Są jeszcze dotacje unijne na wsparcie eksportu

Przedsiębiorcy mogą się ubiegać o wsparcie projektów proeksportowych, w tym udziału w imprezach targowych

Publikacja: 09.12.2010 01:55

Do wzięcia jest jeszcze 422 mln zł na promocję eksportu.

Do wzięcia jest jeszcze 422 mln zł na promocję eksportu.

Foto: Rzeczpospolita

Pula wolnych środków na dotacje pod nazwą „Paszport do eksportu” z programu „Innowacyjna gospodarka” to 422 mln zł. Dotychczas wykorzystano bowiem nieco ponad 60 z 483 mln zł zarezerwowanych na te granty na lata 2007 – 2013. Jest więc jeszcze o co walczyć.

– O te dotacje mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, których udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył w poprzednim roku obrotowym 30 proc., oraz te, które eksport chcą dopiero rozpocząć. Dofinansowanie przydzielane jest w dwóch etapach. W pierwszym firma przygotowuje plan rozwoju eksportu, zlecając go zewnętrznemu doradcy, na co maksymalnie może uzyskać 10 tys. zł dotacji. W drugim go realizuje, na co może otrzymać do 200 tys. zł – wyjaśnia Patrycja Zielińska, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Są to m.in. środki na: udział w zagranicznych targach i wystawach, misjach gospodarczych, wyszukiwanie partnerów na rynkach zagranicznych i doradztwo w zakresie finansowania strategii eksportowych. Dwuetapowa konstrukcja dofinansowania zapewnia przygotowanie przez firmy strategii eksportowej.

[srodtytul]Ma być prościej[/srodtytul]

Obecnie, tak jak wskazuje Zielińska, firmy składają dwa oddzielne wnioski o dofinansowanie. Pierwszy na przygotowania planu rozwoju eksportu i drugi na jego realizację. Jednak wkrótce pozyskanie tych dotacji ma być łatwiejsze. Zamiast składać dwa wnioski, przedsiębiorcy mają składać jeden. Takie ułatwienie chce wprowadzić Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

– Zamierzamy uprościć i skrócić procedurę ubiegania się o dotacje „Paszport do eksportu”. Chcemy, aby była ona jednoetapowa. Przedsiębiorcy będą składać jeden wniosek o dofinansowanie, a nie dwa jak dotychczas. Po przygotowaniu planu rozwoju eksportu i rozliczeniu kosztów z nim związanych firmy automatycznie będą przystępować do realizacji planu – mówi „Rz” Waldemar Sługocki, wiceminister rozwoju regionalnego.

– W przyszłym roku planujemy trzy konkursy na te dotacje. Rozpoczną się w lutym, czerwcu i październiku. Chcemy rozdysponować 324 mln zł – dodaje Zielińska.

[srodtytul]Z Polski wschodniej[/srodtytul]

Przedsiębiorcy z: Lubelskiego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego i Warmińsko-Mazurskiego, mogą też ubiegać się o udział w targach i misjach gospodarczych finansowanych z programu „Rozwój Polski wschodniej” (działanie 1.4). Wyjazdy organizuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych w ramach projektu „Promocji gospodarczej Polski wschodniej”. Jego budżet to 86 mln zł. Jak mówi Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ, około połowy tych pieniędzy zostanie przeznaczonych na organizację misji gospodarczych i wyjazdów na targi oraz wystawy międzynarodowe.

– Dzięki środkom z UE pokrywamy 100 proc. kosztów przedsiębiorców, w tym zbiorcze stoisko dla firm, spedycję ich produktów, hotele i bilety lotnicze. Organizujemy też seminaria

– tłumaczy Czaja. Pierwsze wyjazdy odbyły się w tym roku. Było ich kilkanaście. Wzięło w nich udział około 200 przedsiębiorców. – Najbardziej aktywne są firmy z sektora spożywczego i IT. Dlatego dużym powodzeniem cieszyły się wyjazdy na targi spożywcze SIAL we Francji i informatyczne NASSCOM w Indiach – mówi Czaja. – Firmy z branży IT finalizują już kontrakty będące rezultatem wyjazdów, a polscy producenci makaronów negocjują umowy z głównymi dystrybutorami ich wyrobów w Singapurze, bo także tam trafili przedsiębiorcy ze wschodnich regionów.

Sukcesem zakończył się też wyjazd na targi jachtowe w niemieckim Hamburgu. Polskie firmy sprzedały tam kilka łódek. W przyszłym roku PAIiIZ zamierza zorganizować 37 wyjazdów i misji.

[ramka][srodtytul]Pieniądze są też w regionach[/srodtytul]

Przedsiębiorcy też mogą się ubiegać o dofinansowanie wyjazdów na zagraniczne targi z regionalnych programów operacyjnych. Część województw dysponuje jeszcze środkami na tzw. projekty pozainwestycyjne. Tak jest np. na Podkarpaciu. Przedsiębiorcy mogą się ubiegać o pieniądze na promocję gospodarczą i aktywizację inwestycyjną regionu. Firmy mogą pozyskać środki na udział w zagranicznych targach i wystawach oraz w imprezach krajowych o charakterze międzynarodowym. Dotacje tego typu czekają też na firmy ze Świętokrzyskiego. O dofinansowanie udziału w targach i misjach gospodarczych mogą się też na bieżąco starać przedsiębiorcy w województwie zachodniopomorskim.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Opinia: Bożena Lubińska-Kasprzak, prezes PARP[/srodtytul]

Wspieranie eksportu jest zadaniem ustawowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ale także naszym celem strategicznym dlatego, że liczba eksporterów nie jest imponująca. Z sektora małych i średnich firm eksportuje tylko 5 proc. Przedsiębiorcy politykę eksportową opierają głównie na jakości produktu oraz cenie. Ich wyroby trafiają przede wszystkim na rynki niszowe. Eksport w najbliższym czasie planuje jedynie ok. 3 proc. firm, głównie średnich. Wchodząc na rynki zagraniczne, nasze firmy działają zwykle intuicyjnie. Tylko 10 proc. bada je, przeprowadzając analizy eksportowe. Dlatego zdecydowaliśmy się zaoferować firmom dotację „Paszport do eksportu”.[/ramka]

Pula wolnych środków na dotacje pod nazwą „Paszport do eksportu” z programu „Innowacyjna gospodarka” to 422 mln zł. Dotychczas wykorzystano bowiem nieco ponad 60 z 483 mln zł zarezerwowanych na te granty na lata 2007 – 2013. Jest więc jeszcze o co walczyć.

– O te dotacje mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, których udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył w poprzednim roku obrotowym 30 proc., oraz te, które eksport chcą dopiero rozpocząć. Dofinansowanie przydzielane jest w dwóch etapach. W pierwszym firma przygotowuje plan rozwoju eksportu, zlecając go zewnętrznemu doradcy, na co maksymalnie może uzyskać 10 tys. zł dotacji. W drugim go realizuje, na co może otrzymać do 200 tys. zł – wyjaśnia Patrycja Zielińska, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Są to m.in. środki na: udział w zagranicznych targach i wystawach, misjach gospodarczych, wyszukiwanie partnerów na rynkach zagranicznych i doradztwo w zakresie finansowania strategii eksportowych. Dwuetapowa konstrukcja dofinansowania zapewnia przygotowanie przez firmy strategii eksportowej.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy