Powrót drogerii

Hiper- oraz supermarkety tracą klientów. Za to drogerie szybko rosną, głównie kosztem największych graczy

Publikacja: 25.06.2009 04:39

Powrót drogerii

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Jak wynika z raportu firmy Nielsen, nadal najczęściej kupujemy chemię gospodarczą i kosmetyki w hipermarketach, jednak w porównaniu z 2007 r. liczba wskazań dla tego segmentu spadła o 10 pkt, do 38 proc. Znaczenie supermarketów także zmalało o 2 pkt, do 17 proc.

Walkę o rynek wygrywają za to drogerie. Jeszcze dwa lata temu zakupy robiło w nich 17 proc. ankietowanych, dzisiaj już co czwarty. – Nie jest to zaskoczeniem, rynek na wielkie sklepy już się nieco nasycił, a bardzo szybko rozwijają się nie tylko sieci duże, jak Rossmann czy Drogerie Natura, ale i mniejsi gracze, jak choćby Aster – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy doradczej Inquiry.

Jak wynika z badań tej firmy, najlepiej znaną siecią drogeryjną jest Rossmann, z 95 proc. wskazań, kolejne – z 74 proc. – są Drogerie Natura. Następne miejsca zajmują sieci ekskluzywnych perfumerii, które mają znacznie mniej placówek, głównie w centrach handlowych w dużych miastach. Sieć Sephora zna 55 proc. Polaków, Douglas zaś 47 proc. ankietowanych.

– Klienci nie muszą rezygnować z konkretnego typu sklepów. Przybywa osób, które robią duże zakupy w hipermarketach, ale regularnie odwiedzają też delikatesy czy drogerie – dodaje Agnieszka Górnicka.

Drogerie Natura mają już ok. 270 placówek, Rossmann w tym roku otworzy 70 sklepów i będzie mieć ich już ponad 400. W Polsce niemiecka firma chce wydać na tegoroczne inwestycje niemal 200 mln zł, choć także obserwuje związane z kryzysem zmiany w zwyczajach klientów.

– Z pewnością można zauważyć większą podatność na promocje. Bardziej zamożni klienci, którzy do tej pory nie byli tak bardzo wrażliwi na ceny, też zaczęli doceniać ten aspekt – mówi Marek Maruszak, prezes Rossmann Polska.

Według danych firmy Nielsen obroty branży drogeryjnej w styczniu i lutym wzrosły o 6,7 proc. Jednak Rossmann na ten rok planuje wzrost obrotów o 23 proc. i przekroczenie poziomu 2,6 mld zł. Bo choć Polacy zaczynają oszczędzać, jedynie ok. 3 proc. budżetu domowego wydajemy na kosmetyki, podczas gdy na żywność – ponad 26 proc. Dlatego ta kategoria przynajmniej na razie uniknęła spadków sprzedaży.

Sieci hipermarketów ostrożniej podchodzą do wyników badań. – Sprzedaż utrzymuje się mniej więcej na poziomie roku ubiegłego. Widzimy dużo większe zainteresowanie produktami dyskontowymi – część klientów rezygnuje z zakupu produktów markowych właśnie na rzecz nowych marek – mówi Michał Kubajek, rzecznik Tesco Polska.

Jednak na branżę wpływ mają nie tylko oszczędności klientów, ale także umocnienie euro, co znacznie podnosi koszt importu kosmetyków i artykułów chemicznych. – Ma też negatywny wpływ na naszą rentowność. Nie chcemy podnosić cen, utrzymujemy je na niezmienionym poziomie kosztem naszej marży – dodaje Marek Maruszak.

Jak wynika z raportu firmy Nielsen, nadal najczęściej kupujemy chemię gospodarczą i kosmetyki w hipermarketach, jednak w porównaniu z 2007 r. liczba wskazań dla tego segmentu spadła o 10 pkt, do 38 proc. Znaczenie supermarketów także zmalało o 2 pkt, do 17 proc.

Walkę o rynek wygrywają za to drogerie. Jeszcze dwa lata temu zakupy robiło w nich 17 proc. ankietowanych, dzisiaj już co czwarty. – Nie jest to zaskoczeniem, rynek na wielkie sklepy już się nieco nasycił, a bardzo szybko rozwijają się nie tylko sieci duże, jak Rossmann czy Drogerie Natura, ale i mniejsi gracze, jak choćby Aster – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy doradczej Inquiry.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki