Reklama

Wspólne inwestycje państwa i prywwatnych firm w kulturze

- Partnerstwo publiczno-prywatne gwarantuje bezpieczeństwo finansowania publicznych przedsięwzięć kulturalnych oraz wysoki ich poziom - piszą prawnicy Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz i Michał Kulesza

Publikacja: 01.10.2010 06:01

Wspólne inwestycje państwa i prywwatnych firm w kulturze

Foto: Rzeczpospolita, Mirosław Owczarek MO Mirosław Owczarek

Kultura jest pojęciem szerokim, obejmującym różne formy działania. Działalność kulturalna może być wprost nastawiona na osiągnięcie zysku – jak cała działalność gospodarcza, może też mieć na celu wytworzenie innych wartości pożądanych społecznie i być prowadzona non profit.

W praktyce nie jest rzadkością, że te dwa sposoby działania stykają się ze sobą, czasem działalność non profit wspiera osiąganie celów gospodarczych, niekiedy zaś bywa odwrotnie.

Inicjatorami działalności kulturalnej bywają władze lub instytucje publiczne (wtedy mówimy o zadaniach publicznych, które podejmowane są na gruncie ustawy o działalności kulturalnej lub innych ustaw, np. o radiofonii i telewizji), albo inicjują ją inne podmioty, spoza sektora publicznego, których działalność także przyczynia się do rozwoju kultury (np. wymiana i dystrybucja produkcji filmowej).

Jako uczestnicy życia kulturalnego raczej nie zwracamy uwagi na to, kto jest organizatorem konkretnego wydarzenia kulturalnego czy działalności określonego rodzaju, kto zainwestował swoje środki, kto poniósł ciężar realizacji tego typu przedsięwzięć. Oczywisty jest tu dla nas udział państwa.

Jednak liczne przedsięwzięcia, np. imprezy kulturalne, jak choćby znany festiwal teatralny Malta czy festiwal filmowy Era Nowe Horyzonty, stanowią efekt zaangażowania i inicjatywy podmiotów sektora prywatnego. Podmioty gospodarcze, różnorodne instytucje tzw. III sektora, nieraz też poszczególni obywatele są motorem wielu wartościowych przedsięwzięć różnej skali.

Reklama
Reklama

Niekiedy podejmują je zupełnie samodzielnie, nie oglądając się na mecenat publiczny, kiedy indziej korzystają ze wsparcia budżetowego. Wzrost udziału sektora prywatnego związany jest ze zmianą modelu życia społecznego, często jako konsekwencja pojawienia się nowych sposobów dostępu do dóbr kultury (Internet, nowe technologie).

[srodtytul]Liczy się różnorodność[/srodtytul]

Zwłaszcza konwergencja technologiczna i towarzyszące jej zmiany społeczne rodzą pytania o zakres odpowiedzialności państwa za działania w dziedzinie kultury oraz możliwości egzekwowania tej odpowiedzialności w ramach generalnego obowiązku władz publicznych, wynikającego z konstytucyjnego porządku prawnego.

Odpowiedź na te pytania ma istotne znaczenie dla określenia na nowo roli sektora prywatnego w rozwoju kultury. Jest to istotne zwłaszcza w dobie kryzysu gospodarczego wobec oczywistej konieczności cięć wydatków budżetowych. Współpraca sektora publicznego i sektora prywatnego w takich okolicznościach wydaje się szczególnie niezbędna, jest bowiem dyktowana względami interesu publicznego.

Kultura w ramach wspólnych przepisów europejskich jest traktowana w sposób szczególny. Uzasadnia się to faktem, iż najwyższą wartość kulturową Europy stanowi jej różnorodność. Cecha ta jest najczęściej wymieniana we wszelkiego typu dokumentach europejskich związanych z dziedziną kultury.

Z tych też powodów nie można mówić o ujednoliceniu problematyki dotyczącej kultury i sfery audiowizualnej w ramach wspólnej Europy. Nie tylko unika się unifikacji, ale – zgodnie z art. 6 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – Unia ma kompetencje do prowadzenia działań mających na celu jedynie wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie działań państw członkowskich w zakresie kultury. Zatem nie może być mowy o normatywnej harmonizacji.

Reklama
Reklama

Powyższa regulacja podkreśla dowolność w wyborze instrumentów prawnych ochrony interesu publicznego w dziedzinie kultury na poziomie państwa członkowskiego. Jednym z tego typu instrumentów jest szeroko pojmowana współpraca publiczno-prywatna.

[srodtytul]Współpraca publiczno-prywatna [/srodtytul]

Inicjatywy współpracy publiczno-prywatnej popiera Komisja Europejska. Stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie takiej współpracy zostało wyrażone w „Wytycznych dotyczących udanego partnerstwa publiczno-prywatnego”, w którym to dokumencie Komisja podkreśla rolę tej formy współdziałania jako najbardziej adekwatnej do przeobrażeń w sposobach realizacji zadań publicznych. Te przeobrażenia według Komisji powinny charakteryzować się przyjaznym podejściem do sektora prywatnego, zapewniającym korzyści wszystkim zainteresowanym.

W opublikowanej w 2004 r. zielonej księdze w sprawie partnerstw publiczno-prywatnych i prawa wspólnotowego w zakresie zamówień publicznych i koncesji Komisja podkreśla, że „współpraca między sektorem publicznym i prywatnym może zaoferować korzyści mikroekonomiczne pozwalające na wykonanie projektu, który jest wart zainwestowanych w niego pieniędzy i spełnia cele interesu publicznego”.

Jednocześnie Komisja wskazuje na fakt, iż w związku z rozwojem nowych technologii w procesie realizacji różnych zadań publicznych powstaje potrzeba coraz nowszych inwestycji infrastrukturalnych, zwłaszcza w dziedzinie komunikacji elektronicznej. Jedynie nowatorskie podejście do inwestycji może zaspokoić – zdaniem Komisji – narastające potrzeby w edukacji i kulturze.

Komisja Europejska wymienia kilka podstawowych form współpracy podmiotów sektora publicznego oraz sektora prywatnego. Mogą to być umowy na świadczenie usług, umowy, których przedmiotem jest obsługa i zarządzanie, dzierżawa, koncesje, sprzedaż majątku oraz spółki publiczno-prywatne. Większość tych form współdziałania znana jest od dziesiątków lat i szeroko wykorzystywana także w Polsce.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Unijne wzorce[/srodtytul]

W konsekwencji określonych kierunków w polityce europejskiej w wielu państwach europejskich można zaobserwować ciekawe zjawisko wzrostu zaangażowania sektora prywatnego w sferze kultury, zwłaszcza w działania wspólne z sektorem publicznym. Jest to związane z wpływem procesu globalizacji, w wyniku którego usługi świadczone dotąd wyłącznie przez sektor publiczny mogą być obecnie oferowane także przez podmioty prywatne lub mieszane. Usługi w sferze kultury mają coraz większe znaczenie ekonomiczne. Podobnie jak ochrona samej kultury (zabytki, muzea).

Współpraca władz publicznych i podmiotów prywatnych przybiera różne formy organizacyjno-prawne. Interesującym przykładem jest rozwiązanie belgijskie. Jednym z mechanizmów, które mają ułatwiać współpracę publiczno-prywatną, jest program „CultuurInvest”, w ramach którego zostały stworzone możliwości, dzięki którym sektor publiczny nie tylko prowadzi działania substytucyjne, ale sam może być inwestorem i partnerem takich inwestycji w kulturze dla podmiotu prywatnego.

Innym przykładem może być ostatnia niemiecka reforma instytucjonalna, która pozwala na rozwój nowego modelu finansowania kultury poprzez częściową liberalizację instytucji kultury, opartą na uwolnieniu instytucji od budżetowania publicznego i wymogów prawa publicznego, w tym – od uzależnienia administracyjnego.

Chodzi o wybór innych form prawnych (także wspólnych dla sektora publicznego i prywatnego), takich jak spółka z o.o. oraz fundacja, a także przekazywanie wykonywania zadań podmiotom prywatnym.

Reklama
Reklama

Przykłady współdziałania sektorowego są liczne. Można tu wymienić The Austrian Fund for Music (Österreichischer Musikfonds) utworzoną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego między Departamentem Sztuki w Federalnym Ministerstwie Edukacji, Sztuki i Kultury oraz głównymi instytucjami prywatnymi działającymi w branży muzycznej, której działalność skupia się na promocji i upowszechnianiu oraz zarządzaniu produkcjami muzycznymi, fińskie partnerstwo w produkcji filmowej i telewizyjnej utworzone na podstawie umowy z The Finnish Film Foundation (fundacją ministra edukacji i kultury), nadawcami telewizyjnymi (publicznym i prywatnymi) oraz AVEK (the Promotion Centre for Audiovisual Culture) czy hiszpańską umowę ministra kultury z fundacjami BBVA oraz INAEM (The National Music Auditorium International Composition Competition).

W Niemczech dominującą liczbę partnerstwa publiczno-prywatnego stanowią mniejsze i lokalne przedsięwzięcia, jednak nawet takie instytucje jak Pinakothek der Moderne w Monachium czy NRW-Forum Kultur Und Wirtschaft w Düsseldorfie są wspierane finansowo zarówno przez władze lokalne, jak i prywatne podmioty w ramach wspólnych działań.

Przykłady tu wymienione nie stanowią wyjątku na kulturalnej mapie Europy. Jednak okazuje się, szczególnie w państwach dopiero odbudowujących swoje demokracje, że współpraca sektora publicznego i prywatnego w dziedzinie kultury może być problematyczna. Brak zaufania, i to po obu stronach, w zakresie współpracy ma niestety podłoże historyczne, często o charakterze politycznym albo wręcz kulturowym.

Bierze się to z poprzedniego ustroju, który co prawda szeroko rozwinął państwowy mecenat nad kulturą, ale też – przypomnijmy – upaństwowił ją w jeszcze szerszym zakresie. Paradoksalnie, właśnie w takich miejscach Europy zniszczenia majątku o istotnym znaczeniu dla kultury są największe a proces ich ratowania jest długotrwały, nieustający i bardzo kosztowny.

Dalekowzroczne podejście do współpracy z sektorem prywatnym może pomóc właścicielom zabytków w ratowaniu wspólnego dziedzictwa. Z oczywistą korzyścią dla obu sektorów. Pomóc tak właścicielom prywatnym (często nowym właścicielom zmagającym się z anachronicznymi wymogami konserwatorskimi), jak i publicznym (np. samorządom nieposiadającym dostatecznych środków na realizację zadań publicznych związanych z zaspokajaniem bieżących potrzeb).

Reklama
Reklama

[srodtytul]Zadanie publiczne[/srodtytul]

Zgodnie z art. 5 Konstytucji Rzeczpospolita Polska strzeże dziedzictwa narodowego, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. Rzeczpospolita Polska stwarza warunki upowszechniania i równego dostępu do dóbr kultury, będącej źródłem tożsamości narodu polskiego, jego trwania i rozwoju. Państwo ma obowiązek zapewnienia wolności korzystania z dóbr kultury (art. 73 Konstytucji RP).

W konsekwencji działalność związana z ochroną kultury i dziedzictwa narodowego w szerokim ujęciu stanowi obowiązek państwa, jest realizacją ważnych zadań publicznych. Tym samym, jak każde zadanie publiczne, może być przedmiotem szeroko rozumianej współpracy społecznej.

Podstawowym aktem regulującym zagadnienie działalności kulturalnej jest wspomniana już ustawa z 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Według tej ustawy działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Działalność taka nie jest działalnością gospodarczą, a prowadzić ją mogą osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Reklama
Reklama

Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek. Katalog form prowadzenia działalności kulturalnej nie jest wyczerpany ustawowo.

Ustawa o działalności kulturalnej daje podstawę prawną do wspólnych działań sektora publicznego i prywatnego w dziedzinie kultury bez szczególnej potrzeby zmian legislacyjnych.

[srodtytul]Metody współpracy[/srodtytul]

Współpraca, także w sferze kultury, poza tym, że jest elastyczną i bezpieczną formą powierzania wykonywania zadań publicznych podmiotom prywatnym, stanowi także sposób na zaangażowanie kapitału prywatnego w realizację istotnych celów publicznych.

Forma ta jest nowoczesnym instrumentem władz publicznych służącym wypełnianiu jej obowiązków wobec społeczeństwa. Zwłaszcza w tak szybko rozwijającej się dziedzinie, jaką jest kultura, stanowi atrakcyjny sposób na realizację wytyczonych celów. Może przyczynić się do obniżenia kosztów publicznych i osiągnięcia zamierzonego celu za pomocą nowoczesnych środków (także nowatorskich sposobów zarządzania, działań marketingowych i technik public relations).

A jeśli planowana działalność jest niedochodowa, dzięki wynagrodzeniu ze środków publicznych współdziałanie sektorów może być atrakcyjne dla podmiotu prywatnego, a jednocześnie stanowić efektywne rozwiązanie dla realizacji celów interesu publicznego poprzez wykorzystanie do realizacji zadań publicznych infrastruktury, wiedzy fachowej i zasobów ludzkich, którymi dysponują podmioty prywatne.

Współpraca taka zgodnie z ustawą z 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym jest wspólną realizacją przedsięwzięcia opartą na podziale zadań i ryzyk między podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Ważnym elementem tej współpracy są zasady wyboru partnera.

Należy tu zaznaczyć, że w warunkach współdziałania to podmiot publiczny dokonuje wyboru partnera prywatnego, a nie odwrotnie. Ustawa o Partnerstwie publiczno-prywatnym odwołuje się do stosowanych szeroko przez podmioty publiczne procedur zamówień publicznych czy do procedur wynikających z ustawy z 2009 r. o koncesjach na roboty budowlane lub usługi.

Przez umowę o PPP partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

Często spotykaną formą realizacji współdziałania jest też tzw. spółka celowa – spółka prawa handlowego z udziałem kapitału publicznego i prywatnego, powoływana wspólnie przez podmiot publiczny i partnera prywatnego. Prawa z udziałów lub akcji należących do Skarbu Państwa czy samorządu wykonuje w takiej spółce organ administracji, który ją zawiązał.

Strukturę współpracy strony szczegółowo określają w umowie. Nie ma jednolitego „wzorca” umowy PPP, co stanowi o trudności tego przedsięwzięcia, ale zarazem o jego atrakcyjności dla obu stron. Ta konstrukcja gwarantuje bezpieczeństwo finansowania publicznego przedsięwzięcia, a jednocześnie umożliwia rozwój oraz zapewnia wymagany poziom jakości świadczonych usług i realizowanych w ten sposób zadań publicznych.

W każdym partnerstwie istotnym etapem jest przygotowanie przez podmiot publiczny ekspertyz dotyczących ekonomicznych aspektów przedsięwzięcia oraz analiz prawnych. Dotyczy to m.in. modeli biznesowych z uwzględnieniem rynkowych aspektów działalności będącej przedmiotem współpracy (także okresu współpracy), ustalenia obszarów ryzyka samego przedsięwzięcia, podziału obowiązków i odpowiedzialności, zasad finansowania przedsięwzięcia i wysokości wynagrodzenia partnera prywatnego, zasad dostępności do usług świadczonych w formie współdziałania i wielu innych aspektów.

Podobne analizy i opracowania zazwyczaj przygotowuje też zainteresowany przedsięwzięciem podmiot prywatny, gdyż – jak to bywa w biznesie – podmiot ten posiada istotny cel, jakim jest efektywność ekonomiczna przedsięwzięcia, w którym będzie tkwił zazwyczaj przez długie lata.

Potrzeba przeprowadzenia szczegółowych analiz jest podyktowana ustawowym wymogiem, zgodnie z którym zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy o PPP w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru partnera prywatnego, chyba że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy.

Innymi słowy, w partnerstwie publiczno-prywatnym istotne jest osiągnięcie korzyści dla interesu publicznego i temu celowi podporządkowane są zarówno procedury wyboru partnera prywatnego, przeprowadzane analizy, jak i w końcu – postanowienia samej umowy PPP.

Na uwagę zasługuje jeszcze inny sposób współpracy publiczno-prywatnej, jakim mogłaby być, także w dziedzinie kultury, konstrukcja koncesji, o której mowa we wspomnianej już ustawie z 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą koncesjonariusz zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku koncesji na usługi wyłączne prawo do korzystania z usługi albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy. Koncesjonariusz ponosi w zasadniczej części ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji.

Płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie może prowadzić do odzyskania całości związanych z wykonywaniem koncesji nakładów poniesionych przez koncesjonariusza. Taka forma współpracy mogłaby m.in. dotyczyć nie tylko obsługi niektórych instytucji kultury czy zarządzania nimi, lecz odnosić się także do tego typu przedsięwzięć, gdzie wymagana jest specjalistyczna wiedza fachowa i określone umiejętności. Przykładem może być cyfryzacja materiałów archiwalnych (starych filmów kinowych) oraz sprawowanie pieczy nad majątkiem w ten sposób chronionym.

Dyskusja na temat sposobu organizacji kosztownego procesu cyfryzacji archiwum musi w najbliższym czasie przybrać charakter otwarty. Cyfryzacja już się rozpoczęła, przede wszystkim w ramach działań sektora prywatnego.

Współpraca z wykorzystaniem składnika majątkowego, jakim jest archiwum cyfrowe, wydaje się być istotnym postulatem szczególnie w sferze edukacji. Przykładem realizacji podobnego partnerstwa jest umowa z czerwca 2009 r. z fundacją Francisco Ayala Foundation, której celem jest współpraca w zakresie rekonstrukcji cyfrowej dokumentów z archiwum państwowego.

[srodtytul]Nowe podejście [/srodtytul]

Tak scharakteryzowane możliwości odnoszą się także do szczególnego rodzaju działań w zakresie kultury, jakim są zadania radiofonii i telewizji. Zadaniem radiofonii i telewizji jest dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki, popieranie krajowej twórczości audiowizualnej. Cele te stanowią wytyczne dla ochrony interesu publicznego w sektorze audiowizualnym.

Nie ma wątpliwości, że w tym zakresie konstrukcja współpracy sektorów publicznego i prywatnego byłaby także przydatna podmiotom publicznym. Działania partnerskie umożliwiłyby realizację służby publicznej także w dziedzinie mediów audiowizualnych.

Działania w zakresie kultury mogą mieć charakter atrakcyjny rynkowo (działalność zagraniczna BBC wyłączona została do osobnej spółki i działa na zasadach czysto komercyjnych, z kolei nadawca francusko-niemiecki TV Arte prowadzi aktywne działania w zakresie kultury, a jednocześnie współpracuje z licznymi nadawcami europejskimi, także komercyjnymi – w zakresie wymiany programowej czy kooprodukcji).

Nie ma przeszkód prawnych, aby wspólny podmiot wystąpił o koncesję telewizyjną. Tworzenie wspólnego programu telewizyjnego może stanowić źródło dochodu a jednocześnie miejsce oddziaływania na sferę publiczną.

Wówczas cele interesu publicznego nie wykluczają celów komercyjnych związanych z zyskiem. Nie ma też przeszkód, aby np. w ramach współdziałania powierzać podmiotom prywatnym realizację misji publicznej, która w ten sposób faktycznie już jest realizowana w warunkach polskich przez nadawców programów telewizyjnych takich jak Kino Polska czy TVN 24.

Dziedzina kultury stanowi specyficzną sferę działalności. Państwo, odpowiedzialne za ten obszar interesu publicznego, musi się dziś zmierzyć z narastającymi wyzwaniami. Zainteresowanie sektora prywatnego kulturą nie maleje, co objawia się w jego samodzielnej działalności na rzecz kultury poprzez sponsoring, fundacje etc.

To pozytywne zjawisko wymaga nowego traktowania przez władzę, nie wykluczając potrzeby opracowania zdrowych zasad etycznych (kodeksów) takiego współdziałania. Akurat w sferze kultury romans władzy z artystą ma wielkie tradycje. Chodzi o to, by również w Polsce władza spostrzegła wreszcie, że mówi prozą...

Przełamanie w strukturach administracji publicznej dotychczasowego sposobu myślenia o działalności kulturalnej jako niemal wyłącznej domenie władzy może przynieść w procesie analizy ryzyk i korzyści współpracy podmiotów publicznych i prywatnych wynik dodatni dla społeczeństwa. Nie ma tu potrzeby przeprowadzania zmian legislacyjnych. W polskim prawie konstrukcja współpracy została już opisana w sposób wystarczający. Pozostaje tylko podejmować decyzje, za każdym razem dokonując wyboru najwłaściwszego instrumentu prawnego.

Proces zmian jest nieunikniony. Zgodnie z jakże aktualnymi słowami J. Habermasa (J. Habermas, „Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej”, Warszawa 2007 r., „sfera publiczna obciążona jest teraz zadaniem równoważenia interesów, które wymyka się klasycznym formom porozumień i uzgodnień parlamentarnych; (…) Owszem, z jednej strony zakres kompetencji sfery publicznej poszerzył się. Ponieważ jednak z drugiej strony równowaga interesów podlega liberalnemu wymogowi, zgodnie z którym uprawomocnieniem sfery publicznej jest wzgląd na dobro powszechne, lecz nie może mu ani sprostać, ani się od niego całkiem uwolnić, negocjowanie kompromisu przesuwa się do dziedziny pozaparlamentarnej: czy to formalnie, gdy organa państwowe delegują swoje kompetencje na organizacje społeczne, czy to nieformalnie w drodze faktycznego przeniesienia kompetencji bez formalnego unormowania (albo wbrew niemu)”.

[i]Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz specjalizuje się w problematyce prawa własności intelektualnej i prawa mediów elektronicznych[/i]

[i]Michał Kulesza – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, partner w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, specjalizuje się w zagadnieniach prawa administracyjnego i administracji publicznej[/i]

Kultura jest pojęciem szerokim, obejmującym różne formy działania. Działalność kulturalna może być wprost nastawiona na osiągnięcie zysku – jak cała działalność gospodarcza, może też mieć na celu wytworzenie innych wartości pożądanych społecznie i być prowadzona non profit.

W praktyce nie jest rzadkością, że te dwa sposoby działania stykają się ze sobą, czasem działalność non profit wspiera osiąganie celów gospodarczych, niekiedy zaś bywa odwrotnie.

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama