Rewolucyjne zmiany w logistyce

E-commerce zmienia nawyki konsumentów, do których musi dostosować się cały biznes, także w zakresie organizacji łańcucha dostaw.

Publikacja: 15.05.2019 23:00

E-commerce to szansa i wyzwanie dla całej branży logistyki – zgodzili się uczestnicy panelu „Nowocze

E-commerce to szansa i wyzwanie dla całej branży logistyki – zgodzili się uczestnicy panelu „Nowoczesna logistyka i magazyny”

Foto: Fotorzepa, TOMASZ JODŁOWSKI TOMASZ JODŁOWSKI

Przy zakupach online ważne jest, by klient otrzymał dokładnie to, co zamówił, i w jak najkrótszym czasie. Dla producentów i sprzedawców to ogromne wyzwanie, które wymusza rewolucyjne zmiany – wynika z dyskusji podczas panelu „Nowoczesna logistyka i magazyny".

– Centra logistyczne muszą być dostosowane do wymagań klienta, a jeśli chodzi o klientów z sektora e-commerce, to są one specyficzne – mówił Marek Dobrzycki, dyrektor zarządzający Panattoni Europe. – Ta branża jest coraz bardziej zautomatyzowana, więc magazyny muszą mieć odpowiednie wyposażenie, rozmiary czy nawet odpowiedni rodzaj posadzki. Jeszcze innych rozwiązań wymaga przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej czy stanowisk kurierskich – opisywał.

Panattoni Europe jest jednym z największych w Polsce operatorów centrów logistycznych, wybudował magazyny o powierzchni 6 mln mkw. na 17 mln mkw. ogółem. – To bardzo dynamiczny rynek, wartość obrotów podwoiła się w ciągu pięciu lat – wyliczał Dobrzycki.

W dużej mierze wpływ na to ma e-commerce, a także coraz lepsza infrastruktura drogowa, co pozwala otwierać nowe centra m.in. na wschodzie kraju.

– Rozwijamy się dynamicznie, a inwestycje w zakresie logistyki są kluczowe, by spełnić oczekiwania klientów – zaznaczył z kolei Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki w LPP.

Firma, właściciel takich marek jak Reserved, Cropp czy House, działa w 24 krajach, gdzie ma łącznie ponad 1760 salonów; w 12 krajach prowadzi sieć sklepów internetowych, a jeszcze w tym roku usługami online zamierza objąć wszystkie rynki UE i Ukrainę. By sprostać tym wyzwaniom, firma przygotowuje się m.in. do budowy najnowocześniejszego centrum logistycznego w Brześciu Kujawskim, które ma w pełni wykorzystywać potencjał, jaki daje automatyzacja i robotyzacja.

– Oznacza to nowe standardy takiego obiektu, nie tylko w zakresie dostosowania przestrzeni do pracy automatów czy zapewnienia pełnej integracji naszych systemów informatycznych. To także konieczność stworzenia miejsca, w którym pracownicy będą się dobrze czuli i będą w stanie pracować w zautomatyzowanym otoczeniu – zaznaczył dyrektor Dopierała. I podkreślił, że automatyzacja w logistyce nie oznacza zastępowania pracy ludzkiej nowymi technologiami.

– Wprost odwrotnie, potrzebujemy coraz więcej pracowników. W centrum dystrybucyjnym w Brześciu Kujawskim planujemy zatrudnić kilkaset osób. Ważne, że o ile dotychczas praca w tej branży kojarzona była jako mało atrakcyjna, o tyle obecnie potrzebujemy przede wszystkim specjalistów, techników, inżynierów, analityków, itp. – wyjaśniał dyrektor w LPP.

– Automatyzacja w logistyce ma na celu odciążyć ludzi od wykonywania żmudnych, niebezpiecznych prac, np. przerzucania paczek z miejsca na miejsca – zaznaczył też Jakub Michalski, prezes VersaBox. Automaty VersaBox to np. autonomiczne pojazdy i inne roboty transportowe, które tworzą system optymalnego transportu między poszczególnymi etapami obrotu towarem w centrach, czyli przyjęcia, rozładunku, segregacji, magazynowania, realizacji zamówień wychodzących, itp.

– Im mniej czasu tracimy na tych etapach, tym więcej czasu zostaje na transport zamówień w systemie e-commerce – podkreślał dyrektor Dopierała. A transport towarów to kolejny niezwykle ważny element całej logistycznej układanki.

– Przewozy intermodalne, czyli na potrzeby e-commerce, rosną w naszej spółce bardzo dynamicznie – zaznaczył Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. – Niemniej stanowią one ok. 8 proc. naszej działalności. Wciąż dominują przewozy masowe. Ale mamy nadzieję, że ten udział będzie się zwiększał – zaznaczył.

PKP Cargo sporo inwestuje w nowe wagony kontenerowe i lokomotywy, a rząd zapowiedział inwestycje w infrastrukturę kolejową o wartości 100 mld zł. – Obecnie średnia prędkość przejazdu naszych wagonów to ok. 20 km/h, po zakończeniu wszystkich inwestycji może zwiększyć się dwukrotnie, do 40–45 km/h – przekonywał Bawor.

Na zwiększenie obrotów liczy też Mariusz Kuczek z Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, operatora lotniska w Pyrzowicach. – Cargo lotnicze to najmniejsze dziecko logistyki – przyznał Kuczek. – Na świecie realizowanych jest w ten sposób ok. 1 proc. wagi przewozów towarowych, ale stanowią one ponad 37 proc. wartości całego handlu – mówił.

W Polsce ten sektor jest raczej w powijakach ze względu na dotychczasowe luki w infrastrukturze. Jednak w ostatnich latach powstało kilka dobrych terminali, a szansą na rozwój jest też e-commerce, bo transport lotniczy znacznie skraca czas dotarcia przesyłki do klienta.

Przy zakupach online ważne jest, by klient otrzymał dokładnie to, co zamówił, i w jak najkrótszym czasie. Dla producentów i sprzedawców to ogromne wyzwanie, które wymusza rewolucyjne zmiany – wynika z dyskusji podczas panelu „Nowoczesna logistyka i magazyny".

– Centra logistyczne muszą być dostosowane do wymagań klienta, a jeśli chodzi o klientów z sektora e-commerce, to są one specyficzne – mówił Marek Dobrzycki, dyrektor zarządzający Panattoni Europe. – Ta branża jest coraz bardziej zautomatyzowana, więc magazyny muszą mieć odpowiednie wyposażenie, rozmiary czy nawet odpowiedni rodzaj posadzki. Jeszcze innych rozwiązań wymaga przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej czy stanowisk kurierskich – opisywał.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Europejski Kongres Gospodarczy
Ultre 4 Cargo. Oto nowy, polski samochód elektryczny
Europejski Kongres Gospodarczy
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestorzy zagraniczni pod presją
Europejski Kongres Gospodarczy
Jako globalny bank pozwalamy rozpoznać lokalne potrzeby
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestycje wodorowe to nie sprint, a maraton
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne