W tym roku krajowe firmy – zarówno te już notowane, jak i debiutujące na parkiecie – uzyskały na rozwój i inwestycje prawie 7 mld zł ze sprzedaży swoich akcji – wynika z danych "Rz". To rekord warszawskiej giełdy. Najwięcej, bo ok. 3,8 mld zł, pozyskali giełdowi weterani. Krajowi debiutanci wyciągnęli z giełdy ok. 3,2 mld zł, a nowe zagraniczne spółki na parkiecie ponad 2 mld zł. W sumie, uwzględniając nowe emisje firm krajowych i zagranicznych oraz akcje sprzedawane przez udziałowców (łącznie 2,9 mld zł), wartość tegorocznych ofert zamyka się rekordową kwotą ok. 11,9 mld zł.
2007 rok przejdzie do historii jako rekordowy pod względem liczby spółek wchodzących na parkiet. 80 firm, które zadebiutowało na głównym rynku GPW, pozyskało dzięki emisji akcji prawie 5,2 mld zł, a łączna wartość ofert razem z papierami sprzedawanymi przez udziałowców sięga już prawie 8 mld zł. Dane uwzględniają 12 spółek zagranicznych, które weszły w 2007 r. na GPW. Dwie trzecie z nich przeprowadziło emisje nowych akcji w związku z debiutem. Największym IPO była oferta austriackiego dewelopera – Immoeastu o wartości 10,7 mld zł. Polscy inwestorzy objęli z niej papiery warte 463 mln zł.
Z polskich prywatnych firm najwięcej pieniędzy pozyskały z giełdy LC Corp, J.W. Construction oraz Pol-Agua. Firmy te wykorzystały budowlano-deweloperski boom na parkiecie. Przy okazji spore pakiety akcji sprzedawali ich główni udziałowcy.
Dzięki zagranicznym debiutantom kapitalizacja warszawskiej giełdy wzrosła w porównaniu z końcem 2006 r. o 470 mld zł i przekroczyła bilion złotych. To głównie zasługa włoskiego UniCredit, który przypieczętował udany dla GPW rok debiutem 20 grudnia. Finansowy gigant jest największym podmiotem na polskiej giełdzie o kapitalizacji 270 mld zł. Jednak wartość polskich firm stanowi mniej niż połowę łącznej kapitalizacji GPW.
Z giełdowej koniunktury jeszcze chętniej niż nowi emitenci korzystają firmy już notowane na parkiecie. W tym roku łączna wartość ofert SPO wzrosła ponaddwukrotnie i sięgnęła 3,8 mld zł. W ten sposób pieniądze pozyskało ponad 50 emitentów, a kilka wtórnych emisji jest jeszcze w trakcie. Warto zwrócić uwagę, że średnia wartość emisji spółek notowanych przekroczyła w 2007 r. 50 mln zł, podczas gdy nowi emitenci pozyskiwali z rynku przeciętnie ok. 15 mln zł mniej. W 2006 r. te relacje były korzystniejsze dla spółek nowych, które średnio uzyskiwały z emisji prawie 22 mln zł, wobec niespełna 16 mln zł zebranych przez spółki już notowane. Wśród 50 starych spółek aż 15 przeprowadziło ponadstumilionowe emisje. Liderem była budowlana firma PBG (350 mln zł) i handlowa Emperia (232,5 mln zł). Wśród nowych firm takich emisji było tylko sześć.