Rośnie sprzedaż motocykli

Po kiepskim początku, wakacje przyniosły wzrost sprzedaży motocyklów. Zyskuje m.in. polski Romet Motors i następcy słynnych Komara i Ogara

Publikacja: 04.08.2010 17:20

Rośnie sprzedaż motocykli

Foto: Materiały Producenta

Lato zaczyna ożywiać słabnący rynek jednośladów. Kulejąca od początku roku sprzedaż motocykli, po dramatycznych spadkach w styczniu i lutym sięgającym zaledwie połowy sprzedaży z roku 2009, zaczęła wreszcie rosnąć.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w czerwcu wzrósł popyt zarówno na motocykle nowe, jak i używane. Sprzedaż tych pierwszych wzrosła o prawie 19 proc., a udział w sprzedaży zbliżył się do prawie 20 proc. W przypadku używanych wzrost wyniósł 5 proc.

W sumie od stycznia do czerwca w Polsce zarejestrowano prawie 28,9 tys. nowych i używanych motocykli, o przeszło 2,3 tys. mniej (7,6 proc.) niż przed rokiem.

Kto najwięcej stracił? Przede wszystkim znane marki japońskie: Yamaha, która w pierwszej połowie ubiegłego roku sprzedała 1049 maszyn, w pierwszych sześciu miesiącach 2010 roku już tylko 699, co oznacza ponad 33-procentowy spadek. Firma znacząco zmniejszyła także swój udział w rynku: z 18,2 proc. w roku ubiegłym do niecałych 13 proc. obecnie. Nie powiodło się także Hondzie, choć jej sprzedaż skurczyła się mniej: z 646 do 528 motocykli (spadek o 18 proc.), a udział w rynku z 11,3 do 9,7 proc. Za to sprzedaż Kawasaki zmalała z 291 do 224 sztuk, czyli o niemal jedną czwartą.

Mocno zyskał za to Romet Motors, którego sprzedaż skoczyła w górę o przeszło 41 proc. W pierwszym półroczu firma sprzedała 1455 motocykli, o przeszło połowę więcej niż druga w rankingu wielkości sprzedaży Yamaha.

W dalszym ciągu wielu amatorów znajdują motocykle miejskie, w markach Zipp i Kawasaki stanowią zdecydowaną większość sprzedaży. Zmalał natomiast popyt na szybkie motocykle z kategorii sport i supersport.

Gorzej niż motocyklom wiodło się natomiast w pierwszej połowie roku motorowerom. Od stycznia do czerwca zarejestrowano 47 616 nowych i używanych motorowerów, o prawie 10 tys. mniej (29,5 proc.) niż w tym samym okresie 2009 roku. Nowe motorowery stanowiły 83,8 proc. sprzedaży, zarejestrowano ich niespełna 40 tys.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne