Reklama
Rozwiń
Reklama

Renault odmawia Kremlowi

Francuski koncern nie wyłoży dodatkowych pieniędzy na ratowanie producenta łady

Publikacja: 03.11.2009 02:58

AwtoWAZ znana dawniej w Polsce jako WAZ (Wołżańska Fabryka Samochodów) zasłynęła z produkcji samocho

AwtoWAZ znana dawniej w Polsce jako WAZ (Wołżańska Fabryka Samochodów) zasłynęła z produkcji samochodów marki Łada.

Foto: AP

– Rosyjskie władze chcą, byśmy włożyli w firmę dużo pieniędzy, bo AwtoWAZ pilnie ich potrzebuje. Ale u nas tak dużych środków nie ma, więc odmówiliśmy – powiedział dyrektor operacyjny Renault Patrick Paleta.

Wiceprezes koncernu Christian Esteve dodał, że Renault zamierza zachować swoje 25 proc. udziałów (plus akcja) w AwtoWAZ. Francuzi kupili je w minionym roku za 1 mld dol. Teraz jako wkład w kapitał akcyjny w przypadku dodatkowej emisji akcji Renault chce wnieść technologię i know-how na nowe modele, a nie żywą gotówkę, jak spodziewali się Rosjanie.

Wcześniej, po kategorycznej zapowiedzi premiera Putina, że zagraniczny udziałowiec może utracić część swoich udziałów w związku z brakiem zaangażowania w ratowanie koncernu, Francuzi zgodzili się dalej inwestować w AwtoWAZ. Wiadomo już jednak, że wielkość inwestycji będzie o połowę mniejsza od zapowiadanych.

Nissan, Renault i AwtoWAZ mają od 2012 r. produkować w rosyjskich fabrykach pięć nowych modeli. Wysokość nakładów to 240 mln euro, z czego Francuzi zobowiązali się do pokrycia połowy, a Nissan i AwtoWAZ po jednej czwartej.

Nie wiadomo skąd największy rosyjski producent aut osobowych weźmie pieniądze na inwestycje. Koncern jest zadłużony na ok. 2,8 mld dol. Od rządu dostał już w tym roku miliard, a domaga się jeszcze 2 mld dol. w zamian za akcje.

Reklama
Reklama

Decyzję w tej sprawie rząd podejmie w połowie listopada, a tymczasem codziennie pojawiają się informacje o kolejnych kłopotach koncernu. W poniedziałek „Kommiersant” napisał, że Łada-Serwis, największy diler AwtoWAZ (sprzedaje 25 proc. jego aut i należy w 100 proc. do koncernu), poprosił o zgodę na dodatkową emisję akcji. Spółka jest zadłużona na ponad 4 mld rubli (138 mln dol.), a w 12 na 76 przedstawicielstw rozpoczęto procedurę upadłościową.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama