W pobliżu planowanej autostrady

Do 2013 roku inwestycje w lotniska na Podkarpaciu pochłoną łącznie ponad 90 mln euro

Aktualizacja: 11.12.2007 14:54 Publikacja: 11.12.2007 14:50

W pobliżu planowanej autostrady

Foto: Rzeczpospolita

– Wszelkimi możliwymi siłami będziemy inwestować w lotnisko w Rzeszowie – deklaruje Bogdan Rzońca, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport i infrastrukturę. – Dobrze rozwinięty port ma szanse przejąć część podróżnych nie tylko z rynku krajowego, ale i z Ukrainy oraz Słowacji.

Port w Jasionce znajduje się na szlaku transeuropejskiego korytarza transportowego, ma więc zapewnione 56 mln euro dofinansowania ze środków UE w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”. Kolejne 23 mln euro władze województwa zarezerwowały w regionalnym programie operacyjnym.

Na razie władze regionu walczą o objęcie udziałów w spółce zarządzającej portem. Od ponad miesiąca nie chce się na to zgodzić rada pracownicza Portów Lotniczych. Władze regionu i PPL podpisały już akt notarialny dotyczący utworzenia przyszłej spółki.

Samorząd Podkarpacia ma wnieść do spółki grunty, na których znajduje się lotnisko, a w zamian objąć 50,2 proc. udziałów w nowej firmie. Porty Lotnicze mają wnieść majątek o wartości ok. 100 mln zł za 49,8 proc. udziałów.

Spółka zarządzająca portem będzie dysponować sporymi pieniędzmi; oprócz tych z funduszy unijnych dostanie 27,5 mln zł w ramach kontraktu wojewódzkiego. Jej kapitał zakładowy wyniesie 246 mln zł. W radzie nadzorczej ma się znaleźć po dwóch przedstawicieli samorządu i PPL.

Zarząd ma być dwuosobowy. Tak więc żadna decyzja nie będzie mogła być podjęta bez zgody wspólnika. W praktyce może to utrudnić sprawne zarządzanie portem.

Lotnisko w Jasionce w 2005 roku obsłużyło 91,5 tys. osób, a w roku ubiegłym już prawie 207 tys. Zgodnie z prognozami w 2010 roku przyjmie ok. 500 tys. pasażerów. Wtedy też zacznie zarabiać. W południowo-wschodniej Polsce jest to jedyne lotnisko z pasem startowym o długości 3,2 km, mogące przyjąć wszystkie typy samolotów. Leży 10 km za granicami miasta, sąsiaduje z planowaną autostradą A4 i dwoma drogami krajowymi łączącymi region z Radomiem oraz Lublinem.

– Nie zapominamy również o innych lotniskach znajdujących się na terenie województwa. Dla portu w Krośnie zarezerwowaliśmy w regionalnym programie 15 mln euro – mówi Bogdan Rzońca. Lotnisko to oraz lokalne porty w Milcy czy Turni mogłyby być wykorzystywane do szkolenia pilotów. – Na Politechnice Rzeszowskiej funkcjonuje jedyny w kraju cywilny Wydział Lotniczy i Szkoła Pilotażu. Młodzi piloci potrzebują miejsca do ćwiczeń – przekonuje marszałek Rzońca. Inwestycje w lokalne lądowiska mają wspierać rozwój Doliny Lotniczej.

ais

[ramka]Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, podkarpacki poseł PO

Jeśli chodzi o infrastrukturę transportową, musimy jak najszybciej gonić resztę kraju. Priorytety dla województwa to autostrada A4, droga szybkiego ruchu S19 wzdłuż wschodniej granicy i przede wszystkim lotnisko w Jasionce. Do tego dochodzą obwodnice miast, między innymi Ropczyc, Łańcuta, Jarosławia i Sokołowa.

Chcemy realizować ambitny plan budowy autostrady nakreślony przez poprzednie władze. Są już wydane decyzje lokalizacyjne dotyczące odcinka do Przeworska i teraz trzeba tylko przyśpieszyć pracę na odcinku do granicy z Ukrainą.

Nie ma mowy o spowalnianiu budowy trasy S19, co sugerowano w mediach. Ten szlak komunikacyjny musi powstać szybko. Będzie sprzyjać rozwojowi wschodnich województw. Poza tym czekają na niego nasi północni sąsiedzi: Litwa, Łotwa i Estonia, bo dla tych krajów jest to najprostsza droga komunikacyjna na południe Europy.

Najważniejszą w tej chwili sprawą jest powołanie spółki lotniczej z udziałem PPL i samorządu wojewódzkiego. Przed portem Rzeszów-Jasionka otwierają się ogromne możliwości. Może się stać istotnym lotniskiem w tej części Europy, ale bez gospodarza się nie rozwinie, a dofinansowanie może trafić do pobliskich regionów, które przymierzają się do budowy lotnisk. Władze samorządowe nie mogą blokować powstania spółki, bo to byłaby ogromna strata dla regionu. W Rzeszowie jest lotnisko, są połączenia z Zachodem (Anglia, Irlandia), wkrótce będą kolejne. Lotnisko musi być jednak szybko rozbudowane, by nie utracić szansy na rozwój.

mat [/ramka]

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy