Firmy leasingowe nie śpieszą się z wprowadzeniem leasingu konsumenckiego

Mimo wcześniejszych zapowiedzi firmy leasingowe wcale nie spieszą się z wprowadzaniem leasingu konsumenckiego do oferty

Publikacja: 15.02.2012 16:04

Firmy leasingowe nie śpieszą się z wprowadzeniem leasingu konsumenckiego

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Zmiany w prawie nie wywołały lawiny ofert leasingu konsumenckiego. I to mimo, że spora grupa firm leasingowych zapowiadała, że na przełomie tego i poprzedniego roku zaproponują klientom ten produkt.

Przypomnijmy, że w lipcu 2011 r. weszły zmiany w prawie ograniczające bariery administracyjne (nowe przepisy w ustawach PIT i CIT) w oferowaniu tego produktu. Firmy z wprowadzeniem ostatecznej oferty czekały jednak na wejście w życie nowych przepisów dotyczących kredytu konsumenckiego.

Nastąpiło to w grudniu, ale nowych ofert leasingu konsumenckiego nie przybywa. Jeszcze przed grudniem miały go w ofercie Masterlease, Santander Multirent oraz Getin Leasing. - Produkt mamy w ofercie ponad sześć miesięcy, a zainteresowanie nim jest mniejsze od spodziewanego. Głównym powodem jest niski poziom sprzedaży nowych samochodów, jaki zaobserwowaliśmy w 2011 r. Negatywny wpływ na rozwój produktu ma również mentalność zakupowa Polaków i ich przywiązanie do posiadania przedmiotu na własność, co w przypadku leasingu jest to niemożliwe – uważa  Marek Mirecki, dyrektor Departamentu Pojazdów VB Leasing Polska.

Innego zdania jest Dorota Sutor, dyrektor ds. marketing w Masterlease, która mówi, że produkt cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów.

Firmy zmieniają plany

Obecnie jednak tylko Raiffeisen Leasing zapowiada, że jeszcze w tym miesiącu wprowadzi leasing konsumencki klientom.

- Na razie będzie on oferowany w wybranych salonach samochodowych, ściśle współpracujących z nami. Będziemy stopniowo rozszerzać sprzedaż, zbierając doświadczenia w segmencie klienta indywidualnego – mówi Andrzej Filipek, dyrektor Departament Wsparcia Sprzedaży i Marketingu Raiffeisen-Leasing Polska.

Pozostałe firmy odkładają wprowadzenie leasingu konsumenckiego. I tak Pekao Leasing wprowadzi go do oferty najwcześniej w drugiej połowie roku. Millennium Leasing wskazuje na pierwszą połowę roku.

- Wprowadzenie leasingu konsumenckiego do oferty EFL odłożyliśmy na koniec pierwszej połowy 2012 r. Chcemy przygotować lepszy produkt, który nie będzie tylko zastępstwem dla kredytu skierowanego do osób nie posiadających wystarczającej zdolności kredytowej po wprowadzeniu rekomendacji nadzoru bankowego. Dokładnie obserwujemy i badamy rynek. Okazuje się, że nasze spostrzeżenia są słuszne. Sprzedaż wprowadzonych przez firmy konkurencyjne produktów bardzo podobnych do kredytu, okazuje się bardzo słaba – mówi Olaf Rurak, dyrektor Departamentu Marketingu w EFL.

Jeszcze inni leasingodawcy przekonują, że przyglądają się rynkowi, ale nie podają konkretnej daty wprowadzenia leasingu dla Kowalskiego do oferty. W tym gronie jest choćby BZ WBK Leasing, BNP Paribas Leasing Solutions czy Kredyt Lease.

Oczekiwania na zmiany w prawie

Z jakiego powodu firmy zwlekają z wprowadzeniem go do oferty?

- Niewielka popularność tej formy finansowania w Polsce wynika głównie z problemów dotyczących zapisów w ustawie o kredycie konsumenckim. Dopóki nie ulegną one zmianie, wiele firm leasingowych – tak jak ING Lease – nie zdecyduje się na wprowadzenie do swoich ofert leasingu konsumenckiego, a dynamika rozwoju tego produktu będzie się utrzymywała na obecnym poziomie – mówi Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.

Na leasing konsumencki w Polsce decyduje się obecnie około jednego promila klientów. Dla porównania, na bardziej rozwiniętych, zachodnioeuropejskich rynkach udział leasingu konsumentów w całej branży wynosi średnio 15 proc.

Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Polskiego Leasingu, zapowiada, że organizacja wystąpi do resortu gospodarki z prośba o zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim.

- Zgodnie z pismem, który otrzymaliśmy z Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów, ustawa o kredycie konsumenckim obejmuje tylko leasing finansowy. Jednak z ustawy nie wynika to wprost, a klient nie ma dostępu do pisma urzędu. Poza tym w obecnym brzmieniu ustawa nie jest też zgodna z dyrektywa unijną  – podkreśla Sugajski.

A dokładnie dyrektywa zakłada, że kredytem konsumenckim są te umowy leasingu, w których przeniesienie własności (w czasie trwania umowy leasingu właścicielem środka trwałego jest firma leasingowa) następuje na żądanie firmy leasingowej. Z kolei umowy, w których to klient decyduje o przeniesieniu własności środka trwałego nie podlegają ustawie o kredycie konsumenckim.

Ustawa o kredycie konsumenckim a leasing

Firmy leasingowe zakładały, że ustawa o kredycie konsumenckim obejmie umowy czystego leasingu finansowego oraz leasingu operacyjnego, w których leasingodawca zobowiąże klienta do odkupu przedmiotu po okresie umowy. Czyli nastąpi przeniesienie własności.

Z kolei prawie o kredycie konsumenckim nie będą podlegać umowy leasingu finansowego w których nie będzie mowy o przeniesieniu własności, czyli de facto umowy najmu. A także nie obejmie też umów leasingu operacyjnego w których to klient zażąda przeniesienia własności po zakończeniu jej trwania.

Ustawa o kredycie konsumenckim nakłada na firmy udzielające finansowania dodatkowe obowiązki związane z zapewnianiem np. informacji klientom, w tym materiałów edukacyjnych po to by mogli podjąć świadomą decyzję. Klient ma prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny.

Zmiany w prawie, które weszły 1 lipca 2011 r.

Zmiany dotyczące leasingu konsumenckiego zostały wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach ograniczania barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

W świetle nowych przepisów, w przypadku umowy leasingu operacyjnego konsumenckiego nie wystąpi wymóg minimalnego okresu trwania umowy. Z kolei w umowie leasingu finansowego nowe brzmienie ustawy wprowadza rezygnację z amortyzacji przez finansującego, a więc usuwają argument który wykorzystywały organy podatkowe twierdząc, iż leasing finansowy jest niemożliwy do zastosowania w przypadku konsumentów, albowiem nie mogą oni dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Ostatnią wprowadzoną zmianą jest możliwość oddania osobie prywatnej do dalszego używania przedmiotu leasingu po stawkach promocyjnych (nierynkowych), bez ryzyka narażenia się na zarzut zaniżania dochodu do opodatkowania.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy