Ciężka walka o rynek light

Kolejna coca-cola bez cukru wkracza do Polski. Dietetyczne produkty promują również jej konkurenci. Na razie przegrywają z gustami Polaków

Publikacja: 03.04.2008 04:58

Ciężka walka o rynek light

Foto: Rzeczpospolita

Polska jest 56. krajem, do którego największy producent napoi na świecie wprowadził coca-colę zero, swój kolejny produkt bez cukru, który zadebiutował na rynku dwa lata temu. W 2007 roku jego udział w światowym rynku napoi wyniósł 2 proc. – Nie ponieśliśmy porażki na żadnym z rynków. Dlatego liczymy, że uda się nam odnieść sukces także w Polsce – mówi Juan Manuel Morales, prezes Coca-Cola Poland Services.

Koncern liczy na to, że colę zero kupować będą przede wszystkim młodzi mężczyźni. Zdaniem prezesa Moralesa potencjał polskiego rynku jest duży. Popyta na coca-colę jest w Polsce coraz większy. W 2007 roku jej łączna sprzedaż zwiększyła się w naszym kraju o 14 proc. Na całym świecie wzrost był wolniejszy. Coraz szybciej rośnie u nas także popyt na colę light, którą kupują przede wszystkim kobiety. W zeszłym roku sprzedaż zwiększyła się w Polsce o 9,6 proc. Coca-Cola szacuje, że w tym roku popyt na colę light wyrośnie o 12,3 proc.

Podobne tempo powinno utrzymać się także w kolejnych latach. Powód? Udział wyrobów bez cukru w łącznym spożyciu napoi w Polsce nie przekracza na razie 5 proc. W Wielkiej Brytanii, gdzie spożycie napoi light jest największe w Europie, ich udział w całym rynku wynosi ok. 35 proc.

O polski rynek napoi bez cukru walczy nie tylko Coca-Cola. Jej największy konkurent PepsiCo przez pierwsze dwa miesiące tego roku reklamował pepsi max bez cukru.

Produkty z ograniczoną ilością cukru i tłuszczu wprowadzają także inne branże. Szacuje się jednak, że ich udział w całym rynku wynosi zaledwie kilka procent.

Na słodycze bez cukru, które są bardzo popularne w Europie Zachodniej, przypada tylko od 1 do 1,5 proc. całego rynku wartego 5 mld zł. Najbogatszą ofertę tego typu produktów ma giełdowy Wawel. Do tej pory nie doczekał się jednak naśladowców. Anna Telakowiec, dyrektor marketingu Cadbury Wedel, zwraca uwagę, że polski konsument słodyczy jest tradycjonalistą i traktuje je przede wszystkim jako źródło przyjemności. Produktom light trudno osiągnąć sukces. Swoje piwo lech lite o obniżonej kaloryczności pod koniec 2007 r. wycofała Kompania Piwowarska. Mimo że z przeprowadzanych wcześniej badań wynikało, że będzie zainteresowanie takim piwem. Napoje i makarony fit dla osób dbających o linię wycofała także grupa Maspex. – Ich sprzedaż była niezadowalająca – mówi Dorota Liszka, rzecznik Maspeksu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

b.drewnowska@rp.pl

Polska jest 56. krajem, do którego największy producent napoi na świecie wprowadził coca-colę zero, swój kolejny produkt bez cukru, który zadebiutował na rynku dwa lata temu. W 2007 roku jego udział w światowym rynku napoi wyniósł 2 proc. – Nie ponieśliśmy porażki na żadnym z rynków. Dlatego liczymy, że uda się nam odnieść sukces także w Polsce – mówi Juan Manuel Morales, prezes Coca-Cola Poland Services.

Koncern liczy na to, że colę zero kupować będą przede wszystkim młodzi mężczyźni. Zdaniem prezesa Moralesa potencjał polskiego rynku jest duży. Popyta na coca-colę jest w Polsce coraz większy. W 2007 roku jej łączna sprzedaż zwiększyła się w naszym kraju o 14 proc. Na całym świecie wzrost był wolniejszy. Coraz szybciej rośnie u nas także popyt na colę light, którą kupują przede wszystkim kobiety. W zeszłym roku sprzedaż zwiększyła się w Polsce o 9,6 proc. Coca-Cola szacuje, że w tym roku popyt na colę light wyrośnie o 12,3 proc.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca