Kolejnym, równie ważnym aspektem, jest zwiększenie przejrzystości rynku z punktu widzenia klienta. Pewien odsetek Polaków wciąż boi się korzystać z wielu usług telekomunikacyjnych i nie są to obawy nieuzasadnione. Kluczowa jest kwestia cenników i przejrzystości usług, z których faktycznie korzystamy. Obecnie nie ma praktycznej możliwości szybkiego porównania cenników dwóch operatorów, ze względu na rozmycie ich promocjami i licznymi dodatkowymi „zachętami" ofertowymi.
Ale, nawet, gdy uda nam się zrozumieć zależności cenowe – w codziennym użytkowaniu kontrola kosztów stanowi nie lada wyzwanie, bo kto na bieżąco sprawdza do jakiego operatora należy numer z wizytówki, którą właśnie otrzymaliśmy? To tylko dwa z wielu przykładów nieczytelności, która odstrasza potencjalnych klientów przed eksploracją nowych technologii, a co za tym idzie, spowalnia rozwój rynku. Naturalne wydaje się wprowadzenie zestawu jednolitych dla całego rynku i określonych przez niezależny podmiot reguł precyzujących minimalny poziom informacji dostarczanych klientom (mowa tu o takich rozwiązaniach, jak np. obowiązek udostępniania przejrzystych porównań cenowych, czy przykładowych faktur).
Cyfryzacja państwa
. W chwili obecnej cyfryzacja państwa polskiego jest na poziomie, który ciężko uznać za zadowalający. Powodowane jest to dwoma głównymi czynnikami: brakiem odpowiedniej infrastruktury w urzędach (systemy informatyczne, czy choćby odpowiedni sprzęt komputerowy), ale także - a może przede wszystkim - barierami formalnymi i prawnymi.
Tymczasem inicjatywy cyfryzacyjne są z sukcesem wdrażane w wielu państwach (wystarczy wspomnieć Portugalię, czy dużo bliższe nam Estonię i Czechy) a ponadto mogą być źródłem znaczących oszczędności dla budżetu państwa (np. Portugalia szacuje je na ok. 500 mln euro rocznie
[6]
).
Nie należy zapominać, że w parze ze zmianami prawnymi czy regulacyjnymi, musi iść edukacja społeczna, której zadaniem jest przede wszystkim informowanie społeczeństwa o możliwościach uproszczenia czynności administracyjnych, wskazując przy tym wymierne korzyści z wprowadzanych zmian (takie jak oszczędność czasu i pieniędzy). Jak już wspomniano, kluczowe jest takie pokierowanie i takie planowanie działań, by skonstruować przekaz, obejmujący nie tylko wąski temat cyfryzacji, ale i budujący szeroki kontekst świadomości na temat nowych technologii i płynących z nich korzyści.
Warto wreszcie wymienić najważniejszy czynnik sukcesu, nierozerwalnie łączący się z opisanym wcześniej wyzwaniem infrastrukturalnym: cyfryzacja państwa nie dokona się bez uprzedniego zapewnienia równego dostępu do szerokopasmowego internetu obywatelom.
Istotności rozwoju państwa cyfrowego przecenić się nie da. Odpowiednie organa władz (w tym wypadku prawdopodobnie ściśle współpracujące MAiC i UKE) powinny przygotować i przedstawić do debaty publicznej średnioterminowy plan rozwoju, wsparty kampanią informacyjną (być może połączoną, lub wręcz zawierającą komunikaty, o których mowa w punkcie opisującym budowanie świadomości konsumentów).
Podsumowanie
Bezdyskusyjne jest, że stabilny i zgodny z globalnymi trendami poziom rozwój telekomunikacyjnego kraju jest warunkiem zdrowego rozwoju polskiej gospodarki oraz zrównoważonego modelu współpracy z zagranicą. Patrząc szerzej, istniejący obecnie brak symetrii i opisane wyżej wyzwania mogą przyczynić się nie tylko do relatywnego spowolnienia rozwoju samego rynku telekomunikacyjnego, ale i rynków z nim związanych: usług, płatności, czy całego sektora MŚP, tak bardzo zależnego od efektywności działania procedur formalnych w państwie.
Opisane wyżej problemy pokazują jasno, że obecna sytuacja wciąż pozostawia sporo do życzenia, zarówno jeśli chodzi o tempo, jak i zrównoważenie wzrostu. Przywołane aspekty pozwalają jednak na optymizm. Polski rynek telekomunikacyjny stoi przed dużymi zmianami i istnieją środki pozwalające na ich efektywne i właściwe przeprowadzenie. Cała sztuka polegać będzie na odpowiednim wykorzystaniu narzędzi, które już są dostępne.
[tytuł i śródtytuły od redakcji]
Przypisy
[1] World internet Project Poland 2011
[2] dane GUS
[3] Prognozy Gazety Prawnej - http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/569482,tabletowa_ofensywa_hp_sony_i_lenovo.html
[4] A.T. Kearney
[5] World internet Project Poland 2011
[6] A.T. Kearney
AUTORZY
Ryszard Hordyńsk
i,
jest dyrektorem i od 5 lat pracuje dla A.T. Kearney. Jest ekspertem w zakresie telekomunikacji i informatyki, regulacji oraz rozwoju infrastruktury teleinformatycznej. Praktyczne doświadczenie zawodowe zdobywał między innymi w Telekomunikacji Polskiej oraz Procter&Gamble. Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej.
Michał Suryś,
Jest konsultantem w Warszawskim biurze A.T. Kearney, jest ekspertem rynku telekomunikacyjnego specjalizuje się w
benchmarkingach
operatorów na całym świecie oraz ma szerokie doświadczenie w zakresie CRM i tzw.
customer care
. Dla A.T. Kearney pracuje od 2009 r. Wcześniej zatrudniony m.in. w Carlsbergu i Boston Consulting Group. Ukończył Szkołę Główną Handlową w Warszawie.