OC chroni poszkodowanych

Posiadacz quada musi mieć polisę OC nawet wtedy, gdy jeździ tylko po bezdrożach

Aktualizacja: 04.06.2009 03:57 Publikacja: 04.06.2009 01:35

Nie wolno wyjechać motocyklem bez obowiązkowego ubezpieczenia OC

Nie wolno wyjechać motocyklem bez obowiązkowego ubezpieczenia OC

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Quady i motocykle poruszające się po drogach publicznych muszą być zarejestrowane, wyposażone w tablice rejestracyjne, a kierujący musi posiadać odpowiednie uprawnienia. Do tego pojazdy te powinny mieć ważną polisę OC, nawet jeśli nie jeżdżą po drogach publicznych. Ubezpieczenie to chroni osoby, które mogą być poszkodowane. A do wypadku może przecież dojść nawet na bezdrożach.

Towarzystwa ubezpieczają quady i motocykle w ramach standardowego ubezpieczenia OC, AC i NNW dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Niektóre niechętnie robią to przed zarejestrowaniem pojazdu (choć w przypadku ubezpieczenia OC mają taki obowiązek). Nie mogą odmówić wprost zawarcia umowy, ale mogą ustalić zaporową składkę albo znaleźć pretekst do odstąpienia od umowy po jej zawarciu. W przypadku AC trzeba uważać: nawet jeśli ubezpieczyciel wystawi polisę i zainkasuje składkę, może zastrzec, że za szkody będzie odpowiadać dopiero po zarejestrowaniu pojazdu.

Niektóre towarzystwa mają specjalnie skonstruowaną ofertę pakietową dla posiadaczy motocykli i quadów. Zazwyczaj jest ona tańsza od standardowej. Natomiast zakres ochrony raczej nie odbiega od typowego, a jeśli już, to różnice są niewielkie. Na przykład w Link4 trochę inny jest zakres dodatkowego ubezpieczenia assistance. Wyłączona została pomoc przy zdarzeniach, które miały miejsce poza drogami utwardzanymi. Towarzystwo nie oferuje też pojazdu zastępczego.

Przy wyborze polisy trzeba zwrócić uwagę na zapisy ograniczające odpowiedzialność towarzystw. Firmy ubezpieczeniowe stosują franczyzę (szkody poniżej ustalonej kwoty nie są objęte ochroną) lub udział własny (odszkodowanie jest pomniejszane o określony ułamek stanowiący udział własny w odszkodowaniu). O atrakcyjności danej oferty decyduje też możliwość przeniesienia zniżek na inny pojazd. Na przykład kierowca ubezpieczający samochód czasami może liczyć na dodatkową zniżkę przy zakupie polisy na motor i odwrotnie.

[ramka][srodtytul]OFERTA TOWARZYSTW[/srodtytul]

• [b]PTU[/b]

Kompleksowe ubezpieczenie motocykli Motor Pakiet jest przeznaczone dla następujących motocykli: turystycznych, sportowo-turystycznych, naked bike, chopper, cruiser, Harley-Davidson, classic.

Przedmiotem ubezpieczenia są motocykle o wartości do 100 tys. zł, będące własnością zarówno osób fizycznych, jak i prawnych. Pakiet obejmuje OC, AC, NNW. Istnieje możliwość zawarcia ubezpieczenia assistance zgodnie ze standardową ofertą PTU Assistance II.

Stawka pakietowa (OC, AC w zakresie podstawowym, NNW) za 12-miesięczny okres ochrony wynosi: 5,6 proc. motocykle w wieku do trzech lat, 6,2 proc. cztero – pięcioletnie, 7,3 proc. sześcio – ośmioletnie, 8,4 proc. dziewięcio – 12-letnie, 8,7 proc. w wieku powyżej 12 lat.

W przypadku zawarcia ubezpieczenia AC w zakresie ograniczonym (bez kradzieży) stawki maleją o 10 proc.

Osoby poniżej 25 lat płacą wyższe składki o 70 proc. Za upoważnienie do kierowania motocyklem osoby w wieku poniżej 25 lat składka rośnie o 50 proc. Jeśli ktoś ma prawo jazdy na motocykl krócej niż dwa lata, zwyżka wyniesie 20 proc. (nie dotyczy to sytuacji, gdy osoba ta posiada prawo jazdy na samochód od ponad dwóch lat).

• [b] Link4[/b]

W cenie podstawowego ubezpieczenia OC dla motocykli kierowcy otrzymują dodatkowo Program Pomocy 24 oraz Informację Prawną 24. Program gwarantuje udzielenie przez towarzystwo pomocy w razie wypadku na terenie całego kraju. Drugim produktem dla kierowców motocykli jest assistance Kraj Pomoc 24. W razie potrzeby Link4 pomoże nawet pod domem, ponieważ nie ma żadnego limitu kilometrów. Trzecim produktem jest NNW dla motocykli, dające ochronę ubezpieczonemu oraz innym użytkownikom jego pojazdu.

Przykładowe ceny ubezpieczenia OC w Link4 dla kierowcy w wieku 34 lat, mającego prawo jazdy od 1993 roku i zniżki w wysokości 60 proc.:

– 56 zł – motocykl typu enduro Suzuki DR-Z400 SM, pojemność 398, rok produkcji 2004, wartość: 15 700 zł;

– 79 zł – sportowy/szosowy Yamacha YZF-R1, pojemność 998, rok produkcji 2007, wartość: 47 600 zł;

– 60 zł – sportowy/szosowy Suzuki GSX 650F, pojemność 599, rok produkcji 2009, wartość: 26 900 zł;

– Assistance Kraj Pomoc 24 dla motocykli: 74 zł (stała cena);

– NNW dla motocykli: 32 zł (stała cena);

– AC – nie ma produktu specjalnie dla jednośladów.

• [b]PZU[/b]

Warunki ubezpieczenia dla posiadaczy motocykli i quadów nie różnią się od tych dla innych pojazdów.

Stawki dla 30-letniego kierowcy, bez zniżek i zwyżek, przy założeniu, że klient kupuje w PZU pakiet OC, AC, NNW (i kontynuuje ubezpieczenie w tym towarzystwie), są następujące:

– Enduro Suzuki DR-Z400 SM, pojemność 398, rok produkcji 2004, wartość: 15 700 zł; składka: AC – 2457 zł, OC – 129 zł, NNW – 31 zł przy sumie ubezpieczenia 10 000 zł;

– Yamaha YZF-R1, pojemność 998, rok produkcji 2007, wartość: 47 600 zł; składka: AC – 5793 zł, OC – 129 zł, NNW 31 zł przy sumie ubezpieczenia 10 000 zł;

– Suzuki GSX 650F, pojemność 599, rok produkcji 2009, wartość: 26 900 zł; składka: AC – 2972 zł, OC – 525 zł, NNW – 31 zł przy sumie ubezpieczenia 10 000 zł.[/ramka]

Quady i motocykle poruszające się po drogach publicznych muszą być zarejestrowane, wyposażone w tablice rejestracyjne, a kierujący musi posiadać odpowiednie uprawnienia. Do tego pojazdy te powinny mieć ważną polisę OC, nawet jeśli nie jeżdżą po drogach publicznych. Ubezpieczenie to chroni osoby, które mogą być poszkodowane. A do wypadku może przecież dojść nawet na bezdrożach.

Towarzystwa ubezpieczają quady i motocykle w ramach standardowego ubezpieczenia OC, AC i NNW dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Niektóre niechętnie robią to przed zarejestrowaniem pojazdu (choć w przypadku ubezpieczenia OC mają taki obowiązek). Nie mogą odmówić wprost zawarcia umowy, ale mogą ustalić zaporową składkę albo znaleźć pretekst do odstąpienia od umowy po jej zawarciu. W przypadku AC trzeba uważać: nawet jeśli ubezpieczyciel wystawi polisę i zainkasuje składkę, może zastrzec, że za szkody będzie odpowiadać dopiero po zarejestrowaniu pojazdu.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy