Globalizacja pożera polskie marki

TP SA, Era, POP – za kilka lat tych nazw może już nie być. Światowe koncerny bez żalu rezygnują z niepasujących do ich strategii marek

Publikacja: 14.07.2008 21:40

Globalizacja pożera polskie marki

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Niedawno Netia kupiła Tele2 Polska razem z bazą ponad 700 tys. klientów. Użytkowników Tele2 Netia chętnie przejmie, ale marki tej firmy już nie, chociaż Tele2 promowało ją od 2003 r. kosztem co najmniej 100 mln zł. Wartość marki Tele2 można oszacować na 80 – 90 mln zł.

– Klienci lepiej postrzegają naszą markę, a oszczędności na promowaniu tylko jednego brandu wyniosą 10 mln zł rocznie – tłumaczył Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netii.

Grupa France Telecom szacowała oszczędności na unifikacji swoich licznych marek na 200 mln euro. Ofiarą tych oszczędności może paść marka Telekomunikacji Polskiej, warta według ostatniego raportu "Rzeczpospolitej" ok. 2,5 mld zł. Zastąpienie jej globalną marką Orange było sygnalizowane już w 2007 r., ale operator się wycofał. Oficjalnie utrzymuje, że żadnych decyzji jeszcze nie ma. Możliwe, że pod markę Orange przejdzie większość usług grupy, w tym dostęp do Internetu i usługi dla biznesu, a Telekomunikacja Polska będzie obejmować tylko detaliczne usługi głosowe.

– To się wcześniej czy później powinno wydarzyć. Polska nie uniknie globalnych trendów, a unifikacja marek oznacza dla dużych operatorów oszczędności na kosztach marketingu. Telekomunikacja Polska jest jednak marką długo obecną na rynku i jej zmiana będzie trudniejsza niż w przypadku telefonii komórkowej – mówi Marcin Anklewicz z firmy doradczej Acropolis Advisory. Warto pamiętać, że France Telecom ciągnie spore zyski z licencjonowania w Polsce globalnych marek. Grupa TP zapłaciła w ubiegłym roku za logo FT (pomarańczowo-czerwony znak &) oraz Orange ponad 40 mln euro.

– Gdybym to ja decydował, to marki Telekomunikacji Polskiej już by nie było. Kojarzy się źle, podczas gdy Orange został przez Polaków dobrze przyjęty. Oczywiście nie jest to takie proste, choćby dlatego, że TP jest sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski – mówi menedżer innej firmy zajmującej się strategicznym doradztwem.

Mniej tajemnicza niż TP jest Polska Telefonia Cyfrowa. Nieznany jest jeszcze termin wprowadzenia marki T-Mobile, ale zarząd PTC nie kryje, że właściwie czeka tylko na rozstrzygnięcie sporu z Vivendi. Finał tego sporu oznacza koniec marki Era i TakTak, których wartość można szacować na 1,8 mld zł. Co do marki Heyah (345 mln zł), na rynku spekuluje się, że zostanie sprzedana firmie, która prowadziłaby ją dalej, korzystając z sieci PTC.

Dopóki nie rozstrzygnie się spór właścicieli Polkomtelu, los marki Plus będzie niezagrożony. Jeżeli kontrolę nad operatorem przejmie Vodafone, to przyjdzie się pożegnać z jeszcze jedną marką.

Niedawno Netia kupiła Tele2 Polska razem z bazą ponad 700 tys. klientów. Użytkowników Tele2 Netia chętnie przejmie, ale marki tej firmy już nie, chociaż Tele2 promowało ją od 2003 r. kosztem co najmniej 100 mln zł. Wartość marki Tele2 można oszacować na 80 – 90 mln zł.

– Klienci lepiej postrzegają naszą markę, a oszczędności na promowaniu tylko jednego brandu wyniosą 10 mln zł rocznie – tłumaczył Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netii.

Pozostało 83% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Turcja rezygnuje z rosyjskiej stali. Koncerny oligarchów tracą ważny rynek
Biznes
Polacy przepłacali za komputery Della. Jest kara UOKiK
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Droższe auta spalinowe od stycznia 2025r.
Biznes
Od stycznia podwyżki cen aut benzynowych i diesli, ale elektryki mogą tanieć