Reklama
Rozwiń

USA: Pomoc dla producentów części samochodowych

Amerykański resort skarbu ogłosił program pomocy finansowej dla firm współpracujących z koncernami motoryzacyjnymi w wysokości 5 mld dolarów. Wsparcie ma dotyczyć spółek pracujących na rzecz GM i Chryslera

Aktualizacja: 20.03.2009 16:48 Publikacja: 20.03.2009 16:44

Z związku z kryzysem kredytowym i szybkim spadkiem sprzedaży samochodów liczni producenci podzespołów i części zamiennych nie mogą liczyć na kredyty, a ich sytuacja staje się coraz bardziej niepewna. Program ten pomoże im w przerwaniu tego cyklu — wyjaśnił sam resort.

Główną zaletą nowego programu federalnego jest zapewnienie kooperantom płatności za dostarczone produkty do firm samochodowych, nawet jeśli te ostatnie miałyby zbankrutować. Mimo wstępnej pomocy z grudnia General Motors i Chryslerowi nadal grozi utrata płynności.

Według prasy specjalistycznej owe 5 mld dolarów pokrywa w większości sumy, jakie koncerny samochodowe są winne swym dostawcom. Jest jednak znacznie mniejsza od 25,5 mld dol., których w połowie lutego domagały się organizacje branżowe producentów podzespołów.

Teraz dostawcy muszą czekać na zapłatę zwykle 45-60 dni. Program z gwarancjami publicznymi pozwoli im brać w tym czasie kredyty, niedostępne w innym przypadku. Pomoc ma dotyczyć dostawców dla GM i- Chryslera, które już otrzymały 17,4 mld dolarów pomocy. Ford zrezygnował z niej, więc jego to nie dotyczy.

Według firmy doradczej A. T. Kearney, ponad połowa z najważniejszych dostawców dla motoryzacji mogłoby w 2009 r. wystąpić o ochronę przed wierzycielami, a ponad zagrożony byłby milion miejsc pracy. Z kolei firma Grant Thornton ocenia, że 500 firmom współpracującym z koncernami motoryzacyjnymi grozi bankructwo. Uważa też za nieuchronną konsolidację w tym sektorze.

Informacja o programie wywołała zwyżkę notowań wszystkich spółek z branży samochodowej. Np. spółka Lear zyskała 84,7 proc., Tenneco ponad 66 proc., Noble Int'l 57 proc., Axle & Manufacturing Holdings 48 proc. Akcje GM zyskiwały blisko 9 proc.

Z związku z kryzysem kredytowym i szybkim spadkiem sprzedaży samochodów liczni producenci podzespołów i części zamiennych nie mogą liczyć na kredyty, a ich sytuacja staje się coraz bardziej niepewna. Program ten pomoże im w przerwaniu tego cyklu — wyjaśnił sam resort.

Główną zaletą nowego programu federalnego jest zapewnienie kooperantom płatności za dostarczone produkty do firm samochodowych, nawet jeśli te ostatnie miałyby zbankrutować. Mimo wstępnej pomocy z grudnia General Motors i Chryslerowi nadal grozi utrata płynności.

Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec
Biznes
Microsoft zwolni 9000 pracowników, bo inwestuje w sztuczną inteligencję
Biznes
Del Monte ogłosiło upadłość. Klienci odwrócili się od konserwowanej żywności
Biznes
KE proponuje nowy cel emisji, polski opór wobec ETS2 i umowa USA-Wietnam