Reklama
Rozwiń
Reklama

W lipcu chętnie kupowano dwulatki

Największym zainteresowaniem klientów w ubiegłym miesiącu cieszyły się dwuletnie obligacje skarbowe.

Publikacja: 19.08.2013 18:34

W lipcu chętnie kupowano dwulatki

Foto: Bloomberg

W lipcowej emisji obligacji skarbowych odnotowano duży wzrost zainteresowania inwestorów papierami dwuletnimi (DOS0715) – podaje Ministerstwo Finansów w komunikacie prasowym. Łącznie nabywców znalazło 1,55 mln sztuk obligacji Skarbu Państwa, z czego aż 61,8 proc. stanowią obligacje dwuletnie. Są one też najczęściej kupowanymi papierami w grupie osób do 30. roku życia.

Duża popularność dwulatek

Wartość nominalna lipcowej sprzedaży obligacji wyniosła łącznie 155 mln zł. Z tego wartość sprzedaży dwulatek sięgnęła 95,8 mln zł, trzylatek - 6,4 mln zł, czterolatek – 27,1 mln zł, a dziesięciolatek - 25,7 mln zł.

- Uwaga inwestorów wciąż jest skupiona na obligacjach o najkrótszym horyzoncie czasowym. W lipcu odnotowaliśmy największą od 18 miesięcy sprzedaż tego typu papierów – mówi Bogdan Klimaszewski, zastępca dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. I dodaje, że dwuletnie obligacje skarbowe cieszą się dużym zainteresowaniem inwestorów indywidualnych m.in. dzięki stałemu oprocentowaniu, które pozostaje na tym samym poziomie od 3 miesięcy - pomimo obniżki stóp procentowych przez RPP.

Starsi cenią pewny zysk

Osoby w wieku przedemerytalnym (50-60 lat) oraz w wieku emerytalnym (60 plus) wciąż są najczęstszymi inwestorami w detaliczne papiery wartościowe. Ta grupa nabyła aż 80 proc. sprzedanych w lipcu dwulatek o wartości 76,5 mln zł. Dwulatki są również najczęściej nabywanymi papierami w grupie osób do 30 roku życia, którzy wydali na nie 1 mln zł.

Z kolei osoby między 40 a 60 rokiem życia chętnie inwestują w obligacje dziesięcioletnie (EDO).

Reklama
Reklama

- Wielu nabywców kupuje obligacje dziesięcioletnie z myślą o emeryturze – mówi Małgorzata Jabłońska, menedżer Zespołu Rynku Pierwotnego w Domu Maklerskim PKO Bank Polski. Jej zdaniem konstrukcja dziesięciolatek, sposób naliczania odsetek oraz zmienne oprocentowanie sprawiają, że te papiery stanowią jedną z atrakcyjniejszych form lokowania kapitału.

Natomiast wśród nabywców obligacji trzyletnich największą grupę inwestorów stanowiły osoby po 50. roku życia. Łącznie w tej grupie sprzedano w lipcu 52,5 tys. sztuk obligacji trzyletnich o wartości 5,25 mln zł, co stanowi ponad 82 proc. całej sprzedaży. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku obligacji czteroletnich - osoby „50 plus" wydały na te papiery 20,4 mln zł (ponad 75 proc. wartości łącznej sprzedaży).

Mężczyźni kupują dziesięciolatki

W lipcu mężczyźni znacznie chętniej niż kobiety wybierali papiery dłużne z najdłuższym horyzontem czasowym. Zakupili oni obligacje EDO0723 o wartości 15,8 mln zł, podczas gdy kobiety zakupiły tego typu papiery o łącznej wartości wynoszącej ok. 6 mln zł. Udział mężczyzn w zakupie obligacji jest wyższy niż kobiet i ta tendencja dotyczy wszystkich rodzajów papierów skarbowych.

Utrzymany został trend, że obligacje skarbowe są najchętniej kupowane przez osoby zamieszkujące w województwie mazowieckim. W lipcu inwestorzy z tego regionu kupili 349 tys. obligacji o łącznej wartości 34,9 mln zł.

W lipcowej emisji obligacji skarbowych odnotowano duży wzrost zainteresowania inwestorów papierami dwuletnimi (DOS0715) – podaje Ministerstwo Finansów w komunikacie prasowym. Łącznie nabywców znalazło 1,55 mln sztuk obligacji Skarbu Państwa, z czego aż 61,8 proc. stanowią obligacje dwuletnie. Są one też najczęściej kupowanymi papierami w grupie osób do 30. roku życia.

Duża popularność dwulatek

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama