Caleb Deschanel laureatem Nagrody Camerimage za Całokształt Twórczości

Tegorocznym laureatem Nagrody Camerimage za Całokształt Twórczości jest Caleb Deschanel, renomowany amerykański autor zdjęć filmowych i reżyser

Aktualizacja: 04.08.2014 13:51 Publikacja: 04.08.2014 13:41

Caleb Deschanel, fot. Douglas Kirkland

Caleb Deschanel, fot. Douglas Kirkland

Foto: Camerimage

Caleb Deschanel w trakcie swej trwającej już ponad cztery dekady kariery dał się poznać zarówno jako prawdziwy artysta sztuki operatorskiej, jak i twórca innowacyjny, idący z duchem czasu, który ma swój ogromny udział w powstaniu obecnie jednego z podstawowych narzędzi operatorskich – Steadicamu. Caleb Deschanel będzie gościem honorowym 22. edycji Camerimage i spotka się z publicznością po wybranych seansach swoich filmów, a w trakcie festiwalu będzie można kupić wydany przez Fundację Tumult Czarny Album poświęcony jego twórczości.

Nagroda za Całokształt Twórczości przyznawana przez Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage jest przeznaczona dla twórców wyjątkowych, którzy z jednej strony zmienili kino swoją kreatywnością, kunsztem oraz podejściem do kwestii wizualnych, a z drugiej w każdym projekcie, w którym uczestniczyli, byli wartościowymi partnerami dla reżyserów, producentów, aktorów, scenografów i innych profesjonalistów na planie, a także stanowczymi i wyrozumiałymi liderami dla członków swoich ekip.

Camerimage nie nagradza bowiem jedynie świetnych zdjęć filmowych, mistrzowskiego operowania światłem czy innych elementów operatorskiego fachu, lecz także świadomość korzystania z dostępnych środków, pracę w obliczu ograniczeń oraz umiejętność współpracy w celu stworzenia jednej, pełnej wizji filmowej.

Ukształtowany przez mistrzów

Jeśli prześledzić kolejne etapy kariery Caleba Deschanela, jak na dłoni widać, że jego artystyczna wrażliwość została ukształtowana przez filmowców, którzy są dzisiaj uznawani za jedne z najważniejszych postaci amerykańskiego kina. Jeszcze na John Hopkins University, gdzie z początku studiował medycynę, tworzył happeningi wraz z Walterem Murchem, montażystą i dźwiękowcem nagrodzonym później trzykrotnie Oscarem. Deschanel był wraz z Davidem Lynchem i Terrence'em Malickiem absolwentem pierwszego rocznika American Film Institute Conservatory (z tym drugim współpracował przy jego krótkometrażowym debiucie reżyserskim Lanton Mills).

Był jednym z członków oryginalnej ekipy American Zoetrope, firmy produkcyjnej Francisa Forda Coppoli i George'a Lucasa. Wiedzę na temat praktycznych zastosowań sztuki operatorskiej zdobywał na planach filmów Johna Cassavetesa (Kobieta pod presją) oraz George'a Lucasa (THX 1138), za własne pieniądze praktykował również u Gordona Willisa, przyszłego autora zdjęć do trylogii Ojciec chrzestny Coppoli i swojego późniejszego mentora.

Pracował z Halem Ashbym nad "Wystarczy być" i dokumentem o The Rolling Stones "Spędźmy tę noc razem", wyreżyserował trzy odcinki kultowego i przełomowego serialu telewizyjnego "Miasteczko Twin Peaks" Davida Lyncha, a jego kandydaturę do członkostwa prestiżowego ASC, Amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych, przedłożyli między innymi Haskell Wexler i Conrad L. Hall. Mimo to Deschanel zawsze pozostawał twórcą ciekawym świata i różnych sposobów opowiadania filmowych historii, trzymając się zasady, że „aby być w czymś dobrym, należy to kochać i ciężko nad tym pracować".

Oscary

Pięć nominacji do Oscara (za "Pierwszy krok w kosmos" Philipa Kaufmana, "Urodzonego sportowca" Barry'ego Levinsona, "Drogę do domu" Carrolla Ballarda, "Patriotę" Rolanda Emmericha oraz Pasję Mela Gibsona), nominacja do nagrody BAFTA (za Czarnego rumaka Carrolla Ballarda), Srebrny Niedźwiedź Berlinale (za reżyserię krótkometrażowego "Trains") oraz Nagroda za Całokształt Twórczości przyznana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych mówią same za siebie, ale to obrazy stworzone przez Deschanela są o wiele bardziej wymownym świadectwem jego kunsztu. Inspirowane twórczością Caravaggia oraz sztuką renesansową kadry "Pasji" Gibsona rozświetlają swym efemerycznym pięknem i subtelnością ekranowe cierpienie Jezusa Chrystusa.

Wizualna poezja wyzierająca z cudownie skomponowanych ujęć "Czarnego rumaka" Ballarda sprawia, że film ten staje się czymś więcej niż tylko ładną opowieścią o więzi między chłopakiem i jego koniem. Nakręcone na taśmie 65mm ujęcia bitewne nadają "Patriocie" Emmericha posmaku prawdziwej epickości. Zamazujące granice między rzeczywistością a fikcją, wyobraźnią a koszmarem, sceny z Domu snów Jima Sheridana pozwalają jeszcze mocniej wczuć się w stan głównego bohatera. Egzotyczne i zmysłowe zdjęcia do Anny i króla Andy'ego Tennanta przybliżają zachodniego widza do zrozumienia, a raczej poczucia, kultury XIX-wiecznego Syjamu. Deschanelowi zawdzięczamy niezliczone chwile filmowego zachwytu bądź fascynacji siłą przekazu tkwiącą w pojedynczym obrazie, potrafiącym opowiedzieć więcej niż tysiące słów.

Różnorodność

Caleb Deschanel kręcił zdjęcia w każdej możliwej formie, od taśmy 16mm po pracę z cyfrową kamerą ARRI Alexa oraz inscenizowanie w technologii 3D. Ma na swoim koncie mnóstwo reklam, pracę w telewizji oraz dziesiątki innych doświadczeń zawodowych. Często podkreśla jednak, że interesuje go przede wszystkim wpasowanie się ze swoją pracą w styl opowiadanej historii i reżyserskiej wizji, a sztuka, nie tylko filmowa, powinna polegać na zapraszaniu do dialogu oraz „przynoszeniu widzom jakiegoś rodzaju zrozumienia dotyczącego przyczyn i skutków całego tego cierpienia i wszelkiej radości, z którymi związane jest ludzkie życie". Wyznawany przez siebie etos wnosi na każdy plan filmowy i do każdej rozmowy o sztuce operatorskiej. Jesteśmy niezwykle dumni, że już za kilka miesięcy Caleb Deschanel przyjedzie do Bydgoszczy, by odebrać Nagrodę Camerimage za Całokształt Twórczości, podzieli się z uczestnikami festiwalu swoim podejściem do kina oraz opowie o filmach, które nakręcił.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu