Piractwo gwałtownie podbija koszty żeglugi

Mnożące się akty piractwa w Zatoce Adeńskiej – na szlaku z M. Śródziemnego przez Kanał Sueski na Ocean Indyjski – kosztują coraz więcej z powodu rosnących sum okupu, skoku stawek ubezpieczeniowych i działań podejmowanych dla odpierania ataków.

Aktualizacja: 25.10.2009 01:10 Publikacja: 24.10.2009 15:20

Piractwo gwałtownie podbija koszty żeglugi

Foto: AFP

W I półroczu tego roku zarejestrowano na morzach świata aż 240 ataków piratów wobec 114 rok temu, wynika z danych międzynarodowego ośrodka International Maritime Bureau’s Piracy Reporting w Kuala Lumpur. NATO szacuje dziś na 1000 – 1500 liczbę piratów aktywnych u wybrzeży Somalii, kraju, w którym od 1991 r. trwa wojna domowa.

W 2008 r. koszt okupów związanych z piractwem na świecie szacowano na kwotę od 15 do ponad 100 mln euro. Liczby te są mocno przybliżone, bo rzadko kiedy płacący je przyznają się do dokładnej sumy czy nawet do samego faktu przekazania pieniędzy. – Marynarka handlowa, armatorzy muszą ponadto liczyć się ze stratami handlowymi związanymi z unieruchomieniem statku i dodatkowymi kosztami z powodu zmiany wytyczonego szlaku – zwraca uwagę Laurent Gally, specjalista w zakresie bezpieczeństwa na morzu w Wyższej Szkole Marynarki Handlowej (ENMM) w Nantes.

Klimat niepewności spowodował, że bardzo zdrożały ubezpieczenia. – Składki za przepłynięcie Zatoki Adeńskiej, jakich żądają towarzystwa ubezpieczeniowe, wzrosły cztero – pięciokrotnie wobec zwykłych, bo uznano, że dotyczą strefy działań wojennych – zwraca uwagę Pierre Beurier, profesor prawa morskiego i oceanicznego Uniwersytetu Nanteńskiego.

Sama tylko składka „wojenna” wynosi dodatkowo 10 – 20 tys. dol. od statku za każdy rejs. Do tego trzeba doliczyć opłatę za obowiązkowe skorzystanie z Kanału Sueskiego – średnio 400 tys. euro.

Mimo ciągłego zagrożenia atakami piratów ponad 20 tys. jednostek wybiera ten szlak. Niektóre zwracają się o ochronę prywatnych firm. Inni armatorzy decydują się na opływanie Afryki, co w przypadku kontenerowca oznacza 7 – 10 dodatkowych dni żeglugi, a więc większe wydatki na paliwo i wynagrodzenia dla załogi.

Reklama
Reklama

Piraci obciążyli też mocno kraje, które wysłały w ten region okręty wojenne dla zabezpieczenia żeglugi. Np. europejska operacja Atalanta kosztuje rocznie ok. 230 mln euro.

Akty piractwa mają ponadto wpływ na rynki. I tak uprowadzenie w listopadzie 2008 r. saudyjskiego superzbiornikowca „Sirius Star” spowodowało wzrost cen ropy o 1,4 proc. – oceniono w NATO.

Wreszcie działania piratów odbijają się także na budżetach gospodarstw domowych. Bowiem wraz ze wzrostem kosztów transportu drożeją w Europie artykuły powszechnego użytku, zwłaszcza te pochodzące z Azji. —afp

Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama