Będą ulgi dla biopaliw

Polska wysłała do Brukseli dokumenty niezbędne do wprowadzenia wyższych ulg na biopaliwa. Jeśli nie będzie do nich zastrzeżeń, ceny biodiesla spadną już w kwietniu.

Publikacja: 11.02.2008 01:42

Producenci biopaliw, koncerny naftowe i rolnicy od dawna czekali aż rząd notyfikuje Komisji Europejskiej wyższe ulgi podatkowe na ekologiczne paliwo. Sejm zmienił ustawy o akcyzie i podatku CIT już siedem miesięcy temu, ale przepisy są dotąd martwe. Bez zgody Komisji na pomoc publiczną nie można wprowadzić wyższych zwolnień.

Dopiero pod koniec stycznia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał do Brukseli kompletny wniosek. – KE ma teraz dwa miesiące na zgłoszenie swoich uwag. Jeśli ich nie będzie, ulgi zaczną obowiązywać zapewne od kwietnia.

Tymczasem od bieżącego roku dystrybutorzy paliw pod groźbą kar muszą sprzedawać biopaliwo. Zgodnie z rządowym celem jego udział w ogólnej sprzedaży paliw ma wynieść 3,45 proc.

– Żeby biodiesel kupowali kierowcy, musi być tańszy od oleju napędowego i benzyny. Sprzedajemy go więc na granicy opłacalności. Od pół roku czekamy na wyższe ulgi. Cieszę się, że wreszcie pojawiła się szansa na ich wprowadzenie – mówi Robert Gmyrek, dyrektor ds. energii odnawialnej w PKN Orlen.

PKN Orlen od początku roku na 100 stacjach Bliska sprzedaje czysty biodiesel (w 100 proc. z rzepaku), którego litr kosztuje 20 groszy mniej niż olej napędowy. Po zatwierdzeniu ulg przez Brukselę czysty ester byłby objęty minimalną akcyzą (1 gr/l, obecnie 20 gr/l) i zwolniony z opłaty paliwowej (ok. 10 gr/l). Litr takiego diesla byłby o 30 gr tańszy od oleju napędowego.

Dystrybutorzy i importerzy paliw obawiają się jednak, że procedura w Komisji Europejskiej będzie się przedłużała. A bez znacznych obniżek cenowych nie sprzedadzą wystarczająco dużo biopaliw i zapłacą na koniec roku kary. Walczą więc o to, by biopaliwa zostały objęte systemem rolniczych ulg akcyzowych. Wtedy rolnik kupowałby ekologiczne paliwo aż o złotówkę tańsze od oleju napędowego.

– Teraz nie jest to możliwe, bo zgodnie z definicją maszyn rolniczych nie zalicza się do transportu – wskazuje Robert Gmyrek.

Poprzedni minister rolnictwa Wojciech Mojzesowicz uznał, że zmiana definicji paliwa rolniczego nie jest możliwa. Z naszych informacji wynika, że obecny minister Marek Sawicki obiecał zająć się tym problemem.Do tej pory polskie firmy w produkcję biopaliw zainwestowały ponad 0,5 miliarda zł.

Producenci biopaliw, koncerny naftowe i rolnicy od dawna czekali aż rząd notyfikuje Komisji Europejskiej wyższe ulgi podatkowe na ekologiczne paliwo. Sejm zmienił ustawy o akcyzie i podatku CIT już siedem miesięcy temu, ale przepisy są dotąd martwe. Bez zgody Komisji na pomoc publiczną nie można wprowadzić wyższych zwolnień.

Dopiero pod koniec stycznia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał do Brukseli kompletny wniosek. – KE ma teraz dwa miesiące na zgłoszenie swoich uwag. Jeśli ich nie będzie, ulgi zaczną obowiązywać zapewne od kwietnia.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy