Salon w Delhi: Małe jest piękne

Producenci samochodów postanowili pokazać w Indiach to, co mają najmniejszego. Rynek aut kompaktowych rozwija się w najlepsze

Publikacja: 05.01.2010 17:35

Toyota przedstawiła kompakt Etios, specjalnie dla Indii. Pojazd pojawi się w sprzedaży w tym roku, z

Toyota przedstawiła kompakt Etios, specjalnie dla Indii. Pojazd pojawi się w sprzedaży w tym roku, ze wzmocnionym zawieszeniem dostosowanym do złych dróg

Foto: AFP

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/240264,1,415330.html]Więcej zdjęć z 10. Auto Expo w Delhi[/link][/b]

Otwarty dziś dziesiąty salon Auto Expo, który potrwa do 11 stycznia przedstawia w tym roku wszystko, co skupia się wokół premiery najtańszego pojazdu swata, Tata Nano, pokazanego rok temu, kosztującego około 2500 dolarów.

Salon organizowany co dwa lata od 1986 r. jest pod względem liczby wystawców trzecim, [link=http://www.rp.pl/artykul/240264,364796.html]po Frankfurcie[/link] i Szanghaju, salonem na świecie. W tym roku jest wystawców jest 2100, w tym 800 zagranicznych. Organizatorzy spodziewają się dwóch milionów zwiedzających.

Światowi producenci, od Forda poprzez Hyundaia po Renaulta, przedstawiali w ostatnich miesiącach w Indiach kolejne premiery małych pojazdów. Indyjski rynek rośnie rocznie o ponad 10 proc. (do 31 marca ma zwiększyć się o 15 proc. - do 1,6 mln pojazdów).

- Rynek indyjski to przede wszystkim małe samochody. Około 80 proc. sprzedaży stanowią pojazdy kompaktowe — stwierdza wiceprezes części handlowej Honda India, Jnaneswar Sen. Jego grupa zaoferowała trzy lata temu model Civic, teraz pokazała mały pojazd koncepcyjny produkowany wyłącznie dla Indii i innych wschodzących rynków. Auto za około 10 tysięcy dolarów ma spełniać marzenia hinduskich rodzin o pięciomiejscowym środku lokomocji.

Konkurencyjna Toyota przedstawiła również koncepcyjny kompakt Etios specjalnie dla Indii. Pojazd pojawi się w sprzedaży w tym roku, ze wzmocnionym zawieszeniem dostosowanym do złych dróg. - Nie jest to kopia wersji japońskiej czy europejskiej — zapewnia wiceprezes Toyoty, Kazuo Okamoto. — Etios jest przeznaczony wyłącznie dla konsumentów w Indiach.

Volkswagen pochwalił się swoim Polo India, którego premierę handlową przewidziano w marcu. General Motors oferuje małego Chevroleta Beat za 7000 dolarów, który powinien zwiększyć sprzedaż koncernu w tym kraju o 30 proc. Renault z Nissanem zakładają premierę taniego auta na 2012 r.

Firmy zagraniczne starają się konkurować z Maruti Suzuki, która małymi oszczędnymi autami przejęła 55 proc. rynku. — Chcąc zachować przewagę staramy się rozszerzać nasz portfel i odświeżać wyroby modyfikując istniejące już systemy — wyjaśnia I. V. Rao.

Maruti Suzuki nie pozostaje w tyle, dziś pokazała „Concept III”, pojazd kompaktowy nowej generacji o futurystycznym wyglądzie, nawet z minikamerami zamiast lusterek. Te auta będą testowane podczas igrzysk Brytyjskiej Wspólnoty Narodów w październiku.

Nikt poza GM nie ujawnił ceny swego wyrobu, bo to najważniejszy element strategii handlowej. Indie są trzecim rynkiem w Azji, za Chinami i Japonią. W segmencie aut subkompaktowych prześcignęły nawet Japonię z liczbą 8923 tys. w 2008 r. Powstawanie klasy średniej i wzrost gospodarczy w ostatnich latach stwarzają doskonałe perspektywy dla producentów samochodów. Indie to także doskonały rynek dla drogich, dużych limuzyn, BMW, Audi, Mercedesa. W tym roku Hindusi kupią 10 tys. takich aut. Toyota ocenia, że w 2015 r. Indie będą mieć 4 mln pojazdów. Władze uruchomiły kompleksowy program rozbudowy infrastruktury, zakładają, że w ciągu 10 lat sprzedaż pojazdów wzrośnie trzykrotnie do 145 mld dolarów.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/240264,1,415330.html]Więcej zdjęć z 10. Auto Expo w Delhi[/link][/b]

Otwarty dziś dziesiąty salon Auto Expo, który potrwa do 11 stycznia przedstawia w tym roku wszystko, co skupia się wokół premiery najtańszego pojazdu swata, Tata Nano, pokazanego rok temu, kosztującego około 2500 dolarów.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca