Reklama

Mitsubishi i Peugeot/Citroen: Fuzja za 3 mld dol.

Koncerny z Francji i Japonii chcą się połączyć. Francuzi mają przejąć nawet połowę udziałów z Mitsubishi za ponad 3 mld dolarów. Nie jest wykluczone,że Japończycy przejmą udziały w PSA.

Publikacja: 03.12.2009 11:07

Mitsubishi i Peugeot/Citroen: Fuzja za 3 mld dol.

Foto: Bloomberg

Na zamknięciu giełdy w Tokio w ostatnią środę Mitsubishi Motors był wyceniony na 7,6 mld dol.

I PSA i Mitsubishi współpracowały ze sobą od dawna. W Rosji wspólnie produkują małe auta, a we wrześniu 2009 r. podpisały umowę, w ramach której Japończycy mają dostarczać PSA elektryczne silniki do aut.

Mitsubishi jest dzisiaj jedynym producentem samochodów, którego auta z elektrycznym napędem już jeżdżą w Japonii. Sprzedaż na rynku europejskim jest planowana na drugą połowę przyszłego roku. Dla PSA ta transakcja, to jedyna metoda, by obronić się przed coraz bardziej dolegliwymi efektami współpracy Renaulta z Nissanem.

Na razie PSA ma dwa modele aut niskoemisyjnych - hybrydowy diesel Peugeot 3008 HYbrid4 i Citroen DS5 HYbrid4, którego premiera zaplanowana jest na 2011 rok i oraz Plug-In HYbrid4 diesel, który zostanie pokazany rok później.

Kiedy dzisiaj rano informacja została oficjalnie potwierdzona przez obydwa koncerny, akcje M'bishi podrożały aż o 22 proc. Jeszcze wczoraj Japończycy zapewniali,że żadne rozmowy w tej sprawie nie są prowadzone. Dzisiaj zarząd M'bishi wydał oświadczenie, w którym podkreślono,że jeśli warunki będą zadowalające, oferta Francuzów zostanie zaakceptowana.

Reklama
Reklama

Zdaniem analityków Peugeot jest idealnym partnerem dla Mitsubishi. Japończycy nie byliby w stanie samodzielnie ponieść kosztów badań i rozwoju niezbędnych do wprowadzenia aut ekologicznych.

— Kiedy patrzymy na rynek, to tak naprawdę liczba potencjalnych partnerów jest bardzo ograniczona — mówił Yasuaki Iwamoto z Oksan Securities. Z drugiej strony wiadomo,że prezes rodzinnej firmy, jaką nadal jest PSA, Philippe Viarin ma globalne ambicje. Kiedy obejmował to stanowisko w czerwcu tego roku zapowiadał współpracę z wieloma koncernami. Przez dłuższy czas sądzono nawet,że dojdzie do fuzji z włoskim Fiatem, którym PSA od dawna współpracuje. Jednakże i Mitsubishi i PSA, który jeszcze produkuje wspólnie z Toyotą i BMW dotychczas unikali związków kapitałowych. Japończycy wręcz zarzekali się,że na zawsze pozostaną niezależni.

Jedno jest pewne połączone M'bshi i PSA będą liderami na rynku aut elektrycznych. — To oznacza,że Mitsubishi, zanim dojdzie do połączenia z PSA, musi zrobić u siebie porządki. Powinien zacząć od reorganizacji sieci dilerskiej w Japonii i bazy produkcyjnej w Ameryce Północnej — uważa Yoshiko Tabei z tokijskiej Kazaka Securities.

Mitsubishi w pierwszych 10 miesiącach tego roku wyprodukował 605 tys. aut, niemal o połowę mniej, niż rok temu.

Na zamknięciu giełdy w Tokio w ostatnią środę Mitsubishi Motors był wyceniony na 7,6 mld dol.

I PSA i Mitsubishi współpracowały ze sobą od dawna. W Rosji wspólnie produkują małe auta, a we wrześniu 2009 r. podpisały umowę, w ramach której Japończycy mają dostarczać PSA elektryczne silniki do aut.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Warren Buffett przekazuje miliardy i stanowisko CEO. Nadchodzi nowa era Berkshire
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama