Być pracodawcą z wyboru

Dobra marka na rynku pracy to opłacalna inwestycja. Firmy cenione przez pracowników nie tylko mają więcej chętnych do pracy, ale i większe szanse na sukces finansowy

Publikacja: 16.04.2008 03:11

Być pracodawcą z wyboru

Foto: Rzeczpospolita

Jesteśmy atrakcyjnym pracodawcą, a pracownicy są największą wartością naszej organizacji i współtwórcą wartości firmy – takie deklaracje zamieszcza na swych stronach internetowych już ponad połowa firm z Listy 500 „Rzeczpospolitej” przeanalizowanych przez portal pracuj.pl. Nie bez powodu, skoro prawie 36 proc. Polaków myślących o zmianie pracy bierze pod uwagę opinie o swym potencjalnym pracodawcy.

Wystarczy zresztą prześledzić dyskusje na internetowych forach, by się przekonać o rosnącym znaczeniu wizerunku firmy nie tylko wśród jej klientów i partnerów biznesowych, ale i pracowników. Joanna Kotzian z firmy doradztwa personalnego HRK mówi o prawdziwym boomie na działania wizerunkowe pracodawców. Wywołały go rosnące problemy z rekrutacją pracowników.

Początkowo większość pracodawców próbowała poprawić swój wizerunek w jednorazowych akcjach, kupując kilka reklam albo – częściej – uczestnicząc w targach pracy. Teraz, gdy pojedyncze działania okazały się mało skuteczne, budowa wizerunku to już zazwyczaj starannie przygotowany i obliczony na dłuższy czas projekt, który zaczyna się zwykle od działań i zmian wewnątrz firmy, od autentycznej dbałości o ludzi. – To niezbędne, bo popularność Internetu jako miejsca rekrutacji i szukania opinii o potencjalnym pracodawcy szybko weryfikuje wizerunki budowane na pokaz – ostrzega Joanna Kotzian.

Z drugiej strony firmy powinny się chwalić tym, co oferują swym pracownikom. – I już coraz częściej tak robią – ocenia Przemysław Gacek, prezes grupy Pracuj, właściciela portalu pracuj. pl. W ofertach pracy, gdzie do niedawna firmy koncentrowały się na wyliczaniu warunków, które powinien spełniać idealny kandydat, teraz wydłuża się lista atutów pracodawcy.

Firmy chwalą się przyjazną atmosferą, szkoleniami, dodatkową opieką medyczną, karnetami na basen czy do klubu fitness. Zamieszczają też link do swej strony korporacyjnej, gdzie pracodawca nie tylko daje popis prezentacji swych zalet, ale i coraz częściej umożliwia złożenie aplikacji przez Internet.

Jak podkreśla Przemysław Gacek, na rynek pracy wchodzi teraz pokolenie Y, dla którego Internet i komórka to już standard. Pracodawcy, chcąc do nich dotrzeć, muszą coraz skuteczniej wykorzystywać nowe media do budowy swego wizerunku. Do takich skutecznych sposobów zaliczają się np. niby-amatorskie filmiki wideo z życia firmy „od kuchni” zamieszczane na portalach społecznościowych, a niekiedy i na korporacyjnych stronach WWW. Z powodzeniem stosuje to np. Google. Inny skuteczny sposób na budowę wizerunku to wykorzystanie firmowej strony do pisania przez pracowników blogów z komentarzami wydarzeń w firmie.

– Zadowoleni pracownicy, byli i obecni, są najlepszymi ambasadorami firmy. To oznacza, że budowę wizerunku trzeba zacząć od mocnej inwestycji w ludzi – podkreśla Przemysław Gacek. O inwestycjach w pracowników mówią dwie międzynarodowe firmy, które zabrały się do zmiany swego wizerunku w Polsce: sieć restauracji McDonald’s i sieć marketów budowlanych Leroy Merlin. – Podnieśliśmy pensje, poprawiliśmy warunki socjalne i nasi pracownicy oceniają nas jako pracodawcę na mocną 4. Gorzej oceniali nas ludzie z zewnątrz. Ich opinie bazowały na negatywnych stereotypach – mówi Dominik Szulkowski z sieci McDonald’s, która reklamowała się jako atrakcyjny pracodawca w prasie i telewizji. Niektóre restauracje mają teraz dwucyfrowy wzrost liczby kandydatów do pracy, a firma wypada lepiej w badaniach postrzegania jej marki.

O skutkach negatywnych stereotypów mówi też Dorota Wójcik-Czarzasty, dyrektor personalna Leroy Merlin. – Hipermarkety nie mają dobrego wizerunku, co utrudnia pozyskanie pracowników – ocenia. Gdy w badaniach wyszło, że oczekiwania potencjalnych pracowników są zbieżne z tym, co firma naprawdę oferuje załodze, sieć zaczęła się tym chwalić. Podobnie jak w McDonald’s autentyczni pracownicy LM są „twarzami” kampanii, która na razie bazuje na ulotkach rozkładanych w sklepach sieci i na udziale w targach pracy. Zdaniem dyr. Wójcik-Czarzasty pozytywne skutki kampanii już widać, choć sieć nie rozpoczęła jeszcze na dobre promocji swojego wizerunku.

Firmy starają się być świetnym miejscem do pracy nie dlatego,że są miłe, ale po to, by poprawić swą konkurencyjność – podkreśla Palle Elleman Knudsen, szef instytutu Great Place to Work w Europie i gość VII edycji Kongresu Kadry p.t. „Twarz twojej firmy”. Według instytutu, który przeprowadza największe w świecie badanie miejsc pracy (w 31 krajach, a wkrótce w Polsce) najlepsi pracodawcy mają niższą rotację pracowników (średnio 2,6 proc. rocznie), niższą absencję i średnio 20-proc. wzrost rocznej sprzedaży przy 12,6-proc. wzroście zatrudnienia, co oznacza większą efektywność załogi. Nie mają też problemów z rekrutacją. Cieszący się świetną opinią Google (1000 pracowników) dostaje rocznie 27 tys. aplikacji.

Jesteśmy atrakcyjnym pracodawcą, a pracownicy są największą wartością naszej organizacji i współtwórcą wartości firmy – takie deklaracje zamieszcza na swych stronach internetowych już ponad połowa firm z Listy 500 „Rzeczpospolitej” przeanalizowanych przez portal pracuj.pl. Nie bez powodu, skoro prawie 36 proc. Polaków myślących o zmianie pracy bierze pod uwagę opinie o swym potencjalnym pracodawcy.

Wystarczy zresztą prześledzić dyskusje na internetowych forach, by się przekonać o rosnącym znaczeniu wizerunku firmy nie tylko wśród jej klientów i partnerów biznesowych, ale i pracowników. Joanna Kotzian z firmy doradztwa personalnego HRK mówi o prawdziwym boomie na działania wizerunkowe pracodawców. Wywołały go rosnące problemy z rekrutacją pracowników.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy