Branża telekomunikacyjna stawia na LTE i NFC

LTE został oficjalnym standardem budowy sieci czwartej generacji, a płatności NFC będą strumieniem nowych przychodów. Wszystkiemu uważnie przyglądają się Chińczycy. Serwis rpkom.pl podsumowuje pierwszy dzień targów Mobile World Congress 2011 w Barcelonie.

Aktualizacja: 15.02.2011 08:06 Publikacja: 15.02.2011 07:50

Branża telekomunikacyjna stawia na LTE i NFC

Foto: ROL

Pierwszy dzień targów [b]Mobile World Congress 2011[/b] w Barcelonie zdominowały zdominowały premiery nowych słuchawek, ale w oczy najbardziej rzuca się dominacja LTE jako standardu 4G, coraz silniejsza pozycja chińskich dostawców sprzętu oraz płatności mobilne NFC, które wkrótce mają stać się nowym, szerokim źródłem przychodu operatorów.

[b]Ekosystem nowych urządzeń[/b]

Wraz z nadejściem 2011 r. technologia LTE obrosła w ekosystem urządzeń. Po tym jak na styczniowych targach CES w Las Vegas słuchawki obsługujące ten standard pokazali praktycznie wszyscy wiodący producenci, w Barcelonie firmy poszły o krok dalej. Nieco poza głównym obiegiem tablety z modemami LTE pokazał nieoficjalnie operatorom [b]Samsung[/b]. Oficjalnie podobne urządzenie (choć na razie nie działające) zaprezentował Chiński [b]ZTE[/b]. Obsługę LTE w swoim tablecie PlayBook zapowiedział także Res[b]arch In Motion[/b], producent [b]BlackBerry.[/b]

LTE to jednak nie tylko słuchawki i terminale. Nowego typu energooszczędne stacje bazowe Air (Antenna Integrated Radio), obsługujące LTE pokazał także [b]Ericsson[/b]. Pojawiają się także innowacje operatorów, którzy szukają kolejnych oprócz szybkiej szerokopasmowej mobilnej sieci usług, jakie można dostarczać dzięki LTE. I tak np. amerykański [b]Verizon Wireless[/b] zaprezentował na kongresie połączenia głosowe typu Voice over LTE. Pierwsze połączenia zrealizowane w tej technologii zrealizowano zaledwie dwa tygodnie temu. Jak przewiduje [b]Joss Gillet[/b], starszy analityk w firmie badawczej [b]Wireless Intelligence[/b], pierwsze usługi głosowe LTE pojawią się na rynku z początkiem 2012 r.

[b]LTE – 4 proc. globalnych połączeń za pięć lat[/b]

Firma ta z okazji rozpoczęcia MWC 2011 opublikowała analizę, z której wynika, że już połowie tego roku liczba połączeń telekomunikacyjnych realizowanych w oparciu o LTE przekroczy milion (na koniec 2010 r. było ich ok. 350 tys.). W 2015 r. ma zostać osiągnięta bariera 300 mln, co oznacza, że za przez LTE będzie realizowanych 4 proc. globalnych mobilnych połączeń telekomunikacyjnych.

Po regionie Azji i Pacyfiku Europa będzie największym rynkiem sieci nowej generacji – na Stary Kontynent za pięć lat przypadnie aż 29 proc. tego typu połączeń. Rozwój rynku będzie związany przede wszystkim z uwalnianiem na europejskich rynkach częstotliwości radiowych z zakresu 700-800 MHz, wcześniej używanych dla transmisji analogowego sygnału telewizyjnego (tzw. dywidenda cyfrowa). – Tempo zmian w dużej mierze będzie zależeć d regulatorów w poszczególnych krajach – skomentował Joss Gillet, z Wireless Intelligence. Dla przypomnienia – pierwsze sieci LTE na świecie zaczęły działać zaledwie w grudniu 2009 r. w Skandynawii.

[b]Chińczycy trzymają się mocno[/b]

Choć na MWC 2011 wciąż trudno mówić o dominacji chińskich dostawców, widać wyraźnie wzrost ich znaczenia. Firmy z Państwa Środka zajmują między innymi prestiżowe stanowiska wystawiennicze w których w czasie ubiegłych edycji targów prezentowały się tacy giganci jak [b]Nokia[/b] czy [b]Alcatel-Lucent[/b]. Ciekawą ofertę dla operatorów, rozwiązanie HetNet (Heterogenous Network) zaprezentował [b]Huawei[/b]. HetNet to część rozwiązania SingleRan@Broad, na które składa się portofolio stacji bazowych: klasycznych, a także mikro-, piko- i femtokomórek. Muskuły naprężyli także przedstawiciele ZTE, którzy obok cieszącego się dużym zainteresowaniem tabletu LTE zapowiedzieli, że tegoroczna sprzedaż słuchawek firmy ma wzrosnąć nawet o 30-40 proc. w stosunku do 2010 r. Wtedy firma dostarczyła na rynek ponad 60 mln telefonów (34 proc. więcej niż rok wcześniej). Według [b]Lin Qianga[/b], szefa ZTE w Europie, sprzedaż najbardziej zaawansowanych modeli ma wzrosnąć z ok. 2 mln w 2010 r. do ponad 10 mln sztuk w 2011 r. (głównie dzięki smartfonowi Blade).

[b]Następny hit: płatności NFC?[/b]

Na MWC 2011 zdaje się także przynosić odpowiedź o dominujący standard płatności mobilnych. Większość prezentowanego sprzętu dla końcowego użytkownika jest wyposażona fabrycznie (lub opcjonalnie) w moduły Near Field Comunications (NFC). Przedstawiciele [b]France Telecom[/b] i [b]Vodafone[/b], z którymi rozmawiał rpkom.pl są przekonani, że 2011 r. będzie punktem zwrotnym dla usług NFC.[b] Anne Bouverot[/b] z Orange przekonywała, że NFC potrzebuje już tylko zbudowania bazy użytkowników, bo zarówno problemy technologiczne jak i kłopot z modelem biznesowym są już rozwiązane. Usługi płatności będą wprowadzane przez operatorów we współpracy z bankami i lokalnymi dostawcami usług. I tak np. Orange razem z konkurencją: SFR i Boygues porozumiały się z władzami francuskiej Nicei, umożliwiając konsumentom wytypowanym do testów np. płacenie telefonem NFC za bilety komunikacji miejskiej. Z kolei usługi płatności polegające na powiązaniu terminala z kartą kredytową banku zaoferowały już w USA [b]AT&T[/b], [b]Verizon[/b] i [b]T-Mobile[/b] wraz z bankiem Barclays i konkurencyjnym dla Visy systemem płatności [b]Discover[/b].

Pierwszy dzień targów [b]Mobile World Congress 2011[/b] w Barcelonie zdominowały zdominowały premiery nowych słuchawek, ale w oczy najbardziej rzuca się dominacja LTE jako standardu 4G, coraz silniejsza pozycja chińskich dostawców sprzętu oraz płatności mobilne NFC, które wkrótce mają stać się nowym, szerokim źródłem przychodu operatorów.

[b]Ekosystem nowych urządzeń[/b]

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy