Co trzeba zrobić, by przyspieszenie trwało

Polskie firmy mogą nadal skutecznie rozwijać się i osiągać jeszcze większą skalę działalności – wynika z debaty „Lista 500 – obraz trendów w polskich firmach i gospodarce".

Publikacja: 30.05.2019 21:10

Zdaniem panelistów potrzeba nowych strategii i dobrze przygotowanych fachowców

Zdaniem panelistów potrzeba nowych strategii i dobrze przygotowanych fachowców

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

– Kondycja polskich firm jest dobra, ale nie euforyczna – uważa prof. Andrzej K. Koźmiński, założyciel Akademii Leona Koźmińskiego.

– Przychody największych firm rosną dosyć dynamicznie, a jednak wciąż nie mamy wśród nich światowych graczy. Jego zdaniem na Liście 500 brakuje firm, które zasługiwałyby na nagrodę w dziedzinie wysokich technologii.

– Dlaczego tak się dzieje? Wysokie technologie powstają tam, gdzie popyt tworzy państwo, a zaspokajają go firmy prywatne, a nie państwowe – wyjaśniał prof. Koźmiński. Jego zdaniem takie podejście najważniejsze jest w sektorach obronności, ochrony zdrowia i ochrony środowiska.

Lista 500 "Rzeczpospolitej"
Poznaj największe firmy w Polsce



– Nie fetyszyzowałbym firm nowych technologii. Nie ma podziału na starą i nową gospodarkę – ripostował Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. – Wszystkie firmy przechodzą rewolucję technologiczną na swój sposób, wykorzystując narzędzia cyfryzacji, automatyzacji, sztucznej inteligencji do tworzenia nowych modeli biznesowych – tłumaczył.

Prezes Borys przyznał jednak, że system zamówień publicznych rzeczywiście nie sprzyjał dotychczas budowaniu silnej pozycji polskich firm, czego przykładem upadek kilku polskich przedsiębiorstw budowlanych podczas największego boomu w inwestycjach publicznych po 2010 r.

Prezes Borys zauważył też, że jesteśmy w trakcie drugiego boomu inwestycyjnego, a wydatki prorozwojowe przedsiębiorstw mogą być w tym roku rekordowo wysokie. A im więcej firmy inwestują, tym mają większe szanse na sukces.

Także Agnieszka Wolska, dyrektor obszaru bankowości biznesowej i korporacyjnej w Santander Bank Polska, zaznaczyła, że polskie firmy mają otwarte różne drogi do ekspansji, choć dalszy rozwój wymaga odpowiednich strategii. – Strategia, która przynosi sukces, jest kombinacją wielu różnych rozwiązań: stawiania na ekspansję zagraniczną, na rozwój wielokanałowych systemów sprzedaży, wdrażanie nowych modeli obsługi klienta i inwestycje – wyliczała.

Równie ważne jej zdaniem są inwestycje w kapitał ludzki i to, by firma umiała połączyć wszystkie elementy strategii w spójną całość, a potem konsekwentnie tę strategię wdrażać.

Zdaniem Piotra Paszczyka, prezesa A.P.N. Promise, firmy, która doradza i wdraża rozwiązania wspierające transformację cyfrową firm, do osiągnięcia globalnego sukcesu potrzeba i determinacji samego biznesu, i dobrego otoczenia biznesu.

– Rozwijamy się krok po kroku, dwa lata temu podjęliśmy decyzję o wyjściu za granicę i zaczyna to przynosić korzyści. Potrzebowalibyśmy przede wszystkim więcej uczelni, które potrafią kształcić informatyków, specjalistów IT, elektroniki, matematyki itp., bo takich właśnie specjalistów potrzebujemy do rozwoju – mówił prezes Paszczyk.

Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego