UOKiK nałożył 9 mln zł kar na Erę, Astera i Vobis

Publikacja: 25.01.2010 00:01

[link=http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art679.html]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył kary na opertorów[/link] za - zdaniem urzędu - wprowadzające w błąd klientów komunikaty reklamowe. Era została ukarana kwotą ponad 8 mln zł za kampanię usług mobilnego dostępu do Internetu: Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł. Zdaniem UOKiK slogan mógł sugerować, że abonament miesięczny na stałe wynosi 5 zł, i że nie obowiązują limity transferu danych. Tymczasem niska opłata miesięczna obowiązywała przez 3 kolejne miesiące, a limit transferu ustalony został na 50 MB.

 

- Każda reklama ze względu na swoją naturę posługuje się skrótowością. Dlatego też PTC w kwestinowanych reklamach zamieszczała informację o konieczności zapoznania się ze szczególami oferty w Regulaminie. Każdy klient miał możliwość zapoznania się z pełnym regulaminem poprzez stronę WWW, punkty sprzedaży lub telefoniczne centrum obsługi przed podpisaniem jakiejkolwiek mowy - mówi Zbigniew Lazar, rzecznik Polskiej Telefonii Cyfrowej. Operator utrzymuje, że zakwestinowane przez UOKiK reklamy były zgodne z prawem.

 

Aster został ukarany (prawie 400 tys. zł) za fakt, że promocyjne opłaty abonamentowe obowiązywały nie w ciągu 30 dni od chwili zawarcia umowy, ale od 1 dnia miesiąca, w którym umowa została zawarta. Zdaniem UOKiK klient podpisujący umowę w drugiej połowie miesiaca mógł mieć poczucie utraty kilkunastu dni niższej opłaty.

 

Vobis z kolei promował ofertę iPlus Notebook z modemem iPlus za 1 zł, w której 1 zł kosztował sam modem, ale tylko w przypadlu zakupu komputera już po rynkowej cenie, a nie zały zestaw. To również zdaniem urzędu mogło wprowadzać nabywców w błąd, więc ukarał sieć sprzedaży karą 177 tys. zł. Na zarzuty UOKiK zarząd Vobisu odpowiedział, że nie było celem akcji promocyjnej wprowadzenie w błąd  klientów. Wskazuje również, że działał wyłącznie jako agent Polkomtela, który ustalił treść przekazu reklamowego.

 

Era i Vobis poza uiszczeniem kary musza opublikować informację o karze w swoich serwisach internetowych oraz sentencję decyzji na własny koszt w ogólnopolskim dzienniku. Wszyscy ukarani mają prawo odwołać się od decyzji UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. PTC i Vobis już zapowiedziały takie odwołanie.

 

 

[link=images/pliki/uokik_ptc_decyzja_ddk_12_2009.pdf]Decyzja UOKiK o nałożeniu kary na Polską Telefonię Cyfrową, operatora sieci Era[/link] (.pdf 370 kB)[link=images/pliki/uokik_ptc_decyzja_ddk_12_2009.pdf]
[/link]

[link=images/pliki/uokik_vobis_decyzja_ddk_13_2009.pdf]Decyzja UOKiK o nałożeniu kary na Vobis[/link] (.pdf 377 kB)[link=images/pliki/uokik_vobis_decyzja_ddk_13_2009.pdf]
[/link]

 

[link=http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art679.html]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył kary na opertorów[/link] za - zdaniem urzędu - wprowadzające w błąd klientów komunikaty reklamowe. Era została ukarana kwotą ponad 8 mln zł za kampanię usług mobilnego dostępu do Internetu: Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł. Zdaniem UOKiK slogan mógł sugerować, że abonament miesięczny na stałe wynosi 5 zł, i że nie obowiązują limity transferu danych. Tymczasem niska opłata miesięczna obowiązywała przez 3 kolejne miesiące, a limit transferu ustalony został na 50 MB.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy