Prywatny inwestor kupi kontrolny pakiet LOT?

Rząd nie widzi powodu, aby Polskie Linie Lotnicze LOT nadal były własnością państwa

Publikacja: 22.07.2008 02:04

Prywatny inwestor kupi kontrolny pakiet LOT?

Foto: Fotorzepa, Andrzej Nowak And Andrzej Nowak

Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że „wyjście z LOT” jest w interesie tej spółki. Po uzgodnieniach resortowych jest już nowelizacja ustawy o LOT, która po wakacjach ma trafić do Sejmu – poinformował „Dziennik”.

Obecna wersja ustawy pozwala na sprzedaż 16,97 proc. udziałów, tak aby do państwa nadal należało 51 proc. kapitału firmy. – I tak powinno zostać – uważa Dawid Jackiewicz, były wiceminister skarbu w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Nowelizacja ma jednak wykreślić ten zapis. Zdaniem Jackiewicza sprzedaż przewoźnika, który stałby się najpewniej własnością Lufthansy, nie jest dla spółki korzystna. A ok. 200 mln zł, jakie LOT mógłby uzyskać ze sprzedaży ponad 16 proc. akcji, wchodząc na giełdę, wystarczy spółce na rozwój.

100 mln zł przekroczyła strata PLL LOT w I kwartale. Wyniki za I półrocze będą jeszcze słabsze

Wyjście państwa z LOT uniemożliwiłoby zmiany prezesów przy każdej zmianie opcji rządzącej. – Najlepszy byłby zapis, że prezesa można usunąć tylko z konkretnego powodu, np. złych wyników – uważa Jackiewicz. Tyle że to właśnie podczas sprawowania władzy przez PiS doszło do dwukrotnej zmiany na stanowisku szefa spółki.

LOT przeżywa kłopoty. Wysokie ceny paliw wykrwawiają spółkę, która za I kwartał miała ponad 100 mln zł straty. – LOT powinien pozbyć się taniego przewoźnika Centralwings – uważa Jackiewicz. Bo choć na trasach atlantyckich LOT jeszcze jest w stanie konkurować z Lufthansą, to już Centralwings nie jest w stanie stawić czoła Ryanairowi.

Stefan Malczewski, przewodniczący „S” w LOT, zapewnia, że pracownicy są za prywatyzacją. – Ale przeprowadzoną z głową. Mamy już za sobą pospieszną sprzedaż szwajcarskiemu bankrutowi i do dzisiaj za to płacimy – dodaje.

Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że „wyjście z LOT” jest w interesie tej spółki. Po uzgodnieniach resortowych jest już nowelizacja ustawy o LOT, która po wakacjach ma trafić do Sejmu – poinformował „Dziennik”.

Obecna wersja ustawy pozwala na sprzedaż 16,97 proc. udziałów, tak aby do państwa nadal należało 51 proc. kapitału firmy. – I tak powinno zostać – uważa Dawid Jackiewicz, były wiceminister skarbu w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Nowelizacja ma jednak wykreślić ten zapis. Zdaniem Jackiewicza sprzedaż przewoźnika, który stałby się najpewniej własnością Lufthansy, nie jest dla spółki korzystna. A ok. 200 mln zł, jakie LOT mógłby uzyskać ze sprzedaży ponad 16 proc. akcji, wchodząc na giełdę, wystarczy spółce na rozwój.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca