Fryzjerski szał

Szacuje się, że biznes pielęgnacji włosów w Afryce może być warty wiele miliardów dolarów.

Publikacja: 28.08.2014 16:18

Fryzjerski szał

Foto: Flickr

Mimo, że spora jego część to szara strefa rozciąga się po Chiny i Indie przyciągając globalne marki jak L'Oreal czy Unilever. W Nigerii, gdzie niektórzy żyją za 2 dolary dziennie, inni potrafią stać w kolejkach i po kilkugodzinnym zabiegu zapłacić za usługę 40 dolarów.

Trudno podać wiarygodne dane dla całej Afryki jednak pojawiają się liczby, które pokazują rozwój tego biznesu. Wg Euromonitor International w ubiegłym roku w RPA, Nigerii i Kamerunie sprzedano szampony, relaxery i płyny do włosów za 1.1 mld dolarów. Rynek środków pielęgnacji do włosów w płynie rośnie tam średnio o 5 proc. od 2013 roku, a trend powinien utrzymać się do 2018 r. Liczby te nie uwzględniają sprzedaży z ponad 40 innych subsaharyjskich krajów, czy ogromnego rynku „suchych włosów", gdzie produkuje się fragmenty fryzur, rozszerzenia, czy peruki ze wszystkiego - od syntetycznych włókien do włosów ludzkich lub jaka. Niektórzy szacują wartość przemysłu „suchych włosów" na 6 mld dolarów rocznie.

Pielęgnacja włosów jest ważnym źródłem pracy dla kobiet, które stanowią dużą część nieformalnej gospodarki najbiedniejszego kontynentu.

-Afrykańskie kobiety są chyba najbardziej śmiałe, jeżeli chodzi o fryzury – mówi Bertrand de Laleu, dyrektor L'Oreal w RPA. Francuski gigant kosmetyczny otworzył w tym roku pierwszą wielokulturową szkołę stylizacji, która ma szkolić studentów wszystkich ras na wszystkich rodzajach włosów. Przydadzą się oni w salonach, które będą chciały przyciągnąć klientów z różnych grup etnicznych.

L'Oreal planuje dopasować swoją linię produktów o nazwie „Dark and Lovely" do afrykańskich włosów i skóry. Obecne prawie połowa produkcji z fabryk w RPA i Kenii sprzedawana jest na Czarnym Lądzie.

Również Unilever istnieje w Afryce. Ma swój salon w Johannesburgu (RPA), gdzie promuje linię produktów „Motions". Łącznie już ponad 100 marek związanych z włosami istnieje w tym kraju i tworzy rynek warty 600 mln dolarów – niemal czterokrotnie większy niż w 2005 roku.

Mimo, że spora jego część to szara strefa rozciąga się po Chiny i Indie przyciągając globalne marki jak L'Oreal czy Unilever. W Nigerii, gdzie niektórzy żyją za 2 dolary dziennie, inni potrafią stać w kolejkach i po kilkugodzinnym zabiegu zapłacić za usługę 40 dolarów.

Trudno podać wiarygodne dane dla całej Afryki jednak pojawiają się liczby, które pokazują rozwój tego biznesu. Wg Euromonitor International w ubiegłym roku w RPA, Nigerii i Kamerunie sprzedano szampony, relaxery i płyny do włosów za 1.1 mld dolarów. Rynek środków pielęgnacji do włosów w płynie rośnie tam średnio o 5 proc. od 2013 roku, a trend powinien utrzymać się do 2018 r. Liczby te nie uwzględniają sprzedaży z ponad 40 innych subsaharyjskich krajów, czy ogromnego rynku „suchych włosów", gdzie produkuje się fragmenty fryzur, rozszerzenia, czy peruki ze wszystkiego - od syntetycznych włókien do włosów ludzkich lub jaka. Niektórzy szacują wartość przemysłu „suchych włosów" na 6 mld dolarów rocznie.

Dane gospodarcze
Kiedy Fed może powrócić do obniżek stóp procentowych?
Dane gospodarcze
Prezes NBP Adam Glapiński: Wątpliwa kolejna obniżka stóp procentowych w czerwcu
Dane gospodarcze
Pośpieszne zakupy w USA w marcu. Powstał rekordowy deficyt bilansu handlowego
Dane gospodarcze
Zamówienia w niemieckich fabrykach wzrosły w marcu bardziej niż przewidywano
Dane gospodarcze
Rusza posiedzenie RPP. Brak obniżki stóp procentowych będzie sensacją
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem