Rosyjskie kłopoty Austrian Airlines

Władze rosyjskie zagroziły austriackiemu przewoźnikowi Austrian Airlines, że zablokują jego loty do Moskwy. Powodem jest przejęcie pakietu akcji AUA przez niemiecką Lufthansę — poinformował dzisiejszy „Financial Times”

Publikacja: 01.03.2010 11:16

Wiadomo, że Aerofłot ma poważne kłopoty finansowe i nie będzie w stanie przez dłuższy czas być gracz

Wiadomo, że Aerofłot ma poważne kłopoty finansowe i nie będzie w stanie przez dłuższy czas być graczem na rynku przejęć w branży lotniczej

Foto: Bloomberg

Rosjanie chcą, aby Austriacy udowodnili,że linia jest rzeczywiście austriacka. Wyjaśnień domaga się rosyjskie ministerstwo transportu. Na razie AUA wykorzystuje czasowe zezwolenie na wykonywanie 44 połączeń tygodniowo do miast rosyjskich, w tym do Moskwy i Skt Petersburga. W tej chwili AUA powinna przedstawić w Moskwie swój letni rozkład lotów, który zazwyczaj obowiązuje od końca marca. Austriacy nie są pewni, czy uda im się uzyskać zgodę ministerstwa transportu Rosji na wykonywanie tych lotów, których zazwyczaj jest więcej latem, niż zimą.

Podczas prywatyzacji austriackiej linii Niemcy stworzyli firmę w Austrii, która posiada 49,8 proc. innej firmy, do której należy 96,55 proc. akcji AUA. Reszta, czyli 50,2 proc. jest własnością prywatnej fundacji austriackiej.

Rzecznik austriackiego rządu powiedział „FT”, że jest pełen optymizmu co do tego, iż rząd w Wiedniu będzie w stanie udowodnić w Moskwie,że Austrian jest austriacki.

Najprawdopodobniej powodem potencjalnych kłopotów Austriana jest urażona ambicja Rosjan z czasów prywatyzacji AUA. Inwestorem strategicznym w Austrianie, podczas prywatyzacji tej linii bardzo chciał być rosyjski Aerofłot. Władze austriackie jednak uznały,że lepsza przyszłość czeka Austriana z Lufthansą.

Rosjanie wówczas ciężko się obrazili, ponieważ była to ich trzecia porażka na unijnym rynku lotniczym. Czesi woleli, żeby linię CSA dofinansowało państwo. Włosi , mimo doskonałych stosunków premierów Berlusconiego i Putina wybrali jednak dla Alitalii Air France/KLM. Dzisiaj Aerofłot ma poważne kłopoty finansowe i wiadomo,że nie będzie w stanie przez dłuższy czas być graczem na rynku przejęć w branży lotniczej.

Teraz Rosjanie odwołują się do międzyrządowych umów bilateralnych, na mocy których najbardziej dochodowe trasy obsługiwane są jedynie przez narodowych przewoźników, linie głównie państwowe lub też w których państwo miało kontrolny pakiet akcji.

Na takiej samej zasadzie trasa Moskwa-Warszawa obsługiwane są przez Lot i Aerofłot. Zdaniem analityków takie problemy będą pojawiać się dopóki transport lotniczy nie zostanie całkowicie zliberalizowany. Do tego czasu mogą być również kłopoty z dalszą konsolidajcą w lotnictwie europejskim. Dyrektor generalny IATA, Giovanni Bisignani uważa,że przypadek Austriana pokazuje,że ustawodawstwo szybko musi zostać zmienione. —Transport lotniczy musi stać się normalnym biznesem. Muszą się liczyć nie flagi krajów, do których należą linie, ale ich nazwy.

Rosjanie chcą, aby Austriacy udowodnili,że linia jest rzeczywiście austriacka. Wyjaśnień domaga się rosyjskie ministerstwo transportu. Na razie AUA wykorzystuje czasowe zezwolenie na wykonywanie 44 połączeń tygodniowo do miast rosyjskich, w tym do Moskwy i Skt Petersburga. W tej chwili AUA powinna przedstawić w Moskwie swój letni rozkład lotów, który zazwyczaj obowiązuje od końca marca. Austriacy nie są pewni, czy uda im się uzyskać zgodę ministerstwa transportu Rosji na wykonywanie tych lotów, których zazwyczaj jest więcej latem, niż zimą.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe