USA: Pomoc dla producentów części samochodowych

Amerykański resort skarbu ogłosił program pomocy finansowej dla firm współpracujących z koncernami motoryzacyjnymi w wysokości 5 mld dolarów. Wsparcie ma dotyczyć spółek pracujących na rzecz GM i Chryslera

Aktualizacja: 20.03.2009 16:48 Publikacja: 20.03.2009 16:44

Z związku z kryzysem kredytowym i szybkim spadkiem sprzedaży samochodów liczni producenci podzespołów i części zamiennych nie mogą liczyć na kredyty, a ich sytuacja staje się coraz bardziej niepewna. Program ten pomoże im w przerwaniu tego cyklu — wyjaśnił sam resort.

Główną zaletą nowego programu federalnego jest zapewnienie kooperantom płatności za dostarczone produkty do firm samochodowych, nawet jeśli te ostatnie miałyby zbankrutować. Mimo wstępnej pomocy z grudnia General Motors i Chryslerowi nadal grozi utrata płynności.

Według prasy specjalistycznej owe 5 mld dolarów pokrywa w większości sumy, jakie koncerny samochodowe są winne swym dostawcom. Jest jednak znacznie mniejsza od 25,5 mld dol., których w połowie lutego domagały się organizacje branżowe producentów podzespołów.

Teraz dostawcy muszą czekać na zapłatę zwykle 45-60 dni. Program z gwarancjami publicznymi pozwoli im brać w tym czasie kredyty, niedostępne w innym przypadku. Pomoc ma dotyczyć dostawców dla GM i- Chryslera, które już otrzymały 17,4 mld dolarów pomocy. Ford zrezygnował z niej, więc jego to nie dotyczy.

Według firmy doradczej A. T. Kearney, ponad połowa z najważniejszych dostawców dla motoryzacji mogłoby w 2009 r. wystąpić o ochronę przed wierzycielami, a ponad zagrożony byłby milion miejsc pracy. Z kolei firma Grant Thornton ocenia, że 500 firmom współpracującym z koncernami motoryzacyjnymi grozi bankructwo. Uważa też za nieuchronną konsolidację w tym sektorze.

Informacja o programie wywołała zwyżkę notowań wszystkich spółek z branży samochodowej. Np. spółka Lear zyskała 84,7 proc., Tenneco ponad 66 proc., Noble Int'l 57 proc., Axle & Manufacturing Holdings 48 proc. Akcje GM zyskiwały blisko 9 proc.

Z związku z kryzysem kredytowym i szybkim spadkiem sprzedaży samochodów liczni producenci podzespołów i części zamiennych nie mogą liczyć na kredyty, a ich sytuacja staje się coraz bardziej niepewna. Program ten pomoże im w przerwaniu tego cyklu — wyjaśnił sam resort.

Główną zaletą nowego programu federalnego jest zapewnienie kooperantom płatności za dostarczone produkty do firm samochodowych, nawet jeśli te ostatnie miałyby zbankrutować. Mimo wstępnej pomocy z grudnia General Motors i Chryslerowi nadal grozi utrata płynności.

Biznes
Rosyjska stal nie sprzedaje się w Chinach. Zakupy niższe o połowę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Firmy przedkładają zyski nad klimat
Biznes
Samochody spalinowe już zaczynają drożeć przez nowe limity emisji spalin
Biznes
Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego