To o 1,7 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Za pierwsze dwa miesiące 2016 roku eksport wzrósł rok do roku o 3 proc.
Głównym odbiorcą polskich towarów są kraje Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż wyniosła 35,57 mld euro i była o 3,1 proc. wyższa niż w okresie styczeń-marzec ubiegłego roku. Ujemną dynamikę odnotował eksport na rynki Europy Środkowo-Wschodniej – spadek wyniósł 5,1 proc. przy wartości eksportu nieco ponad 2 mld euro. Jeszcze większy spadek – o 17,6 proc. miał miejsce w przypadku krajów rozwijających się, dokąd wyeksportowaliśmy towary warte 3038 mld euro.
Mimo spowolnienia tempa wzrostu, polska wciąż utrzymuje dodatnie saldo w obrotach z zagranicą. Za pierwsze trzy miesiące wyniosło prawie 1,9 mld euro. Import za trzy miesiące liczony w euro nieznacznie się zwiększył – do nieco ponad 42 mld euro, tj. o 0,8 proc. rok do roku.
Z najważniejszych dla polskich firm rynków wzrost utrzymał eksport do Niemiec. Wart był 12,5 mld euro i zwiększył się wobec pierwszego kwartału sprzed roku o 6,2 proc. Zmalał natomiast eksport na dwa kolejne rynki: Do Czech – o 0,8 proc. oraz do Wielkiej Brytanii o 2,4 proc.
Jak podaje GUS, Udział Niemiec w eksporcie zwiększył się w porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku o 1,2 p. proc. i wyniósł 28,5 proc. W sumie po trzech miesiącach br. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do Szwecji, Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii, Holandii, na Węgry i do Czech, a importu – ze Stanów Zjednoczonych, z Holandii, Chin, Belgii i Niemiec. Spadek eksportu odnotowano w obrotach z Rosją i Wielką Brytanią, a importu – z Rosją, Włochami, Wielką Brytanią, Czechami i Francją.