– Analizujemy sprawę i wkrótce przedstawimy wnioski. Interesuje nas, czy polskie prawo nie narusza swobody prowadzenia działalności gospodarczej – mówi „Rz” Oliver Drewes, rzecznik unijnego komisarza ds. rynku wewnętrznego. Komisja rozpoczęła już procedury przeciwko Francji, Hiszpanii i Holandii, które przyjęły podobne przepisy. Już w lipcu, przed wejściem polskiej ustawy w życie, unijni urzędnicy przestrzegali, że dokładnie się jej przyjrzą.
Zgodnie z polskim prawem, na budowę każdego sklepu większego niż 400 mkw. muszą się zgodzić władze lokalne. To jednak nie koniec problemów – wraz z wnioskiem trzeba złożyć opinię o wpływie inwestycji na lokalny rynek pracy czy infrastrukturę. Jednak nie ma rozporządzenia określającego, jak taki dokument ma wyglądać.
Także popierające ustawę organizacje zdają sobie sprawę z jej braków. – Pracujemy nad projektem jej nowelizacji, poczekamy też na stanowisko Komisji, które zapisy budzą jej zastrzeżenia – mówi Roman Dera, prezes Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług. Nad projektem nowelizacji pracuje wspólnie z Kongregacją Przemysłowo-Handlową i Polską Izbą Handlu. Jego zdaniem zastrzeżenia Komisji są bezpodstawne. – Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że jest ona zgodna z polską ustawą o swobodzie działalności gospodarczej – podkreśla Dera.
Dwie skargi na ustawę trafiły już też do Trybunału Konstytucyjnego. – Sztuczne ograniczenia wolności gospodarczej i konkurencji zawsze powodują wiele problemów. Dlatego lepiej dla wszystkich, żeby ta ustawa przestała obowiązywać wskutek decyzji Komisji czy Trybunału Konstytucyjnego – mówi Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, największego sprzedawcy odzieży w Polsce, takich marek jak Reserved i Cropp Town. Skargi na ustawę wysłały do Brukseli Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz PKPP Lewiatan. Komisja miała ostatnio kilka zastrzeżeń do wdrażanego w Polsce prawa. W ubiegłym tygodniu skierowała do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości skargi na opóźnienia we wdrożeniu numeru alarmowego 112 oraz dyrektywy związanej z procedurami bezpieczeństwa na lotniskach.
—współpraca a.sł.