Firmy powalczą o miliardy na remonty dróg

W tym roku GDDKiA uruchomi 96 przetargów o łącznej wartości 3,5 mld zł. W przyszłym ogłosi kolejnych 88 postępowań wartych 2,1 mld zł. Dadzą szansę zarobku małym i średnim firmom.

Aktualizacja: 21.07.2021 06:17 Publikacja: 20.07.2021 21:00

Firmy powalczą o miliardy na remonty dróg

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Uruchomienie blisko 200 przetargów na utrzymanie dróg wartych łącznie 5,6 mld zł zaplanowała na obecny i przyszły rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na razie ogłoszonych zostało 20 postępowań, ale w trzecim kwartale 2021 r. uruchomionych będzie 61 kolejnych, a w okresie od października do końca grudnia jeszcze 15 przetargów. Część planowanych prac – chodzi o całoroczne utrzymanie dróg – ma być realizowana w okresach czteroletnich. W sumie tegoroczne przetargi obejmą przedsięwzięcia warte 3,5 mld zł. – To zapewni branży utrzymaniowej stabilną perspektywę rozwoju w najbliższych latach – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Nie tylko odśnieżanie

Uruchamiane przetargi utrzymaniowe dadzą szanse zdobycia umów mniejszym i średnim firmom z branży drogowej, które często nie mają wystarczającego potencjału do ubiegania się o kontrakty na drogowe budowy. Ich zadaniem w przypadku całorocznego utrzymania dróg będzie zarówno zimowe odśnieżanie, jak i prace przy bieżącym utrzymaniu nawierzchni, poboczy i pasów rozdziału, a także odwodnienia chodników, ścieżek rowerowych czy oznakowania.

W 2022 r. ma być ogłoszonych 88 postępowań przetargowych o łącznej wartości 2,1 mld zł. Z tego w pierwszym kwartale zostanie rozpisanych 31 przetargów, w drugim 21, w trzecim 11, a w czwartym kwartale 2022 r. – 25.

GDDKiA zarządza siecią dróg o łącznej długości blisko 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu (ekspresowe i autostrady) o długości ponad 3,8 tys. km. Stąd tak duże nakłady na zapewnienie ich bezpiecznej i niezakłóconej eksploatacji. Przykładowo prace utrzymaniowe w latach 2022–2026 tylko w województwie małopolskim będą kosztować przeszło 700 mln zł. Z kolei już podpisane z wykonawcami trzy umowy na całoroczne utrzymanie dróg na obszarze gdańskiego oddziału GDDKiA mają wartość ponad 332 mln zł. Na przyszły rok zaplanowano m.in. przetargi dla pięciu rejonów warszawskiego oddziału GDDKiA o szacowanej wartości ok. 420 mln zł. Z kolei oddział poznański GDDKiA ogłosi postępowania warte ok. 350 mln zł na czteroletnie utrzymanie dróg w ośmiu rejonach oraz na drodze ekspresowej S11 w okolicy Poznania.

Kosztowne remonty

Jednak dużych wydatków wymagać będą również niezbędne naprawy i remonty. W tym roku pochłoną blisko pół miliarda złotych. To znacznie więcej niż w dwóch poprzednich latach, kiedy nakłady remontowe wyniosły 383,3 mln zł w roku 2019 oraz 327,7 mln zł w roku 2020. Większe pieniądze okazują się konieczne, bo stan techniczny dróg zamiast się poprawiać, pogorszył się. Z ostatniego raportu GDDKiA oceniającego ogólny stan jezdni na koniec 2020 r. wynika, że ponad jedna trzecia ma nawierzchnię w stanie niezadowalającym. Z tego znaczący odsetek, bo 13,9 proc., jest w stanie złym lub krytycznym. W sumie to ponad 8,4 tys. km, z których na prawie 3,1 tys. km jeździ się fatalnie. Dobrą jakość potwierdzono na 59,6 proc. długości dróg (13,2 tys. km w rozwinięciu na jedną jezdnię), ale na koniec 2019 r. było lepiej – wtedy pozytywną ocenę miało 61,7 proc. W rezultacie odcinki w kiepskim stanie wydłużyły się o ponad 450 km.

Najgorzej jest w województwie lubuskim, gdzie niewiele ponad połowa dróg nie budzi zastrzeżeń, a przeszło jedna czwarta (27,9 proc.) jest zła. Źle wypada również Małopolska. Za to korzystnie wygląda Podlasie: dobrą jezdnię ma 78,5 proc. odcinków – najwięcej w kraju. Podobnie jest w województwie zachodniopomorskim, które ma najmniej dróg w stanie złym. Te różnice kształtuje natężenie ruchu. Gdy pozamiejskimi drogami Śląska porusza się przeszło 20 tys. pojazdów na dobę, to na Pomorzu Zachodnim poniżej 8 tys. W dodatku drogi rozjeżdżają przeładowane ciężarówki. Według styczniowego raportu NIK, przeciążone tiry stanowią od 14 do 23 proc. wszystkich pojazdów na drogach i powodują od 35 do 70 proc. zniszczeń w nawierzchni.

Szacuje się, wszystkie roboty przy nawierzchniach w stanie niezadowalającym lub złym pochłonęłyby 11,5 mld zł. Tylko na najpilniejsze remonty potrzeba aż 4,5 mld zł – natychmiastowej naprawy wymaga ponad 3 tys. km dróg krajowych.

Uruchomienie blisko 200 przetargów na utrzymanie dróg wartych łącznie 5,6 mld zł zaplanowała na obecny i przyszły rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na razie ogłoszonych zostało 20 postępowań, ale w trzecim kwartale 2021 r. uruchomionych będzie 61 kolejnych, a w okresie od października do końca grudnia jeszcze 15 przetargów. Część planowanych prac – chodzi o całoroczne utrzymanie dróg – ma być realizowana w okresach czteroletnich. W sumie tegoroczne przetargi obejmą przedsięwzięcia warte 3,5 mld zł. – To zapewni branży utrzymaniowej stabilną perspektywę rozwoju w najbliższych latach – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Pozostało 85% artykułu
Budownictwo
„W tym przypadku deweloper przeszedł samego siebie”. Kuriozalny przykład z Krakowa
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Budownictwo
Skok deweloperskich inwestycji w październiku. Ile mieszkań przybędzie?
Budownictwo
Węgiel, gaz czy pompa ciepła. Czym najtaniej ogrzać dom? Nowy raport wskazuje lidera
Budownictwo
Upada największy deweloper w Rosji. Trwa wyprzedaż akcji i obligacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Budownictwo
Mieszkaniowi maruderzy liczą na poprawę