PAIH z nową strategią i nowym biurem regionalnym w Bydgoszczy

Strategię PAIH na lata 2025-2029 oparto na czterech filarach. Są to: zwiększenie eksportu, utrzymanie poziomu inwestycji, promocja wizerunku Polski i poprawa efektywności biznesowej. W Bydgoszczy otwarto placówkę Agencji, drugą w Kujawsko-Pomorskim.

Publikacja: 18.05.2025 00:00

Pawilon Polski na Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace. PAIH stawia w swej strategii na obecność na

Pawilon Polski na Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace. PAIH stawia w swej strategii na obecność na światowych wystawach Expo.

Foto: PAIH

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przedstawiła nową strategię, która ma być fundamentem jej aktywności do 2029 r. Jako priorytetowe działania wskazano zwiększenie potencjału eksportowego Polski oraz utrzymanie pozycji naszego kraju jako atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji. Wśród celów Agencji znalazła się też promocja gospodarcza Polski.

- Z dumą patrzymy na nasze osiągnięcia, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że dalszy rozwój wymaga od nas jeszcze większej odwagi i innowacyjności. Nasze cele są ambitne, ale wierzymy, że uda się je osiągnąć  – mówi Andrzej Dycha, prezes PAIH.

Wizerunek Polski

Nowa strategia PAIH kładzie nacisk na promocję gospodarczą, zarówno w kraju, jak i za granicą. W wymiarze krajowym jej celem będzie budowanie patriotyzmu gospodarczego. W kontekście zewnętrznym Agencja planuje kontynuację promocji Polski i budowę silnej Marki Polskiej Gospodarki. Istotnym elementem działań będzie również tworzenie marki narodowej, która jeszcze bardziej wzmocni pozycję naszego kraju na arenie międzynarodowej. Jednym z narzędzi pomocnych w osiąganiu tego celu jest prowadzenie projektów międzynarodowych takich jak BrandHUB czy udział w światowych wystawach Expo, na których obecność Polski ma ponad 150-letnią historię (począwszy od wystawy w 1867 r. w Paryżu).

Czytaj więcej

Jacek Tomczak: Expo to świat wolnego handlu

PAIH podkreśla, że działania realizowane w ramach poprzednich i obecnego Expo pokazują duże znaczenie tego typu aktywności jako czynnika budującego rozpoznawalność Polski, przekładając się na wizerunek naszej gospodarki i zwiększanie jej potencjału eksportowego. Aktualnie (od 13 kwietnia br.) Polska uczestniczy w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai w Japonii, którą według szacunków w ciągu sześciu miesięcy jej trwania odwiedzi łącznie 28 mln osób, z czego 3,5 mln gości spoza Japonii. W półrocznym wydarzeniu w Osace jako wystawcy bierze udział 170 uczestników, w tym 161 państw i regionów oraz 9 organizacji międzynarodowych.

Siatka biur urośnie

W kontekście intensyfikacji wsparcia dla eksporterów Agencja planuje dalszy rozwój sieci zagranicznych (ZBH) i regionalnych biur handlowych (RBH). Obecnie PAIH posiada 54 placówki zagranicą, w tym najwięcej w Europie, ale też m.in. w: USA, Chinach, Brazylii, Australii czy też Japonii. Z kolei w kraju biur regionalnych jest już 16. Ich lokalizacje to: Białystok, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Wrocław, Zielona Góra. W ubiegłym tygodniu otwarto biuro w Bydgoszczy. To druga taka placówka w województwie kujawsko-pomorskim i właśnie szesnasta w kraju.

Czytaj więcej

Jest plan na wzrost eksportu

– Dziś robimy kolejny ważny krok w stronę rozwoju gospodarczego kraju. Regionalne Biuro Handlowe w Bydgoszczy to nie tylko punkt na mapie. To przestrzeń realnego wsparcia dla lokalnych firm, które mają potencjał, by zaistnieć na rynkach światowych. Wierzymy, że dzięki tej inicjatywie pomożemy przekuć regionalne ambicje w międzynarodowy sukces – podkreślił w Bydgoszczy Paweł Pudłowski, wiceprezes PAIH. Niecały miesiąc wcześniej, w kwietniu br., PAIH otworzyła swe biuro w Toruniu.

Biura działające w wymiarze regionalnym i globalnym mają prowadzić skuteczniejszą obsługę eksportujących firm oraz działalność informacyjno-edukacyjną. W myśl strategii planowane jest zwiększenie liczby obsługiwanych przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją zagraniczną. Jak wynika z ostatnich dostępnych danych, którymi dysponuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) na koniec 2022 r. z Polski eksportowało 144 tys. firm. Zaś najnowszy plan tego resortu zakłada wzrost liczby eksporterów do ponad 220 tys.

Jak podał GUS w okresie styczeń - marzec br. eksport wyrażony w euro wyniósł 88,3 mld euro, a import 90,3 mld euro. Oznacza to w stosunku do stycznia – marca 2024 r.  wzrost o 0,1% w eksporcie, a w imporcie o 6,3%. Ujemne saldo w handlu zagranicznym w obrotach towarowych wyniosło 1,9 mld euro wobec dodatniego przed rokiem w wysokości 3,3 mld euro.

Liczymy na dalsze inwestycje

Strategia zakłada też utrzymanie pozycji Polski jako kraju atrakcyjnego dla inwestorów. Cel ten będzie realizowany poprzez kompleksowe doradztwo dla inwestorów oraz przyciąganie inwestycji zagranicznych szczególnie z kluczowych sektorów gospodarki. PAIH ma też wzmacniać pozycję Polski w najbardziej perspektywicznych obszarach takich jak nowe technologie czy innowacje. Poza granicami Agencja planuje zwiększanie rozpoznawalności naszego kraju poprzez wsparcie i promocję rodzimych marek oraz kreowanie obrazu Polski jako bezpiecznej, atrakcyjnej destynacji inwestycyjnej i wiarygodnego partnera biznesowego.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przedstawiła nową strategię, która ma być fundamentem jej aktywności do 2029 r. Jako priorytetowe działania wskazano zwiększenie potencjału eksportowego Polski oraz utrzymanie pozycji naszego kraju jako atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji. Wśród celów Agencji znalazła się też promocja gospodarcza Polski.

- Z dumą patrzymy na nasze osiągnięcia, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że dalszy rozwój wymaga od nas jeszcze większej odwagi i innowacyjności. Nasze cele są ambitne, ale wierzymy, że uda się je osiągnąć  – mówi Andrzej Dycha, prezes PAIH.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Polsko–Japońskie Forum Eksportowe 2025 szansą na mocniejsze więzy gospodarcze
Eksport
Jest plan na wzrost eksportu
Eksport
Firmy z Chin rozpychają się na globalnym rynku chemicznym
Eksport
Bruksela chce zacieśnić współpracę z Azją Centralną, czy Polska na pewno też?
Eksport
Polska firma wygrała przetarg i zbuduje promy dla Szkotów