Gorączka przedświątecznych zakupów coraz bardziej przenosi się do Internetu. Jak wynika z badania D-Link Technology Trend przeprowadzonego przez firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC, w grudniu 2008 r. sklepy internetowe będą miały aż o 65 proc. klientów więcej niż przed rokiem. Według raportu w zakupowym szczycie przypadającym na listopad i grudzień w Internecie zrobią zakupy 2 miliony Polaków. To niemal połowa wszystkich klientów, którzy według prognoz mają skorzystać z usług sklepów online w całym 2008 r. (4,2 mln osób).
– W okresie przedświątecznym obroty e-handlu urosną o ok. 30 proc. w stosunku do ubiegłego roku – uważa Tomasz Bator, wiceprezes Agito.pl. Nawet taki wzrost może jednak spowodować problemy z dostawami świątecznych przesyłek. Kłopoty widać było już podczas poprzednich świąt. Najbardziej ucierpiała wówczas Poczta Polska, która musiała się zmierzyć z 4,2 mln paczek wysłanych tylko w ostatnim miesiącu roku. Na paraliżu Poczty skorzystały firmy kurierskie, alternatywni operatorzy pocztowi, jak np. firma InPost, a nawet PKP odpłatnie wożące tzw. przesyłki konduktorskie.
– Nikt nie jest w stanie oszacować, ile wyniosły straty spowodowane przez kłopoty z doręczeniem zakupionych towarów – przyznaje Tomasz Bator z Agito.pl. Dlatego w tym roku internetowi handlowcy nie dowierzają już Poczcie Polskiej. – Część sklepów wprost rekomenduje korzystanie tylko z przesyłek kurierskich. Inne umożliwiają wysyłanie pocztą jedynie przedmiotów o niewielkiej wartości. Pocztą nie dostaniemy np. sprzętu elektronicznego – komentuje Magda Borowik, analityk firmy IDC Polska. Nic dziwnego – internetowi handlowcy mają zbyt wiele do stracenia.
Wartość handlu elektronicznego w całym 2008 r. ma wynieść według prognozy firmy IAB aż 12,8 mld zł. To o 4,7 mld więcej niż w ubiegłym roku. Za dużą część tego wzrostu są odpowiedzialne właśnie przedświąteczne zakupy. Grudniowe obroty na portalu Allegro.pl przekroczą 500 mln zł. To ok. 100 mln więcej niż w grudniu 2007 r. – Kryzys wciąż nie dotarł do Internetu – stwierdził Patryk Tryzubiak, rzecznik prasowy Allegro.pl. Z kolei Merlin.pl, największa internetowa księgarnia i sklep z multimediami w Polsce, w świątecznym szczycie szacuje, że sprzeda towary za ponad 100 mln zł.
Poczta Polska tymczasem deklaruje, że w tym roku będzie lepiej. – Specjalnie zatrudniamy dodatkowych pracowników – zapewnia Zbigniew Baranowski, rzecznik PP. Podobne deklaracje składają kurierzy, którzy w grudniu ubiegłego roku także pracowali na granicy swoich możliwości i, podobnie jak Poczta Polska, notowali opóźnienia.