Poduszki znów dały o sobie znać Toyocie i Hondzie

Toyota ogłosiła akcję przywoławczą dotyczącą łącznie 3,4 mln pojazdów na świecie w związku z wadliwie działającymi generatorami gazu poduszek powietrznych. Honda ogłosiła to samo wobec 2,7 mln swych starszych aut. Biuro prasowe Toyoty w Polsce wyjaśniło, że ten problem nie dotyczy samochodów sprzedanych w oficjalnej sieci TMP.

Publikacja: 23.01.2020 13:34

Poduszki znów dały o sobie znać Toyocie i Hondzie

Foto: Adobe Stock

Z informacji Toyoty wynika, że akcja dotyczy 2,9 mln pojazdów amerykańskich, modeli Corolla z lat 2011-19, Matrix z 2011-13, Avalon z 2012-18, Avalon Hybridz 2013-18. Podjęto ją po informacji o jednej kolizji ze skutkiem śmiertelnym — pisze Reuter.

Te pojazdy mogą mieć elektroniczny element kontroli, który nie ma odpowiedniej ochrony przed elektrycznymi zakłóceniami, do jakich może dojść podczas kolizji, co może z kolei doprowadzić do niepełnej aktywacji poduszki albo nie aktywowania jej wcale. Może też przeszkodzić funkcjonowaniu napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA podał w kwietniu o dwóch czołowych kolizjach, jednej zakończonej tragicznie, „dotyczących wyrobów Toyoty, w których jako prawdopodobna przyczynę podejrzewa się elektryczne przeciążenie" i brak aktywacji airbagów. W obu przypadkach były to auta Corolli.

NHTSA stwierdził, że badane poduszki zainstalowano w ponad 12 mln pojazdów sprzedanych w latach 2010-19 przez Toyotę, Fiata Chryslera, Hondę, Hyundaia, Kię i Mitsubishi. Element kontrolny był wyprodukowany przez TRW Automotive, należącą obecnie do ZF Friedrichshafen. Urząd uznał, że łącznie z tego powodu mogło zginąć 8 osób.

Toyota podała także o przywołaniu do stacji serwisowych 361 tys. starszych pojazdów na świecie, w tym 130 tys. w Stanach, z powodu wadliwego działania generatorów gazu. Wada dotyczy innego rodzaju generatora Takaty od tych, które doprowadziły do największej akcji przywoławczej ponad 42 mln pojazdów 19 producentów. Obecna akcja dotyczy RAV4 z lat 1998-2000, RAV4 EV z 1998-99, Celica z 1998-99 i Supra z 1997-98.

Honda poinformowała z kolei o objęciu akcją przywoławczą w Ameryce Płn. 2,7 mln starszych samochodów Honda i Acura z lat 1996-2003. Ta akcja dotyczy 2,4 mln aut w Stanach i 300 tys. w Kanadzie. Chodzi o generatory gazu nie mające azydku sodu w przednich poduszkach po stronie kierowcy. Poduszki aktywowały się wybuchowo w trzech przypadkach w warunkach szczególnie podwyższonej wilgotności.

„Wszelkie kontrole i wymiana części zaczną się za około roku, bo nie są jeszcze dostępne elementy od nowych dostawców" — wyjaśniła firma i wyraziła ubolewanie z powodu niewygody i nerwów, jakie ta sytuacja może wywoływać u klientów. Firma jest zdania, że ryzyko niewłaściwej aktywacji poduszki jest obecnie bardzo małe, ale nie może zagwarantować prawidłowego działania tej części poduszki.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne