W kwietniu widać dalsze pogarszania nastrojów w Niemczech, indeks zaufania konsumentów spadł z 2,6 do 2,4 punkta, mimo że nie oczekiwano jego zmiany.
Cykl publikacji indeksu optymizmu konsumentów rozpoczęła Francja, gdzie w marcu wyniósł on -43 i pozostał na poziomie z lutego. - Mimo to nastroje gospodarstw domowych są rekordowo niskie, co w znacznym stopniu wyjaśnia sytuacja na rynku pracy i rosnące bezrobocie - mówi Cyril Blesson, analityk z Seeds Finance. Wtóruje Alexander Law z firmy Xerfi. - Co prawd indeks się ustabilizował, ale na rekordowo niskim poziomie. Obawiam się że w ciągu następnych sześciu miesięcy będzie się utrzymywał w przedziale -40 do -50 - mówi.
Jednak już we Włoszech nastroje przedsiębiorców spadły do 59,8 z 63,2 w lutym. Wynik jest znacznie gorszy od prognoz analityków, którzy co prawda spodziewali się spadku indeksu ale do poziomu 63. Także dzisiaj zostanie podany wskaźnik zaufania niemieckich konsumentów. Firma badawcza Gfk podała już także prognozę wskaźnika na kwiecień, przewidując jego dalszy spadek do poziomu 2,4 w porównaniu z 2,5 marcu. Z kolei w prognozie podanej przez agencję Reuters analitycy spodziewają się utrzymania poziomu 2,5 co ma zakończyć trwające od pół roku spadki indeksu zaufania konsumentów.
- W porównaniu z innymi krajami i branżami konsumpcja w Niemczech utrzymuje się na wysokim poziomie - mówi Alexander Koch, ekonomista UniCredit. Jednak już w lutym stopa bezrobocia wzrosła do 8,5 proc. i bez pracy jest już 3,55 mln osób.