Reklama

Eksport coraz ważniejszy dla polskiego PKB

Trzeba kontynuować proces przyciągania kapitału do Polski - mówi Janusz Piechociński, wicepremier, minister gospodarki.

Publikacja: 20.10.2015 22:11

Eksport coraz ważniejszy dla polskiego PKB

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Rz: Co najważniejszego udało się zrobić dla polskich przedsiębiorców w czasie rządów PO i PSL?

Janusz Piechociński: Udało się uchronić polską gospodarkę, a więc także nas samych, przed załamaniem, które dotknęło wiele krajów po 2007 roku. Mamy wysoki wzrost gospodarczy, gospodarka przeszła głęboką modernizację, nastąpiła wymiana technologiczna. Udało się także zbudować najlepszą w historii markę Polski, co widać w różnych międzynarodowych rankingach pokazujących atrakcyjność naszego kraju jako partnera gospodarczego. Potroiliśmy liczbę przedsiębiorców, którzy wychodzą ze swoją działalnością poza krajowy rynek, coraz więcej firm eksportuje swoje produkty na inne kontynenty. W Europie Środkowo-Wschodniej jesteśmy numerem jeden, jeśli chodzi o odsetek inwestorów, którzy ponownie wybraliby Polskę na lokalizację swoich przedsięwzięć. O ile przed wejściem do Unii Europejskiej eksport odpowiadał za 19 proc. naszego PKB, o tyle w ub. roku już 42 proc. Sądzę, że na koniec przyszłego roku ten udział wzrośnie do 48 proc., a w perspektywie 2020 roku przekroczy 60 proc. Nasza gospodarka jest coraz bardziej zróżnicowana. Jesteśmy na świecie numerem dwa w produkcji jachtów i łodzi, dwójką w produkcji miedzi, w Europie mamy status lidera w produkcji środków audiowizualnych, należymy do kluczowych producentów części i komponentów dla europejskich fabryk samochodów. Staliśmy się hubem dla sektora nowoczesnych usług biznesowych z zatrudnieniem w branży na poziomie 100 tys. osób. To pokazuje potencjał kadrowy naszego rynku pracy.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Festiwal innowacji w Rzeszowie: szansa dla młodych i dla biznesu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama