Usprawnione będą regulacje dotyczące działań przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa sieci i usług telekomunikacyjnych oraz walki ze zjawiskiem spamu, co ma duże znaczenie dla użytkowników. Przedsiębiorcy będą mieli obowiązki informacyjne, a prezes UKE będzie miał możliwość zakazania niedozwolonych praktyk. Projekt wprowadza także wymóg uzyskania uprzedniej zgody użytkownika na instalowanie w jego komputerze plików cookies. Dodatkowo zwiększona będzie ochrona danych wrażliwych użytkowników, szczególnie poprzez nałożenie obowiązku na przedsiębiorców informowania klientów i GIODO o przypadkach naruszenia danych osobowych. GIODO będzie miało w tym zakresie kompetencje kontrolne.
Odnośnie regulacji korzystnych dla przedsiębiorców, należy wskazać zmiany dotyczące usługi powszechnej. Uchylono obowiązek wyznaczenia do jej świadczenia przedsiębiorcy na rzecz powierzenia regulatorowi rynku telekomunikacyjnego uprawnienia do wyznaczenia takiego przedsiębiorcy, wyłącznie wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba, z uwzględnieniem faktycznych potrzeb użytkowników końcowych poszczególnych obszarów kraju. Zmodyfikowany został także katalog usług składających się na usługę powszechną. Nowy przepis wyraźnie wskazuje, że przyłączenie zakończenia sieci w stałej lokalizacji powinno umożliwiać przesyłanie danych, w tym funkcjonalny dostęp do sieci Internet, którego prędkość umożliwi korzystanie z aplikacji używanych powszechnie w bieżących sprawach życia codziennego, np. korzystanie z poczty elektronicznej, przeglądanie stron internetowych o charakterze informacyjnym (rozkłady jazdy komunikacji miejskiej, strony urzędowe), dokonywanie przelewów.
Istotną zmianą jest skrócenie okresu retencji danych telekomunikacyjnych z 2 lat do roku, co wpłynie na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców. Projektowane regulacje ograniczają także nadużywanie przepisów retencyjnych do rozstrzygania spraw cywilnych, przy jednoczesnej świadomości, że przepisy retencyjne dotyczą sprawy innej o dużo większym znaczeniu (zwalczanie terroryzmu, obronność, dobro publiczne, itp.).
Kolejne rozwiązania przewidziane w projekcie służą prowadzeniu efektywnej gospodarki widmem częstotliwości, co ma dla przedsiębiorców bardzo duże znaczenie. W tym celu wprowadzono instytucję aukcji, wtórnego obrotu częstotliwościami oraz zapewniono szeroką możliwość współkorzystania z częstotliwości. Projekt przewiduje także regulacje, które będą zapobiegać przetrzymywaniu i kumulowaniu widma.
Przepisy projektowanej nowelizacji ustawy wprowadzają również nowe zasady określania opłat za prawo do dysponowania częstotliwością oraz upraszczają regulacje dotyczące naliczania opłat. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwościami nie będzie zatem zależała od zastosowanej technologii, liczby stacji oraz parametrów technicznych stacji. Kryteriami ustalenia maksymalnych kwot opłat, zgodnie z nowym podejściem, będą wykorzystywane zakresy częstotliwości, szerokości kanałów częstotliwościowych oraz wielkość obszaru, na którym podmiot dysponuje rezerwacją częstotliwości.
Projekt zawiera także zmiany mające charakter deregulacyjny. Przykładowo można wskazać, że prezes UKE będzie mógł powierzyć organizacji zrzeszającej radioamatorów przeprowadzanie egzaminów na świadectwo operatora w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej.