Romet liderem rynku jednośladów

Polski rynek jednośladów dostał zadyszki. Po wysokich zwyżkach sprzed dwóch lat sprzedaż spada. W I półroczu rodzima marka była lepsza od Yamahy.

Aktualizacja: 03.09.2010 02:54 Publikacja: 02.09.2010 20:55

Atutem polskiej marki jest cena.Jednak posiadacze zasobniejszych portfeli wybierają motocykle presti

Atutem polskiej marki jest cena.Jednak posiadacze zasobniejszych portfeli wybierają motocykle prestiżowych marek japońskich. Wśród nich liderem jest Yamaha.

Foto: Rzeczpospolita

Na polskim rynku jednośladów liderem jest polska marka. W pierwszym półroczu 2010 roku Romet z prawie 26,8-procentowym udziałem w rejestracjach nowych motocykli zdetronizował Yamahę (12,9 proc.) i o prawie trzy długości wyprzedza Hondę (9,7 proc.). Ma także blisko 30-procentowy udział w sprzedaży motorowerów. Te ostatnie sprzedawane są także pod ekonomiczną marką Router, wprowadzoną na rynek w obecnym sezonie.

Arkus & Romet Group, która zaczynała od produkcji rowerów, w zakończonym w czerwcu roku obrotowym wypracowała blisko 160 mln zł przychodów. Rok wcześniej – przeszło 150 mln zł.

– Na najbliższy rok zakładamy co najmniej 10-procentowy wzrost – zapowiada wiceprezes Arkus & Romet Group Bogdan Brzuszek.

Szybki rozwój firmy, która własną produkcję motocykli w fabryce w Podgrodziu rozpoczęła zaledwie trzy lata temu, ma teraz wspomóc powiększona sieć sprzedaży. Niedawno uruchomiona sieć franszyzowa przyniosła przeszło 80 nowych punktów.

Atutem polskiego producenta są niskie ceny. Za motocykl Rometu trzeba zapłacić średnio ok. 5 tys. zł. Wprowadzony na rynek w te wakacje nowy, droższy model o większej pojemności – Division kosztuje niecałe 8 tys. zł. Co innego japońska konkurencja. Na maszyny spod znaku Yamahy, Hondy czy Kawasaki trzeba wyłożyć kilkakrotnie więcej. Nic dziwnego, że z kryzysem ich sprzedaż zmalała. W pierwszym półroczu liczba rejestracji nowych motocykli Hondy skurczyła się o przeszło 18 proc.

– To m.in. efekt podwyżek cen – mówi Jakub Rymkiewicz z Honda Poland.

Importerom japońskich marek utrudnia sprzedaż najmocniejszy jen od 15 lat do dolara.

Polski rynek jednośladów jest jeszcze słaby i niestabilny. Jeszcze trzy lata temu rósł bardzo szybko – z 5,1 tys. motocykli i 43,6 tys. motorowerów sprzedanych w roku 2006 do 7,6 tys. motocykli i 91,9 tys. motorowerów w roku 2007 oraz 10,7 tys. motocykli i 136 tys. motorowerów w roku 2008. W ubiegłym roku zaczął się spadek. W tym roku jeszcze się pogłębił. Przedstawiciele branży jednak uspokajają:

– Rynek nie może rosnąć cały czas. Spadek w tym roku i w poprzednim to po prostu korekta – mówi Brzuszek.

Jak twierdzi Joanna Kazanecka z Yamaha Motor Polska, polski rynek wciąż się rozwija, także w ocenie japońskich przedstawicieli centrali firmy.

– Nie liczmy jednak, że szybko zacznie się nowy boom. Większych zwyżek sprzedaży można się spodziewać za dwa lata. Koniec bieżącego roku oraz rok przyszły dalej będą kryzysowe – mówi Kazanecka.

Co kupują Polacy? Większość sprzedawanych nowych motocykli to typowe miejskie maszyny typu street. Stanowią jedną trzecią rynku. Ich niewątpliwym atutem jest niska cena. Drugim segmentem pod względem wielkości sprzedaży są motocykle typu Chopper i Cruiser. Wiele z nich kosztuje tyle, co kompaktowy samochód

Na polskim rynku jednośladów liderem jest polska marka. W pierwszym półroczu 2010 roku Romet z prawie 26,8-procentowym udziałem w rejestracjach nowych motocykli zdetronizował Yamahę (12,9 proc.) i o prawie trzy długości wyprzedza Hondę (9,7 proc.). Ma także blisko 30-procentowy udział w sprzedaży motorowerów. Te ostatnie sprzedawane są także pod ekonomiczną marką Router, wprowadzoną na rynek w obecnym sezonie.

Arkus & Romet Group, która zaczynała od produkcji rowerów, w zakończonym w czerwcu roku obrotowym wypracowała blisko 160 mln zł przychodów. Rok wcześniej – przeszło 150 mln zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca