– Dzięki dotacji mogłem kupić sprzęt, który pozwolił mi rozszerzyć ofertę mojej firmy – mówi Dariusz Kaszkowiak, właściciel firmy Tel-Kom działającej w Wielkopolsce. W 2007 roku dostał niecałe 19 tys. zł z funduszy unijnych na lata 2004 – 2006. Do dziś prowadzi firmę i myśli o kolejnych dotacjach na inwestycje. Na razie zatrudnia kilka osób na zlecenia. – Jeśli się okaże, że firma będzie dostawać zamówienia, zatrudnię osobę na stałe – dodaje.
Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, unijne wsparcie w ramach zakończonych już programów w różnych formach zasiliło 18,5 tys. projektów firm. Z tego około 16 tys. to przedsięwzięcia realizowane przez małych i średnich przedsiębiorców. Tylko na wsparcie rozpoczęcia działalności w pierwszych programach unijnych realizowanych w Polsce przeznaczone było 61 mln euro.
– Z naszych badań wynika, że wciąż funkcjonuje na rynku 78,6 proc. firm, które powstały dzięki unijnej dotacji w latach 2005 – 2007. Dla porównania – w statystykach GUS, które obejmują wskaźnik dla całej gospodarki, przeżywalność firm wynosi 40 – 50 proc. – wyjaśnia Damian Dec z Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego, który przeprowadził badanie efektywności unijnego wsparcia dla firm. Najlepiej radzą sobie firmy przemysłowe, informatyczne czy budowlane.
Inne badanie zlecone przez MRR, a dotyczące efektów dotacji na badania i wdrożenia, pokazuje, że firmy dotowane z UE radzą sobie lepiej na rynku niż te bez wsparcia. Przykładowo, aż 25 proc. przedsiębiorstw, które dostały wsparcie, deklaruje, że od 2005 r. do dziś konkurencyjność ich oferty bardzo wzrosła. Wśród spółek bez dotacji uważa tak tylko 15 proc.
Autorzy badania zwracają jednak uwagę, że pomoc unijna trafiła w dużej części do osób, które ze względu na wiek (do 44. roku życia) i wykształcenie (wyższe) mają większą szansę na sukces w prowadzeniu biznesu. Z jednej strony dzięki temu zainwestowane w nich pieniądze przynoszą efekt. Z drugiej jednak najczęściej te osoby poradziłyby sobie bez dotacji, która mogłaby trafić do osób o mniejszych szansach na rynku.