Uruchomienie blisko 200 przetargów na utrzymanie dróg wartych łącznie 5,6 mld zł zaplanowała na obecny i przyszły rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na razie ogłoszonych zostało 20 postępowań, ale w trzecim kwartale 2021 r. uruchomionych będzie 61 kolejnych, a w okresie od października do końca grudnia jeszcze 15 przetargów. Część planowanych prac – chodzi o całoroczne utrzymanie dróg – ma być realizowana w okresach czteroletnich. W sumie tegoroczne przetargi obejmą przedsięwzięcia warte 3,5 mld zł. – To zapewni branży utrzymaniowej stabilną perspektywę rozwoju w najbliższych latach – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
Nie tylko odśnieżanie
Uruchamiane przetargi utrzymaniowe dadzą szanse zdobycia umów mniejszym i średnim firmom z branży drogowej, które często nie mają wystarczającego potencjału do ubiegania się o kontrakty na drogowe budowy. Ich zadaniem w przypadku całorocznego utrzymania dróg będzie zarówno zimowe odśnieżanie, jak i prace przy bieżącym utrzymaniu nawierzchni, poboczy i pasów rozdziału, a także odwodnienia chodników, ścieżek rowerowych czy oznakowania.
W 2022 r. ma być ogłoszonych 88 postępowań przetargowych o łącznej wartości 2,1 mld zł. Z tego w pierwszym kwartale zostanie rozpisanych 31 przetargów, w drugim 21, w trzecim 11, a w czwartym kwartale 2022 r. – 25.
GDDKiA zarządza siecią dróg o łącznej długości blisko 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu (ekspresowe i autostrady) o długości ponad 3,8 tys. km. Stąd tak duże nakłady na zapewnienie ich bezpiecznej i niezakłóconej eksploatacji. Przykładowo prace utrzymaniowe w latach 2022–2026 tylko w województwie małopolskim będą kosztować przeszło 700 mln zł. Z kolei już podpisane z wykonawcami trzy umowy na całoroczne utrzymanie dróg na obszarze gdańskiego oddziału GDDKiA mają wartość ponad 332 mln zł. Na przyszły rok zaplanowano m.in. przetargi dla pięciu rejonów warszawskiego oddziału GDDKiA o szacowanej wartości ok. 420 mln zł. Z kolei oddział poznański GDDKiA ogłosi postępowania warte ok. 350 mln zł na czteroletnie utrzymanie dróg w ośmiu rejonach oraz na drodze ekspresowej S11 w okolicy Poznania.