Reklama
Rozwiń
Reklama

Ponad połowa Polaków nie wie czym są parabanki

Czy wiesz co to jest parabank? Na to pytanie nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. przepytanych przez UOKiK konsumentów. Prawidłową odpowiedź znało jedynie 27 proc. respondentów

Publikacja: 24.08.2012 12:39

Ponad połowa Polaków nie wie czym są parabanki

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Badania na zlecenie Urzędu wykonał TNS Polska w dniach 2-5 sierpnia 2012 r. na losowo wybranej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Jego celem była diagnoza stanu wiedzy i opinii Polaków na temat usług oferowanych przez przedsiębiorców działających na rynku finansowym.

Co dziesiąty ankietowany zapytany o parabank uważał, że jest to bank łatwo i szybko udzielający pożyczek. Z kolei ponad połowa badanych nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się stanie z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa.

W ankiecie pojawiło się również pytanie o to, co dla zainteresowanych jest najważniejsze podczas inwestowania. 35 proc. badanych odpowiedziało, że po pierwsze – zysk, po drugie - zabezpieczenie na wypadek bankructwa instytucji finansowej. 17 proc. zwraca uwagę na opinie innych, rekomendacje analityków rynkowych oraz informacje o ofercie przekazywane przez kredytodawcę.

Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zadeklarowała, że przed podpisaniem umowy dotyczącej pożyczki lub zainwestowania pieniędzy czyta zawarte w niej warunki. Natomiast aż co piąty badany (20 proc.) nie robi tego nigdy.

Prezes UOKiK prowadzi obecnie blisko 30 postępowań dotyczących instytucji parabankowych. Ocenia w nich m.in. jak sprawdzana jest zdolność kredytowa klientów, głównie w kontekście haseł reklamowych zachęcających do wyboru danej oferty: „pieniądze bez BIK", „z komornikiem", „na dowód", „bez badania zdolności", itp.

Reklama
Reklama

Analizowane są także umowy zawierane z konsumentami pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim. Wyniki analizy zostaną opublikowane jeszcze w tym roku.

Badania na zlecenie Urzędu wykonał TNS Polska w dniach 2-5 sierpnia 2012 r. na losowo wybranej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Jego celem była diagnoza stanu wiedzy i opinii Polaków na temat usług oferowanych przez przedsiębiorców działających na rynku finansowym.

Co dziesiąty ankietowany zapytany o parabank uważał, że jest to bank łatwo i szybko udzielający pożyczek. Z kolei ponad połowa badanych nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się stanie z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa.

Reklama
Ekonomia
Model monopolu państwowego nie sprawdził się w żadnym kraju Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Polska „tygrysem wzrostu”, ale potrzebuje kapitału i innowacji
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama