Ciekawie wygląda sytuacja na miejscach tuż za liderem. Trwa tam ostra rywalizacja między Jeronimo Martins a kontrolowanymi przez państwo PGNiG, PGE oraz Lotosem. W ubiegłym roku dzięki szybszemu wzrostowi przychodów PGNiG zmniejszył dystans do portugalskiej spółki do zaledwie 177 mln zł.
Biorąc jednak prognozowany na ten rok poziom przychodów wspomnianych wyżej firm, może się okazać, że właściciel sieci sklepów Biedronka nie tylko obroni swoją pozycję, ale też stanie się drugą pod względem sprzedaży firmą w naszym kraju. Po dziewięciu miesiącach tego roku dynamika sprzedaży Jeronimo Martins wyniosła prawie 16 proc. Zakładając, że ostatni kwartał jest tradycyjnie bardzo dobry dla spółek handlowych, można szacować, że na koniec roku sprzedaż przekroczy 33 mld zł. Takiej wielkości przychodów ze sprzedaży nie zakładają nawet najbardziej optymistyczne prognozy dotyczące spółek państwowych.
Tradycyjna gospodarka najważniejsza
Patrząc na branże z listy 2000 największych firm w Polsce, można śmiało powiedzieć, że polska gospodarka wciąż opiera się na tradycyjnych sektorach. Dość powiedzieć, że w zestawieniu prawie połowa firm to spółki handlowe i spożywcze. Kolejne miejsca pod względem ilości firm na liście zajmują przedsiębiorstwa budowlane i okołobudowlane. W sumie stanowią ponad 11 proc. firm z listy. Po około 5 proc. udziałów mają spółki z branży metalowej i motoryzacyjnej.
Pod względem przychodów ze sprzedaży pierwsze miejsce również zajmują spółki handlowe z 32-proc. udziałem. Ale już kolejną pozycję ma sektor paliwowy. Choć liczba spółek z tej branży to niespełna 1 proc., to wypracowały one, głównie za sprawą PKN Orlen, ponad 11 proc. przychodów. Na trzecim miejscu, z 7-proc. udziałem, są spółki spożywcze. Wprawdzie Polska nie jest potentatem motoryzacyjnym, jednak pod względem przychodów spółki z tego sektora mają istotny, ponad 6-proc., udział w sprzedaży firm z całej listy. Przede wszystkim dzięki kilkudziesięciu firmom działającym na rzecz tego sektora.
W ubiegłym roku większość wyselekcjonowanych przez nas sektorów zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży. Najszybciej rozwijał się sektor usług finansowych, gdzie sprzedaż wzrosła o ponad 36 proc. O przeszło 30 proc., głównie za sprawą Grupy Medicover, wzrosły przychody firm świadczących usługi medyczne. Co ciekawe, mimo kryzysu bardzo dobry rok mają za sobą firmy z szeroko pojętej branży turystycznej, do której zaliczyliśmy zarówno biura podróży, jak i hotele i restauracje. Ich przychody wzrosły w ubiegłym roku o około 27 proc. Wszystkie trzy wymienione branże mają jednak niewielki udział w przychodach z całej listy. Te największe rozwijały się już dużo wolniej. Handel zwiększył sprzedaż średnio o 6 proc., natomiast spółki paliwowe i spożywcze odpowiednio o 13,4 i 12 3 proc.
Z drugiej strony znalazły się firmy związane z budownictwem, gdzie sprzedaż spadła średnio o około 6 proc. W podobnym tempie kurczyły się przychody sektora motoryzacyjnego. Okołojednoprocentowe spadki sprzedaży zanotował też sektor telekomunikacyjny oraz meblarski.