Grudniowe żniwa w sieci

Zakupy świąteczne w internecie zrobią w tym roku dwa miliony Polaków. To nawet o 65 proc. klientów więcej niż rok wcześniej. Poczta i kurierzy mogą sobie nie poradzić z przesyłkami

Aktualizacja: 15.12.2008 13:16 Publikacja: 15.12.2008 01:50

Grudniowe żniwa w sieci

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Gorączka przedświątecznych zakupów coraz bardziej przenosi się do Internetu. Jak wynika z badania D-Link Technology Trend przeprowadzonego przez firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC, w grudniu 2008 r. sklepy internetowe będą miały aż o 65 proc. klientów więcej niż przed rokiem. Według raportu w zakupowym szczycie przypadającym na listopad i grudzień w Internecie zrobią zakupy 2 miliony Polaków. To niemal połowa wszystkich klientów, którzy według prognoz mają skorzystać z usług sklepów online w całym 2008 r. (4,2 mln osób).

– W okresie przedświątecznym obroty e-handlu urosną o ok. 30 proc. w stosunku do ubiegłego roku – uważa Tomasz Bator, wiceprezes Agito.pl. Nawet taki wzrost może jednak spowodować problemy z dostawami świątecznych przesyłek. Kłopoty widać było już podczas poprzednich świąt. Najbardziej ucierpiała wówczas Poczta Polska, która musiała się zmierzyć z 4,2 mln paczek wysłanych tylko w ostatnim miesiącu roku. Na paraliżu Poczty skorzystały firmy kurierskie, alternatywni operatorzy pocztowi, jak np. firma InPost, a nawet PKP odpłatnie wożące tzw. przesyłki konduktorskie.

– Nikt nie jest w stanie oszacować, ile wyniosły straty spowodowane przez kłopoty z doręczeniem zakupionych towarów – przyznaje Tomasz Bator z Agito.pl. Dlatego w tym roku internetowi handlowcy nie dowierzają już Poczcie Polskiej. – Część sklepów wprost rekomenduje korzystanie tylko z przesyłek kurierskich. Inne umożliwiają wysyłanie pocztą jedynie przedmiotów o niewielkiej wartości. Pocztą nie dostaniemy np. sprzętu elektronicznego – komentuje Magda Borowik, analityk firmy IDC Polska. Nic dziwnego – internetowi handlowcy mają zbyt wiele do stracenia.

Wartość handlu elektronicznego w całym 2008 r. ma wynieść według prognozy firmy IAB aż 12,8 mld zł. To o 4,7 mld więcej niż w ubiegłym roku. Za dużą część tego wzrostu są odpowiedzialne właśnie przedświąteczne zakupy. Grudniowe obroty na portalu Allegro.pl przekroczą 500 mln zł. To ok. 100 mln więcej niż w grudniu 2007 r. – Kryzys wciąż nie dotarł do Internetu – stwierdził Patryk Tryzubiak, rzecznik prasowy Allegro.pl. Z kolei Merlin.pl, największa internetowa księgarnia i sklep z multimediami w Polsce, w świątecznym szczycie szacuje, że sprzeda towary za ponad 100 mln zł.

Poczta Polska tymczasem deklaruje, że w tym roku będzie lepiej. – Specjalnie zatrudniamy dodatkowych pracowników – zapewnia Zbigniew Baranowski, rzecznik PP. Podobne deklaracje składają kurierzy, którzy w grudniu ubiegłego roku także pracowali na granicy swoich możliwości i, podobnie jak Poczta Polska, notowali opóźnienia.

– Przygotowania do świątecznego szczytu zaczęliśmy już we wrześniu – powiedziała „Rz” Edyta Turkiewicz z firmy kurierskiej DHL. Jak dodaje, mimo spowalniającej polskiej gospodarki wzrost liczby obsługiwanych przez firmę przesyłek jest w ostatnich miesiącach dwucyfrowy.

Jednak mimo obietnic poprawy ze strony poczty i firm kurierskich branża e-commerce i tak nie wykorzysta swojego grudniowego potencjału. – W ostatnim tygodniu przed świętami handel zamiera. Klienci kupują mniej, bo nie mają gwarancji, że towar dotrze przed Wigilią. Gdyby nie to zjawisko, grudniowe obroty, i tak duże, mogłyby wzrosnąć o kolejne 20 proc. – powiedział „Rz” Tomasz Bator z Agito.pl. Nie bez winy są jednak także same e-sklepy. Wiele z nich oferuje towary, których fizycznie nie ma w magazynie, a zamawia je dopiero, kiedy pojawi się konkretny klient. To pozwala na oszczędności, ale może wydłużyć czas dostawy towarów.

[ramka]82 proc. robiących zakupy świąteczne w sieci skorzysta z polskich serwisów aukcyjnych. Ich popularność jako miejsca kupowania prezentów zmniejszyła się jednak o 11 proc. w stosunku do grudnia 2007 r. [/ramka]

[b]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora:[mail=t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/mail][/b]

Gorączka przedświątecznych zakupów coraz bardziej przenosi się do Internetu. Jak wynika z badania D-Link Technology Trend przeprowadzonego przez firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC, w grudniu 2008 r. sklepy internetowe będą miały aż o 65 proc. klientów więcej niż przed rokiem. Według raportu w zakupowym szczycie przypadającym na listopad i grudzień w Internecie zrobią zakupy 2 miliony Polaków. To niemal połowa wszystkich klientów, którzy według prognoz mają skorzystać z usług sklepów online w całym 2008 r. (4,2 mln osób).

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku