Caleb Deschanel w trakcie swej trwającej już ponad cztery dekady kariery dał się poznać zarówno jako prawdziwy artysta sztuki operatorskiej, jak i twórca innowacyjny, idący z duchem czasu, który ma swój ogromny udział w powstaniu obecnie jednego z podstawowych narzędzi operatorskich – Steadicamu. Caleb Deschanel będzie gościem honorowym 22. edycji Camerimage i spotka się z publicznością po wybranych seansach swoich filmów, a w trakcie festiwalu będzie można kupić wydany przez Fundację Tumult Czarny Album poświęcony jego twórczości.
Nagroda za Całokształt Twórczości przyznawana przez Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage jest przeznaczona dla twórców wyjątkowych, którzy z jednej strony zmienili kino swoją kreatywnością, kunsztem oraz podejściem do kwestii wizualnych, a z drugiej w każdym projekcie, w którym uczestniczyli, byli wartościowymi partnerami dla reżyserów, producentów, aktorów, scenografów i innych profesjonalistów na planie, a także stanowczymi i wyrozumiałymi liderami dla członków swoich ekip.
Camerimage nie nagradza bowiem jedynie świetnych zdjęć filmowych, mistrzowskiego operowania światłem czy innych elementów operatorskiego fachu, lecz także świadomość korzystania z dostępnych środków, pracę w obliczu ograniczeń oraz umiejętność współpracy w celu stworzenia jednej, pełnej wizji filmowej.
Ukształtowany przez mistrzów
Jeśli prześledzić kolejne etapy kariery Caleba Deschanela, jak na dłoni widać, że jego artystyczna wrażliwość została ukształtowana przez filmowców, którzy są dzisiaj uznawani za jedne z najważniejszych postaci amerykańskiego kina. Jeszcze na John Hopkins University, gdzie z początku studiował medycynę, tworzył happeningi wraz z Walterem Murchem, montażystą i dźwiękowcem nagrodzonym później trzykrotnie Oscarem. Deschanel był wraz z Davidem Lynchem i Terrence'em Malickiem absolwentem pierwszego rocznika American Film Institute Conservatory (z tym drugim współpracował przy jego krótkometrażowym debiucie reżyserskim Lanton Mills).
Był jednym z członków oryginalnej ekipy American Zoetrope, firmy produkcyjnej Francisa Forda Coppoli i George'a Lucasa. Wiedzę na temat praktycznych zastosowań sztuki operatorskiej zdobywał na planach filmów Johna Cassavetesa (Kobieta pod presją) oraz George'a Lucasa (THX 1138), za własne pieniądze praktykował również u Gordona Willisa, przyszłego autora zdjęć do trylogii Ojciec chrzestny Coppoli i swojego późniejszego mentora.