Reklama

Reklamy często są nierzetelne

Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że zetknęła się z reklamami, które mogły świadomie wprowadzać w błąd.

Publikacja: 31.03.2019 21:00

Reklamy często są nierzetelne

Foto: 123RF

Z badania Kantar wynika, że Polacy mieli kontakt z informacjami od dostawców usług, które mogą wprowadzać klienta w błąd. Deklaruje tak 87 proc. badanych. 30 proc. z nich miało osobisty kontakt z tego rodzaju komunikatem, pozostali tylko o takiej sytuacji słyszeli. Zaledwie 13 proc. badanych nie dostrzega takiego problemu.

Z badania wynika również, że największa grupa respondentów weryfikacji nierzetelnej informacji dokonywała najczęściej po przeczytaniu regulaminu lub podczas zakupu usługi. Często dopiero wtedy okazywało się, że cena jest wyższa niż w reklamie, co stawia pod znakiem zapytania wartość i rzetelność całego przekazu.

W efekcie 58 proc. badanych, mających kontakt z nierzetelnymi informacjami handlowymi, kupiło produkt bądź usługę pod ich wpływem. Ponieważ nie mogli być z takiej transakcji zadowoleni, to najczęstszą reakcją były negatywne wypowiedzi na temat usługodawcy bądź rezygnacja z usługi czy produktu.

O komunikacji wprowadzającej w błąd oraz negatywnym wpływie tego trendu na konsumentów i rynek rozmawiali uczestnicy debaty zorganizowanej przez Komitet Dialogu Społecznego Krajowej Izby Gospodarczej. – Nieuczciwe praktyki stosowane przez podmioty gospodarcze mogą mieć negatywny wpływ na rynek, a klientom uniemożliwiają skorzystanie z prawa do świadomego wyboru – mówi Witold Drożdż, koordynator grupy ds. dialogu konsumenckiego KDS, członek zarządu Orange Polska. – Stąd konieczność współdziałania organizacji konsumenckich, firm i mediów, aby doprowadzić do sytuacji, w której możemy być pewni, że jako klienci wiemy, co kupujemy – dodaje.

Reklama
Reklama

– Znaczna część komunikacji firm z konsumentami odbywa się przez social media czy influencerów – podkreśla Magda Bigaj, ekspertka KDS. – To potężne wyzwanie etyczne, bo treść przekazów, czas i częstotliwość rozmów na bazie mediów społecznościowych są poza bezpośrednią kontrolą. Firmy muszą kształtować dyskusje w sposób spójny ze swoją misją i celami, zapewniając rzetelność przekazów – dodaje.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama