Telekomy tną budżety reklamowe. Analitykom coraz trudniej je szacować

Publikacja: 11.07.2014 10:30

Z danych Kantar Media wynika, że czterech największych operatorów telekomunikacyjnych w kraju wydało w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku o niemal 26 proc. mniej na reklamę usług w niż w roku ubiegłym.

Dane te obrazują cennikowe wydatki reklamowe, nie uwzględniające rabatów i kampanii internetowych.  Tak liczone nakłady telekomów od stycznia do maja to 566,85 mln zł, czyli o ponad 198 mln zł mniej niż rok wcześniej.

Największym reklamodawcą jest Orange Polska, które mogło przeznaczyć na reklamę 247,53 mln zł. Kwota ta jest o 17,11 mln zł niższa niż rok wcześniej, kiedy jako reklamodawcy występowały dwie spółki: PTK Centertel i Telekomunikacja Polska, połączone z końcem roku.

Taki wynik oznaczałby, że Orange Polska wydało na reklamę zgodnie z cennikami 43,7 proc. budżetu wszystkich największych telekomów w Polsce.

Głównymi bohaterami kampaniami Orange są wciąż Serce i Rozum (promujące przede wszystkim dostęp do internetu), gwiazdy serialu „Rodzinka.pl" promujące usługi Orange Open oraz kabareciarz Robert Górski, który zachęca do wybierania numeru w ofercie Orange na Kartę.

Drugi pod względem wydatków jest najmłodszy na rynku gracz, P4. Play w zestawieniu awansował z trzeciego na drugie miejsce wydając (zgodnie z cennikami) 140,3 mln zł na swoje kampanie.

Wydatki operatora spadły nieznacznie rok do roku, jedynie o 1,1 proc.. Play promowany jest przez polskich celebrytów i sportowców, a także przez znany z dotychczasowej współpracy z Plusem, kabaret Mumio.

O 30 proc. niższe są cennikowe wydatki na reklamę Polkomtela, operatora sieci Plus, którego budżet cennikowy wynosić miał 104,68 mln zł. Kampanie Plusa wspierali uczestnicy show z Telewizji Polsat należącej do jednej grupy.

Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób potraktowane zostały kampanie realizowane wspólnie przez Plusa i Cyfrowy Polsat.

Najskromniej wyglądają wydatki T-Mobile Polska, które na swoją reklamę przeznaczyć miało jedynie 74,14 mln zł. To wynik o 64,5 proc. słabszy niż rok wcześniej. Analitycy Kantar Media zastrzegają, że w cenniku tym nie znalazły się dane dotyczące wydatków na reklamę Usług Bankowych we współpracy z Alior Bankiem oraz reklamy z udziałem Anny i Roberta Lewandowskich.

Magentowy operator, podobnie jak Play, postawił na gwiazdki polskiego czerwonego dywanika. W bieżącym roku dołączyli do nich również Marcin Prokop i Czesław Mozil pracujący wcześniej dla Play.

Dom Mediowy Starlink, po przeanalizowaniu wydatków reklamowych zgodnych z cennikami oraz możliwych rabatów, oszacował, że faktyczne wydatki na reklamę w I kw. br. mogły wynieść 140,4 mln zł. Oznaczałoby to spadek o 12,9 proc. (20,8 mln zł).

Badania IAB AdEx pokazują, że telekomy na reklamę w internecie przeznaczyły 51,6 mln zł.

Z danych Kantar Media wynika, że czterech największych operatorów telekomunikacyjnych w kraju wydało w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku o niemal 26 proc. mniej na reklamę usług w niż w roku ubiegłym.

Dane te obrazują cennikowe wydatki reklamowe, nie uwzględniające rabatów i kampanii internetowych.  Tak liczone nakłady telekomów od stycznia do maja to 566,85 mln zł, czyli o ponad 198 mln zł mniej niż rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy