Reklama

Prywatny inwestor kupi kontrolny pakiet LOT?

Rząd nie widzi powodu, aby Polskie Linie Lotnicze LOT nadal były własnością państwa

Publikacja: 22.07.2008 02:04

Prywatny inwestor kupi kontrolny pakiet LOT?

Foto: Fotorzepa, Andrzej Nowak And Andrzej Nowak

Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że „wyjście z LOT” jest w interesie tej spółki. Po uzgodnieniach resortowych jest już nowelizacja ustawy o LOT, która po wakacjach ma trafić do Sejmu – poinformował „Dziennik”.

Obecna wersja ustawy pozwala na sprzedaż 16,97 proc. udziałów, tak aby do państwa nadal należało 51 proc. kapitału firmy. – I tak powinno zostać – uważa Dawid Jackiewicz, były wiceminister skarbu w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Nowelizacja ma jednak wykreślić ten zapis. Zdaniem Jackiewicza sprzedaż przewoźnika, który stałby się najpewniej własnością Lufthansy, nie jest dla spółki korzystna. A ok. 200 mln zł, jakie LOT mógłby uzyskać ze sprzedaży ponad 16 proc. akcji, wchodząc na giełdę, wystarczy spółce na rozwój.

100 mln zł przekroczyła strata PLL LOT w I kwartale. Wyniki za I półrocze będą jeszcze słabsze

Wyjście państwa z LOT uniemożliwiłoby zmiany prezesów przy każdej zmianie opcji rządzącej. – Najlepszy byłby zapis, że prezesa można usunąć tylko z konkretnego powodu, np. złych wyników – uważa Jackiewicz. Tyle że to właśnie podczas sprawowania władzy przez PiS doszło do dwukrotnej zmiany na stanowisku szefa spółki.

LOT przeżywa kłopoty. Wysokie ceny paliw wykrwawiają spółkę, która za I kwartał miała ponad 100 mln zł straty. – LOT powinien pozbyć się taniego przewoźnika Centralwings – uważa Jackiewicz. Bo choć na trasach atlantyckich LOT jeszcze jest w stanie konkurować z Lufthansą, to już Centralwings nie jest w stanie stawić czoła Ryanairowi.

Reklama
Reklama

Stefan Malczewski, przewodniczący „S” w LOT, zapewnia, że pracownicy są za prywatyzacją. – Ale przeprowadzoną z głową. Mamy już za sobą pospieszną sprzedaż szwajcarskiemu bankrutowi i do dzisiaj za to płacimy – dodaje.

Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że „wyjście z LOT” jest w interesie tej spółki. Po uzgodnieniach resortowych jest już nowelizacja ustawy o LOT, która po wakacjach ma trafić do Sejmu – poinformował „Dziennik”.

Obecna wersja ustawy pozwala na sprzedaż 16,97 proc. udziałów, tak aby do państwa nadal należało 51 proc. kapitału firmy. – I tak powinno zostać – uważa Dawid Jackiewicz, były wiceminister skarbu w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Nowelizacja ma jednak wykreślić ten zapis. Zdaniem Jackiewicza sprzedaż przewoźnika, który stałby się najpewniej własnością Lufthansy, nie jest dla spółki korzystna. A ok. 200 mln zł, jakie LOT mógłby uzyskać ze sprzedaży ponad 16 proc. akcji, wchodząc na giełdę, wystarczy spółce na rozwój.

Reklama
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Jak napędzić rozwój małych i średnich firm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama