Mitsubishi i Peugeot/Citroen: Fuzja za 3 mld dol.

Koncerny z Francji i Japonii chcą się połączyć. Francuzi mają przejąć nawet połowę udziałów z Mitsubishi za ponad 3 mld dolarów. Nie jest wykluczone,że Japończycy przejmą udziały w PSA.

Publikacja: 03.12.2009 11:07

Mitsubishi i Peugeot/Citroen: Fuzja za 3 mld dol.

Foto: Bloomberg

Na zamknięciu giełdy w Tokio w ostatnią środę Mitsubishi Motors był wyceniony na 7,6 mld dol.

I PSA i Mitsubishi współpracowały ze sobą od dawna. W Rosji wspólnie produkują małe auta, a we wrześniu 2009 r. podpisały umowę, w ramach której Japończycy mają dostarczać PSA elektryczne silniki do aut.

Mitsubishi jest dzisiaj jedynym producentem samochodów, którego auta z elektrycznym napędem już jeżdżą w Japonii. Sprzedaż na rynku europejskim jest planowana na drugą połowę przyszłego roku. Dla PSA ta transakcja, to jedyna metoda, by obronić się przed coraz bardziej dolegliwymi efektami współpracy Renaulta z Nissanem.

Na razie PSA ma dwa modele aut niskoemisyjnych - hybrydowy diesel Peugeot 3008 HYbrid4 i Citroen DS5 HYbrid4, którego premiera zaplanowana jest na 2011 rok i oraz Plug-In HYbrid4 diesel, który zostanie pokazany rok później.

Kiedy dzisiaj rano informacja została oficjalnie potwierdzona przez obydwa koncerny, akcje M'bishi podrożały aż o 22 proc. Jeszcze wczoraj Japończycy zapewniali,że żadne rozmowy w tej sprawie nie są prowadzone. Dzisiaj zarząd M'bishi wydał oświadczenie, w którym podkreślono,że jeśli warunki będą zadowalające, oferta Francuzów zostanie zaakceptowana.

Zdaniem analityków Peugeot jest idealnym partnerem dla Mitsubishi. Japończycy nie byliby w stanie samodzielnie ponieść kosztów badań i rozwoju niezbędnych do wprowadzenia aut ekologicznych.

— Kiedy patrzymy na rynek, to tak naprawdę liczba potencjalnych partnerów jest bardzo ograniczona — mówił Yasuaki Iwamoto z Oksan Securities. Z drugiej strony wiadomo,że prezes rodzinnej firmy, jaką nadal jest PSA, Philippe Viarin ma globalne ambicje. Kiedy obejmował to stanowisko w czerwcu tego roku zapowiadał współpracę z wieloma koncernami. Przez dłuższy czas sądzono nawet,że dojdzie do fuzji z włoskim Fiatem, którym PSA od dawna współpracuje. Jednakże i Mitsubishi i PSA, który jeszcze produkuje wspólnie z Toyotą i BMW dotychczas unikali związków kapitałowych. Japończycy wręcz zarzekali się,że na zawsze pozostaną niezależni.

Jedno jest pewne połączone M'bshi i PSA będą liderami na rynku aut elektrycznych. — To oznacza,że Mitsubishi, zanim dojdzie do połączenia z PSA, musi zrobić u siebie porządki. Powinien zacząć od reorganizacji sieci dilerskiej w Japonii i bazy produkcyjnej w Ameryce Północnej — uważa Yoshiko Tabei z tokijskiej Kazaka Securities.

Mitsubishi w pierwszych 10 miesiącach tego roku wyprodukował 605 tys. aut, niemal o połowę mniej, niż rok temu.

Na zamknięciu giełdy w Tokio w ostatnią środę Mitsubishi Motors był wyceniony na 7,6 mld dol.

I PSA i Mitsubishi współpracowały ze sobą od dawna. W Rosji wspólnie produkują małe auta, a we wrześniu 2009 r. podpisały umowę, w ramach której Japończycy mają dostarczać PSA elektryczne silniki do aut.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne