Kontrowersyjne oszczędności koncernu Toyota w USA

100 mln dol. zaoszczędziła Toyota, przekonując w 2007 r. kongresmenów, że problem z zacinającym się pedałem gazu w jej samochodach nie jest aż tak poważny

Publikacja: 23.02.2010 00:15

Akio Toyoda, wnuk założyciela koncernu będzie w środę odpowiadał na pytania amerykańskich kongresmen

Akio Toyoda, wnuk założyciela koncernu będzie w środę odpowiadał na pytania amerykańskich kongresmenów

Foto: Reuters

Z ujawnionego właśnie dokumentu wynika, że podczas spotkania w Waszyngtonie w lipcu 2009 r. menedżerowie Toyoty chwalili się, udało im się zaoszczędzić 100 mln dol.dzięki przekonaniu kongresmenów, iż wystarczy ogłosić ograniczone wezwanie dotyczące wymiany maty podłogowej, która mogła zablokować pedał gazu w toyotach camry i lexusie ES.

Informacja ta – zapisana w kategorii sukcesy – dotyczy wezwania ogłoszonego we wrześniu 2007 r. Przypadki nagłego niekontrolowanego przyspieszania samochodu kierowcy zgłaszali od 2003 r.

– Niestety, ten dokument bardzo wiele pokazuje – stwierdziła Olivia Alair z Narodowej Administracji Bezpieczeństwa Drogowego (NHTSA), podkreślając, że za bezpieczeństwo aut powinni być odpowiedzialni wszyscy, a nie tylko władze.

Wada polegająca na tym, że pedał gazu nie wraca do wyjściowej pozycji lub robi to bardzo powoli, miała być w USA przyczyną wielu wypadków i śmierci 34 osób. W końcu największy producent samochodów na świecie zdecydował się wezwać do salonów właścicieli ponad 8 mln aut i wymienić wadliwe pedały gazu.

Ujawniony dokument jeszcze bardziej skomplikuje zadanie prezesa Toyoty. Wnuk założyciela koncernu Akio Toyoda zgodził się w końcu przyjąć zaproszenie i w środę odpowie na pytania kongresmenów. Jak zauważył Reuters, dla słabo mówiącego po angielsku Toyody, który nie lubi się pokazywać przed kamerami, będzie to jedno z najcięższych życiowych wyzwań. Przed przesłuchaniem Toyota wzmocniła potężny oddział lobbystów. Według "Washington Post" koncern zatrudnił dwie nowe firmy specjalizujące się w zarządzaniu kryzysowym i działaniach public relations. Ich eksperci dołączą do 32 lobbystów już zabiegających na Kapitolu o przychylne spojrzenie na firmę. Dziennik pisze też, że Toyota przez ponad dziesięć lat nie żałowała pieniędzy na promocję wśród polityków. Dotacje na kampanie otrzymało ponad 40 proc. ze 125 członków Kongresu zajmujących się sprawami Toyoty. Na cześć niektórych z nich koncern wydał uroczyste przyjęcia.

Działania specjalistów od PR mają wzmocnić dilerzy Toyoty, którzy chcą w tym tygodniu demonstrować przed Kongresem. Niektórzy z nich w listach do klientów przekonują, że Toyota padła po prostu ofiarą "napastliwych" dziennikarzy.

[i]Jacek Przybylski z Waszyngtonu[/i]

Z ujawnionego właśnie dokumentu wynika, że podczas spotkania w Waszyngtonie w lipcu 2009 r. menedżerowie Toyoty chwalili się, udało im się zaoszczędzić 100 mln dol.dzięki przekonaniu kongresmenów, iż wystarczy ogłosić ograniczone wezwanie dotyczące wymiany maty podłogowej, która mogła zablokować pedał gazu w toyotach camry i lexusie ES.

Informacja ta – zapisana w kategorii sukcesy – dotyczy wezwania ogłoszonego we wrześniu 2007 r. Przypadki nagłego niekontrolowanego przyspieszania samochodu kierowcy zgłaszali od 2003 r.

Biznes
Szczyt NATO, zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach i nowy podatek bankowy
Materiał Promocyjny
Z pieluszek produkowanych w warszawskiej fabryce Procter & Gamble korzystają miliony dzieci na całym świecie
Biznes
Socjolog obnaża mechanizmy TikToka. W grze są duże pieniądze
Biznes
Komórkowa sieć robi rewolucję. Wycofała tańsze abonamenty. Jest coś w zamian
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Podcast "Twój Biznes": Zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie, reformy w Niemczech i plany Enei