RFID (Radio Frequency IDentification) jest technologią, która wykorzystuje sygnał radiowy niskiej mocy do transmisji danych pomiędzy znacznikiem (zwanym też elektroniczną metką) a czytnikiem. Pozwala to na bezprzewodową identyfikację obiektów wyposażonych w znaczniki RFID.
Na razie z elektronicznych metek korzystają nieliczne branże jak np. transport czy logistyka. Zdaniem firm analitycznych roczny wzrost wartości rynku w ciągu najbliższych lat ma wynosić od 15 do 20 proc. Według firmy badawczej Gartner globalne przychody na rynku RFID osiągną 1,2 miliarda dol. w 2008 r., co oznacza 31-proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego. W 2012 roku ma to być już 3,5 miliarda dolarów.
Najczęściej RFID jest stosowany w zarządzaniu łańcuchami dostaw w wielkich sieciach handlowych i logistycznych. Od dawna z tej technologii korzysta sieć Wal-Mart, a w Europie Tesco i Makro. Sieci te narzucają standardy oznakowań etykietami RFID tysiącom producentów na świecie.
Wal-Mart korzysta z RFID także w celu ograniczenia strat związanych z nieefektywną gospodarką magazynową, które sięgają 1,1 mld dol. rocznie. Nowa technologia ma je ograniczyć o 10 proc. Z tego samego powodu British American Tobacco, Imperial Tobacco, JT International i Philips Morris przy udziale rządu brytyjskiego zaopatrzyły od października 2007 r. w radiowe chipy RFID wszystkie paczki papierosów przeznaczone na brytyjski rynek. Pozwala to odróżnić towar legalny od nielegalnego. Akcja tego typu stała się konieczna, gdyż w Wielkiej Brytanii nieopodatkowane papierosy stanowią 30 proc. rynku, wynoszącego 67,5 mld papierosów, a straty fiskusa z tego tytułu sięgają 5 mld euro.
Największy port lotniczy Wielkiej Brytanii Heathrow również rozpoczął pilotażowy program polegający na dołączaniu metek RFID do bagażu podróżnych. Ma on na celu ograniczyć liczbę zagubionych bagaży. Jak wielka jest skala spowodowanych tym strat, świadczy fakt, iż nowo otwarty terminal na Heathrow trzeba było zamknąć po awarii tradycyjnego systemu znakowania i rozdzielania bagażu.