Małe cięcie wydatków

Polacy tną wydatki głównie na alkohol, słodycze i papierosy – wynika z marcowych badań 4P Research Mix

Publikacja: 02.04.2009 05:14

– Obawy odnośnie do pogarszania się sytuacji kraju narastają szybko. Wolniej maleje optymizm w ocenie sytuacji swojego gospodarstwa domowego. Najwolniej zmieniają się zaś postawy zakupowe, w tym skłonność do ograniczania zakupów. Nie mamy więc na razie do czynienia z narastaniem postaw recesyjnych – mówi dr Barbara Frątczak-Rudnicka, konsultant ds. badań 4P Research Mix.

Jednak jak podaje firma na podstawie ostatniej edycji swoich badań postaw zakupowych, utrzymuje się trend do oszczędzania. 43 proc. z nas jest skłonnych ograniczać wydatki na słodycze, 38 proc. na alkohol, 31 proc. na gazety i czasopisma, a 26 proc. na papierosy.

Według 4P Research Mix nie oznacza to rezygnacji z zakupu, tylko ewentualne przesunięcie wydatków na tańszy odpowiednik lub kupowanie po prostu mniej niż wcześniej. – To reakcja na ciągłe informacje o kryzysie. Klienci nie rezygnują z zakupów, ale starają się je racjonalizować – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Jednocześnie są też produkty odporne na kryzys. Jedynie 2 proc. z nas chce oszczędzać np. na artykułach dla dzieci, 3 proc. na wydatkach na pastę do zębów. Poniżej 10 proc. deklaruje obniżanie wydatków na warzywa i owoce, nabiał czy pieczywo. Analitycy są zgodni, że na obecnej zmianie zachowań skorzystają zwłaszcza sieci tanich sklepów dyskontowych.

Oszczędności zaczynają się pojawiać także w wydatkach na usługi – 78 proc. dotychczas jadających poza domem deklaruje rezygnację z tego wydatku, 65 proc. jest skłonnych nie wydawać na kosmetyczkę czy solarium, 55 proc. – na rozrywki poza domem.

W tym przypadku także są usługi na kryzys odporne – jedynie 5 proc. Polaków jest skłonnych oszczędzać na płatnej opiece na dziećmi, 14 proc. deklaruje cięcie wydatków na dostęp do Internetu.

– Obawy odnośnie do pogarszania się sytuacji kraju narastają szybko. Wolniej maleje optymizm w ocenie sytuacji swojego gospodarstwa domowego. Najwolniej zmieniają się zaś postawy zakupowe, w tym skłonność do ograniczania zakupów. Nie mamy więc na razie do czynienia z narastaniem postaw recesyjnych – mówi dr Barbara Frątczak-Rudnicka, konsultant ds. badań 4P Research Mix.

Jednak jak podaje firma na podstawie ostatniej edycji swoich badań postaw zakupowych, utrzymuje się trend do oszczędzania. 43 proc. z nas jest skłonnych ograniczać wydatki na słodycze, 38 proc. na alkohol, 31 proc. na gazety i czasopisma, a 26 proc. na papierosy.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!