Niemcy powinni zrezygnować z dotacji na benzynę i diesla. Dla dobra budżetu

Niemiecka koalicja rządowa prawdopodobnie zrezygnuje z dotacji szkodliwych dla klimatu. Wszystko po to by wprowadzić maksymalne oszczędności budżetowe.

Publikacja: 14.03.2023 15:07

Niemcy powinni zrezygnować z dotacji na benzynę i diesla. Dla dobra budżetu

Foto: Bloomberg

Monika Schnitzer, ekonomistka i przewodnicząca Niemieckiej Rady Ekspertów Gospodarczych apeluje o kompleksową redukcję dotacji. „Dotacje szkodliwe dla klimatu obciążają budżet państwa i opóźniają transformację w gospodarkę neutralną dla klimatu” – powiedział Schnitzer dziennikowi „Die Welt”. Dlatego też likwidacja takich dotacji ma sens pod kątem oszczędnego gospodarowania budżetem i redukcję wydatków.

Czytaj więcej

Rekordowy wkład Niemiec do budżetu UE. Najbardziej korzysta Polska

Schnitzer zachęca rząd do „zniesienie ulg podatkowych na benzynę i loty międzynarodowe”, a także ulg podatkowych na olej napędowy i prywatne korzystanie z samochodów służbowych.

Ograniczenie ulg szkodliwych dla klimatu mogłoby przynieść budżetowi około 30 miliardów euro rocznie. Kolejne kilka miliardów euro mogłaby zostać zaoszczędzona w sektorze społecznym, uważa Schnitzer. „Aby osiągnąć szybkie ograniczenie wydatków, można by np. pomyśleć o ograniczeniu przyszłych podwyżek rent matczynych (Mütterrente)”. Ekonomistka odniosła się też do ulg podatkowych, które po zakończeniu pandemii straciłyby swoje uzasadnienie. Nadal obowiązują zniżki dla gastronomii i hoteli, które kosztują budżet federalny około 4 miliardów euro.

Czytaj więcej

Już wkrótce chleb może kosztować w Niemczech równowartość prawie 50 złotych

Także dyrektor Niemieckiego Instytutu Ekonomicznego (IW) Michael Hüther opowiadał się za kompleksową redukcją dotacji. „Dotacją, którą można dość szybko usunąć, byłoby zwolnienie z podatku od paliwa w lotnictwie krajowym” – powiedział „Die Welt”. Zwolnienie z podatku VAT w przypadku lotów międzynarodowych również niesie ze sobą ogromny potencjał oszczędności, ale w tym celu należałoby znaleźć odpowiednie międzynarodowe regulacje. „Należy również ponownie rozważyć ulgę podatkową na olej napędowy” - powiedział Hüther. „Można ograniczyć świadczenia socjalne i przemyśleć niektóre rzeczy” – dodał szef IW.

Federalny minister finansów Christian Lindner poinformował, że decyzja rządu w sprawie kluczowych punktów budżetu na 2024 rok i planu finansowego do 2027 roku, która była zaplanowana na ten tydzień, zostanie przełożona. Tłem jest spór w rządzie koalicyjnym o priorytety budżetu i dodatkowe żądania różnych resortów sięgające nawet 70 mld euro.

Monika Schnitzer, ekonomistka i przewodnicząca Niemieckiej Rady Ekspertów Gospodarczych apeluje o kompleksową redukcję dotacji. „Dotacje szkodliwe dla klimatu obciążają budżet państwa i opóźniają transformację w gospodarkę neutralną dla klimatu” – powiedział Schnitzer dziennikowi „Die Welt”. Dlatego też likwidacja takich dotacji ma sens pod kątem oszczędnego gospodarowania budżetem i redukcję wydatków.

Schnitzer zachęca rząd do „zniesienie ulg podatkowych na benzynę i loty międzynarodowe”, a także ulg podatkowych na olej napędowy i prywatne korzystanie z samochodów służbowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budżet i podatki
Rząd ma nowy plan na finanse państwa. Będą wyższe podatki?
Budżet i podatki
MF: Od 2025 roku wchodzimy na ścieżkę redukcji deficytu
Budżet i podatki
Naprawa polskich finansów zajmie kilka lat. MF przedstawia tzw. białą księgę
Budżet i podatki
Stan budżetu państwa w spadku po PiS i nowy plan
Budżet i podatki
Luka VAT skoczyła do 15,8 proc. Runął mit Morawieckiego o cudzie VAT-owskim?
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił