Cyfrowe czasy rodzą nowe wyzwania, którymi trzeba nauczyć się zarządzać. Nowych technologii do firmy nie wprowadzi się jednym podpisem zarządu, to proces, do którego trzeba włączyć pracowników – zgodzili się eksperci panelu, poświęconego transformacji tradycyjnej gospodarki w cyfrowych czasach.
Opłaca się namysł
Digitalizacja firm z sektora tradycyjnych przedsiębiorstw przynosi wyzwania, związane przede wszystkim z oporem ze strony pracowników, z których większość pracuje w jednej spółce od lat i trudno im zmienić nawyki. – To wyzwanie nie ma narodowości – mówił John Reiners, ekspert z Oxford Economics. – Wprowadzenie technologii nie jest proste, ani nie ma na to jednego, pewnego sposobu. To proces, nowy sposób zarządzania, z którym mierzą się szefowie firm na całym świecie. Reiners przyznał, że proces ten wymaga włączenia wszystkich pracowników. Dodał, że cyfryzacja zmienia rynek pracy głównie w obszarze zawodów wymagających średniego stopnia specjalizacji. Robotyzacja zagraża stanowiskom wymagającym średnich kwalifikacji. – Stanowiska eksperckie i zajęcia niewymagające kwalifikacji są bezpieczne – mówił Reiners.
– Nasi pracownicy to ok. 5 tys. ludzi wysoko wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie. Spędzili u nas całe swoje życie zawodowe. Trzeba było ich włączyć do dialogu i współpracy – mówił Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka, która przeszła transformację cyfrową w ciągu ostatnich czterech lat.
Digitalizacja może przynieść korzyści w postaci nowej oferty usług, która pozwoli na rozszerzenie modelu biznesowego. – W pewnych obszarach dzięki technologiom cyfrowym powstaną nowe produkty albo łatwiejsza będzie obsługa tych produktów. Co staje się cenne, to własność danych – mówił Iain Begg, profesor z London School of Economics. W energetyce dane umożliwiają firmie zaoferowanie klientom nowych rozwiązań.
– Korzystając z danych, które agregujemy dzięki wielu czujnikom, możemy rozwinąć nasz biznes i oferować nowe usługi związane z przetwarzaniem informacji. Możliwa jest np. agregacja popytu, wyprzedzające działania na sieci – mówił Orzech. Zdaniem prezesa cyfryzacji nie można wprowadzać bez zastanowienia. – Digitalizacja nie jest celem samym w sobie, strategia biznesowa ma absolutny priorytet – podkreślał prezes.