W pobliżu planowanej autostrady

Do 2013 roku inwestycje w lotniska na Podkarpaciu pochłoną łącznie ponad 90 mln euro

Aktualizacja: 11.12.2007 14:54 Publikacja: 11.12.2007 14:50

W pobliżu planowanej autostrady

Foto: Rzeczpospolita

– Wszelkimi możliwymi siłami będziemy inwestować w lotnisko w Rzeszowie – deklaruje Bogdan Rzońca, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport i infrastrukturę. – Dobrze rozwinięty port ma szanse przejąć część podróżnych nie tylko z rynku krajowego, ale i z Ukrainy oraz Słowacji.

Port w Jasionce znajduje się na szlaku transeuropejskiego korytarza transportowego, ma więc zapewnione 56 mln euro dofinansowania ze środków UE w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”. Kolejne 23 mln euro władze województwa zarezerwowały w regionalnym programie operacyjnym.

Na razie władze regionu walczą o objęcie udziałów w spółce zarządzającej portem. Od ponad miesiąca nie chce się na to zgodzić rada pracownicza Portów Lotniczych. Władze regionu i PPL podpisały już akt notarialny dotyczący utworzenia przyszłej spółki.

Samorząd Podkarpacia ma wnieść do spółki grunty, na których znajduje się lotnisko, a w zamian objąć 50,2 proc. udziałów w nowej firmie. Porty Lotnicze mają wnieść majątek o wartości ok. 100 mln zł za 49,8 proc. udziałów.

Spółka zarządzająca portem będzie dysponować sporymi pieniędzmi; oprócz tych z funduszy unijnych dostanie 27,5 mln zł w ramach kontraktu wojewódzkiego. Jej kapitał zakładowy wyniesie 246 mln zł. W radzie nadzorczej ma się znaleźć po dwóch przedstawicieli samorządu i PPL.

Zarząd ma być dwuosobowy. Tak więc żadna decyzja nie będzie mogła być podjęta bez zgody wspólnika. W praktyce może to utrudnić sprawne zarządzanie portem.

Lotnisko w Jasionce w 2005 roku obsłużyło 91,5 tys. osób, a w roku ubiegłym już prawie 207 tys. Zgodnie z prognozami w 2010 roku przyjmie ok. 500 tys. pasażerów. Wtedy też zacznie zarabiać. W południowo-wschodniej Polsce jest to jedyne lotnisko z pasem startowym o długości 3,2 km, mogące przyjąć wszystkie typy samolotów. Leży 10 km za granicami miasta, sąsiaduje z planowaną autostradą A4 i dwoma drogami krajowymi łączącymi region z Radomiem oraz Lublinem.

– Nie zapominamy również o innych lotniskach znajdujących się na terenie województwa. Dla portu w Krośnie zarezerwowaliśmy w regionalnym programie 15 mln euro – mówi Bogdan Rzońca. Lotnisko to oraz lokalne porty w Milcy czy Turni mogłyby być wykorzystywane do szkolenia pilotów. – Na Politechnice Rzeszowskiej funkcjonuje jedyny w kraju cywilny Wydział Lotniczy i Szkoła Pilotażu. Młodzi piloci potrzebują miejsca do ćwiczeń – przekonuje marszałek Rzońca. Inwestycje w lokalne lądowiska mają wspierać rozwój Doliny Lotniczej.

ais

[ramka]Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, podkarpacki poseł PO

Jeśli chodzi o infrastrukturę transportową, musimy jak najszybciej gonić resztę kraju. Priorytety dla województwa to autostrada A4, droga szybkiego ruchu S19 wzdłuż wschodniej granicy i przede wszystkim lotnisko w Jasionce. Do tego dochodzą obwodnice miast, między innymi Ropczyc, Łańcuta, Jarosławia i Sokołowa.

Chcemy realizować ambitny plan budowy autostrady nakreślony przez poprzednie władze. Są już wydane decyzje lokalizacyjne dotyczące odcinka do Przeworska i teraz trzeba tylko przyśpieszyć pracę na odcinku do granicy z Ukrainą.

Nie ma mowy o spowalnianiu budowy trasy S19, co sugerowano w mediach. Ten szlak komunikacyjny musi powstać szybko. Będzie sprzyjać rozwojowi wschodnich województw. Poza tym czekają na niego nasi północni sąsiedzi: Litwa, Łotwa i Estonia, bo dla tych krajów jest to najprostsza droga komunikacyjna na południe Europy.

Najważniejszą w tej chwili sprawą jest powołanie spółki lotniczej z udziałem PPL i samorządu wojewódzkiego. Przed portem Rzeszów-Jasionka otwierają się ogromne możliwości. Może się stać istotnym lotniskiem w tej części Europy, ale bez gospodarza się nie rozwinie, a dofinansowanie może trafić do pobliskich regionów, które przymierzają się do budowy lotnisk. Władze samorządowe nie mogą blokować powstania spółki, bo to byłaby ogromna strata dla regionu. W Rzeszowie jest lotnisko, są połączenia z Zachodem (Anglia, Irlandia), wkrótce będą kolejne. Lotnisko musi być jednak szybko rozbudowane, by nie utracić szansy na rozwój.

mat [/ramka]

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy