Reklama

Jeśli po samochód, to do Wielkiej Brytanii

Wyspy były w ubiegłym roku najbardziej konkurencyjne, jeśli chodzi o ceny nowych aut

Publikacja: 10.07.2010 07:36

Jeśli po samochód, to do Wielkiej Brytanii

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Z raportu opublikowanego w piątek przez Komisję Europejską wynika, że średnio najtańsze są nowe auta w W. Brytanii i Szwecji, a najdroższe – w Niemczech, Francji i Luksemburgu. Generalnie realne (po odliczeniu inflacji) ceny nowych aut systematycznie spadają w UE od 1997 r. Dla odmiany rosną koszty napraw i utrzymania samochodu. – To pokazuje, że nasza decyzja o regulacjach zwiększających konkurencyjność na rynku usług posprzedażnych była słuszna – oświadczył Joaquin Almunia, komisarz ds. konkurencji.

Od 1 czerwca 2010 r. w Unii obowiązuje nowe rozporządzenie o sprzedaży i serwisowaniu aut, które wzmacnia pozycję warsztatów niezależnych w konkurencji z serwisami autoryzowanymi.

W 2009 r. spadły ceny nowych samochodów w prawie wszystkich krajach UE. Wyjątkiem były Szwecja i W. Brytania, ale tam do znaczącego spadku ceny doszło w 2008 r., w sumie więc konsumenci płacą obecnie za auto mniej niż na początku 2008 r. Zdaniem ekspertów KE spadek byłby nawet większy, gdyby nie antykryzysowe działania rządów wprowadzające dopłaty dla konsumentów, którzy zdecydują się kupić nowe samochody.

Ciągle istnieją różnice w cenach, które producenci oferują w salonach w różnych krajach UE. Różnica mierzona średnim standardowym odchyleniem wynosiła 8,5 proc. Ale dla żywności to zróżnicowanie jest większe i wynosi prawie 35 proc. (dla koszyka 16 produktów żywnościowych). W 2009 roku najgłębszy był spadek cen aut w nowych krajach UE. W Słowenii wyniósł 13,4 proc., na Litwie 11,1 proc., a w Rumunii 10,1 proc. W Polsce ceny nominalnie wzrosły, ale po uwzględnieniu inflacji ich spadek wyniósł realnie 1,1 proc.

KE publikuje ceny 80 najpopularniejszych modeli aut w 27 krajach, bez podatku VAT. Bo potencjalny nabywca może kupić auto za granicą i zapłaci od niego nie miejscową stawkę VAT, ale tę z kraju pochodzenia.

Reklama
Reklama
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Reklama
Reklama