Reklama
Rozwiń
Reklama

Paliwo lotnicze z tytoniu

Boing łączy siły z South African Airways. Chcą opracować paliwo lotnicze z tytoniu.

Publikacja: 26.08.2014 16:08

Paliwo lotnicze z tytoniu

Foto: Flickr

Paliwo ma być wytwarzane z hybrydowego tytoniu znanego pod nazwą Solaris. Produkcją zajmie się SkyNRG, firma specjalizująca się w alternatywnych paliwach lotniczych.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych szacuje, że biopaliwa mogą ograniczyć całkowitą emisję dwutlenku węgla aż o 80 proc. Jednak sednem działań przemysłu lotniczego jest znalezienia alternatywy do paliw kopalnych, gdyż wydatki przeznaczone na paliwo są jednymi z największych, które sektor ponosi (około 1/3 kosztów operacyjnych).

Boing pracuje nad biopaliwami na sześciu kontynentach. Paliwo lotnicze z tytoniu jest ich najnowszym projektem. Jeśli się powiedzie pomoże zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w RPA, która zobowiązała się zredukować niekorzystne wskaźniki o 34 proc. do 2020 roku.

Testowe plantacje tytoniu wolnego od nikotyny już powstały w Republice Południowej Afryki. Końcowy efekt w postaci biopaliwa zobaczymy dopiero za kilka lat. South African Airways chciałyby używać paliwa już w 2017 roku. -Dzięki tej odmianie tytoniu możemy wykorzystać wiedzę plantatorów z RPA i rozwijać plantacje bez zachęcania do palenia – powiedział Ian Cruickshank, specjalista ds. ochrony środowiska z grupy SAA. Jeśli eksperyment wypali szansę na produkcję będą miały regiony, gdzie obecnie sadzi się tytoń; Afryka, południowa i środkowa Europa, Azja, Oceania i Ameryka Łacińska.

RPA w październiku przyszłego roku pozwoli mieszać olej napędowy i benzynę z biopaliwem. Chce w ten sposób obniżyć uzależnienie od importowanych paliw. Krok ten był odkładany w czasie poprzez nieodpowiednie regulacje systemowe i obawy, że produkcja biopaliw może odbić się niekorzystnie na bezpieczeństwie żywnościowym i wpłynąć negatywnie na ceny żywności.

Reklama
Reklama

W tym przypadku problem „paliwo za jedzenie" znika, gdyż tytoń jest już produkowany w kraju. Z uwagi, że RPA chce ograniczyć palenie, przerzucenie się na inny rodzaj tytoniu pomoże zniwelować straty plantatorów. Żeby używanie biopaliw przez linie lotnicze miało sens muszą być one produkowane lokalnie, co zmniejsza między innymi koszty transportu. Dotychczasowe biopaliwa pozyskiwane z roślin i odpadów rolniczych okazywały się droższe od tradycyjnego paliwa. Jeśli ruszy produkcja biopaliwa z tytoniu może pomóc nieco zaoszczędzić liniom lotniczym, które w 2012 roku wydały 209 mld dolarów na paliwo.

Paliwo ma być wytwarzane z hybrydowego tytoniu znanego pod nazwą Solaris. Produkcją zajmie się SkyNRG, firma specjalizująca się w alternatywnych paliwach lotniczych.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych szacuje, że biopaliwa mogą ograniczyć całkowitą emisję dwutlenku węgla aż o 80 proc. Jednak sednem działań przemysłu lotniczego jest znalezienia alternatywy do paliw kopalnych, gdyż wydatki przeznaczone na paliwo są jednymi z największych, które sektor ponosi (około 1/3 kosztów operacyjnych).

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Dane gospodarcze
GUS potwierdził: inflacja w październiku spadła najniżej od ponad roku
Dane gospodarcze
Wielka Brytania ze słabym wzrostem PKB. Zaszkodził atak hakerski
Dane gospodarcze
Są nowe dane GUS o PKB Polski. Wzrost gospodarczy najwyższy od trzech lat
Dane gospodarcze
Agencja S&P utrzymała rating Polski oraz jego perspektywę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane gospodarcze
Polska gospodarka „w sam raz”. NBP pokazuje optymistyczny scenariusz do 2027 r.
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama