Reklama

Więcej aut z Polski

Prawie 876 tys. aut wyprodukowało w 2007 r. pięć fabryk motoryzacyjnych. To o 80 tysięcy więcej, niż planowano, choć to po części „zabieg księgowy“.

Publikacja: 11.01.2008 07:26

Więcej aut z Polski

Foto: Rzeczpospolita

Grudniowy wzrost produkcji polskich fabryk sięgnął 31,5 proc., w porównaniu z grudniem poprzedniego roku (do prawie 74,5 tys. sztuk). W ciągu 12 miesięcy, jak wylicza monitorujący rynek Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, wzrost ten wyniósł 21,6 proc. W sumie – blisko 870 tys. sztuk.

Jednak produkcja większa o 80 tys. od prognozowanej to wynik zmiany klasyfikacji przez Samar. – Do gotowych aut zdecydowaliśmy się zaliczyć prawie 81 tys. zestawów montażowych wysyłanych z FSO na Ukrainę. To są niemal gotowe auta, od których odkręcono kilka części – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, szef Samaru. W wyniku korekty danych o produkcji FSO łączna produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce zamknęła się liczbą 869 536 sztuk.

Zaskoczony wynikiem produkcji jest Rafał Orłowski z Polskiej Izby Motoryzacji. W grudniu prognozował, że krajowe fabryki zrobią około 785 tysięcy samochodów. – Według naszych danych w 2007 r. wyprodukowano w Polsce 795 tys. samochodów. Zestawów zrobiono 80,7 tysiąca, ale to niekompletne auta, zazwyczaj bez silnika stanowiącego znaczną wartość pojazdu. Dlatego nie uwzględniamy tego w statystyce – wyjaśnia Orłowski. Prognozę produkcji 785 tysięcy samochodów oparto na danych od dostawców części, którzy informują o zamówieniach na swoje podzespoły.

Według PIM wciąż aktualna jest prognoza zwiększenia w tym roku krajowej produkcji samochodów do miliona sztuk. Będziemy to zawdzięczać między innymi zwiększonej do 150 tys. sztuk produkcji Lanosa i Chevroleta w FSO na Żeraniu. Z kolei produkcja Astry III sedan w gliwickiej fabryce Opla wzrośnie o 60 tys. sztuk. O ok. 100 tys. sztuk urośnie produkcja Fiata 500 i bliźniaczego Forda Ka w Tychach.

Zdecydowana większość produkowanych w Polsce samochodów co roku trafia jednak za granicę. Eksportowanych jest aż 97 proc. aut osobowych i 95 proc. dostawczych. Z kolei – jak podaje Samar –Polacy najchętniej kupują auta produkowane za granicą.

Reklama
Reklama

Produkcja samochodów wzrosła o 21 proc. Ale 81 tys. zrobiono bez kół i silników.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.maciejewski@rp.pl

Grudniowy wzrost produkcji polskich fabryk sięgnął 31,5 proc., w porównaniu z grudniem poprzedniego roku (do prawie 74,5 tys. sztuk). W ciągu 12 miesięcy, jak wylicza monitorujący rynek Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, wzrost ten wyniósł 21,6 proc. W sumie – blisko 870 tys. sztuk.

Jednak produkcja większa o 80 tys. od prognozowanej to wynik zmiany klasyfikacji przez Samar. – Do gotowych aut zdecydowaliśmy się zaliczyć prawie 81 tys. zestawów montażowych wysyłanych z FSO na Ukrainę. To są niemal gotowe auta, od których odkręcono kilka części – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, szef Samaru. W wyniku korekty danych o produkcji FSO łączna produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce zamknęła się liczbą 869 536 sztuk.

Reklama
Biznes
Sprzedaż działki pod CPK, Polska potęgą w produkcji zniczy i rekord WIG
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama